2005-06-13, 13:44
Medlem
agitators avatar
Hittade denna artukel i ett gammalt nummer av Stockhoms Fria. Har inte tänkt så mycket på det själv faktiskt. Vad anser ni?
Hemmafrun har aldrig funnits

Historiskt sett har kvinnor inte haft som sin uppgift att ta hand om sina barn, skriver Elisabet Vanarot i en historisk genomgång av kvinnors och mäns roller.

Varifrån kommer egentligen uppfattningen att kvinnor har varit hemmafruar? Att det är ”naturligt” för kvinnor att ha som livsuppgift att vara med sina barn? Historiskt sett har kvinnor inte haft som huvuduppgift att ta hand om sina barn – inte i någon samhällsklass.

Om man läser svensk arbetsstatistik från 1800–talet kan man tro att många kvinnor var hemmafruar, eftersom statarhustrur, bondmoror och torparkärringar inte ansågs arbeta. Att de i allmänhet hade längre arbetsdagar än männen är däremot ingen hemlighet. Äldre syskon passade de yngre när föräldrarna arbetade: femåringen tog hand om den nya babyn och treåringen.

I mer välbärgade bondgårdar fanns ofta en farmor ”på undantag” som hjälpte till med barnen. Moran var i sådana gårdar också mer hemmavid, eftersom det fanns drängar och pigor som skötte större delen av utesysslorna. Men moran hade annat att göra än att sysselsätta sig med barnen. I städerna var det samma sak. Babyns spritklut kom väl till pass.

Ovanstående kategorier var majoriteten av befolkningen. Sen fanns det också en liten borgarklass och en ännu mindre adel/överklass. Kvinnorna ur dessa klasser yrkesarbetade i allmänhet inte. Men tog de då istället hand om barnen? Knappast. Kvinnorna ur dessa klasser skulle förse mannen med en manlig arvinge. Utöver detta var deras uppgift att behaga mannen. Borgar– och överklassbarnen hade vanligen en amma som tog hand om dem som spädbarn. Sen tog barnpigor, och så småningom (för de mer bemedlade) guvernanter och informatorer vid. Överklassbarnen såg knappt sina föräldrar. Att det var så här är klart och tydligt belagt. Ändå envisas vi med att se Barnen i Bullerbyn som en historisk skildring över hur livet var förr i tiden.

Så till det andra vanliga argumentet som framförs i debatten av dem som vill se reproduktion som kvinnans enda uppgift – att det är naturligt att kvinnor har som huvudsysselsättning att ta hand om sina barn.

För att få en uppfattning om vad som är naturligt behöver vi söka oss tillbaka till människoartens urvagga Afrika och den tid när vi fortfarande var natur och ännu inte blivit kultur. Det finns inga skriftliga källor och inga direkta fornlämningar så långt tillbaka. Vi kan dock se hur de naturfolk som finns kvar idag lever, till exempel San–folket (eller Bushfolket), ett samlar– och jägarfolk som lever i och omkring Kalahariöknen i södra Afrika.

San–folket lever fredligt på livets nödtorft och använder större delen av tiden till att leka med barnen, berätta myter och skapa ceremonier. Genealogin räknas på moderns sida. Vem som är far till barnet är oväsentligt och ofta osäkert eftersom man, speciellt som ung, inte lever i fasta relationer. Männen är ett lika betydelsefullt inslag i barnens liv som kvinnorna. Hos San–folket tar alla människor hand om barnen, men framför allt är det de äldre kvinnorna och männen som bär omkring på dem, leker med dem, undervisar dem och ger dem mat (männen är kunniga i matlagning). Det är i allmänhet mödrarna som tar hand om de riktigt små dibarnen. Men om en ung mor inte har lust att ta hand om barnet gör mormodern det. Den unga flickan ifrågasätts inte och stämplas inte som omogen eller lat. När barnet blivit cirka ett halvår är det inte ovanligt att modern lämnar den lilla kvar i byn, när hon tillsammans med de yngre kvinnorna och männen ger sig ut för att samla mat eller jaga.

Afrikas icke–muslimska, traditionella bondebefolkning lever idag inte helt ursprungligt, men ändå mer ”naturligt” än vi västerlänningar. Där är det mormödrarna som tar hand om barnen. Mödrarna deltar i all produktion – både av mat, danser och annat som hör till livets nödtorft. Unga kvinnor är nyfikna, vill erövra livet, har bråttom att uppleva, se och delta. Mormödrarna har redan gjort det. Har de levt i ett traditionellt samhälle har de heller inte ensamma haft huvudansvaret för barnen: barnen har varit hela släktens ansvar. De har haft möjlighet att erövra livet fullt ut samtidigt som de varit mödrar. När de blir gamla har de mer tålamod med barnens långsamhet och har själva tid att studera myran som drar sitt barr, gå i barnets takt och berätta ur ett helt livs sagoskatt.

Varken hos San–folket eller i det traditionella afrikanska bondesamhället är det en ensam vuxen som tar hand om ett antal barn. I stället är det en hel grupp vuxna som tillsammans tar hand om byns barn. Skillnaden mellan en grupp förskolebarn i en afrikansk by och svenska dagisbarn är kanske inte, om vi skrapar lite på ytan, så stor som vi tror.

Att det finns familjer som vill att kvinnan enbart ägnar sig åt hemmet och barnen är inte underligare än många andra val vi gör i vår individualistiska kultur. Det står var och en fritt att leva så. Men försök inte göra det onaturliga naturligt genom att använda argumentet att det är det naturliga sättet att leva.

Elisabet Vanarot
Citera
2005-06-13, 14:08
Medlem
Har inte orkat läsa men visst är hemmafrun som ersatte bondmoran lite speciell, en parentes från 1920-1970...?

Själv vill jag bli hemmaman.

Finns några rika karriärkvinnor här på FB som börjar bli giftassugna?

CB är...sugen
Citera
2005-06-13, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Har inte orkat läsa men visst är hemmafrun som ersatte bondmoran lite speciell, en parentes från 1920-1970...?

CB är...sugen
Samma här, det skulle passa mig alldeles utmärkt.
Citera
2005-06-13, 14:10
Medlem
agitators avatar
Citat:

CB är...sugen
Men du kanske ska skita i att uttala dig om en artikel som du inte ens läst. Så slipper du framstå som en riktig tomte.
Citera
2005-06-13, 14:18
Medlem
Ruskigbusss avatar
Mjo, hon har säkert en hel del poänger i det hon skriver, men hon hoppade över arbetarklassen.

Jag, som son till en arbetare hade en mor som var hemmafru och som skötte barn och hushåll. På den tiden det gick att försörja en familj på en arbetares inkomst.

Så - det är möjligt att det var en parantes under industrisamhället - men att påstå att hemmafrun aldrig har funntis är lite fel.
Citera
2005-06-13, 14:30
Medlem
jag håller nog med
har läst liknande genomgångar, t ex hävdar Anna Wahlgren (jag vet, hon är ingen forskare)
att småbarn i princip aldrig tagits omhand av föräldragenerationen utan av mor- eller farföräldrageneratioen,
detta beroende på att mamma och pappa är arbetsföra vuxna ,och att avvara en hel arbetsför vuxen
för att bara ta hand om småbarn har samhällen aldrig haft råd med

minns inte riktigt, men det fanns något om vårt äldsta arbetarskydd, som hade att göra med huruvida kvinnorna som jobbade i Sala silvergruva,
eller om det var Falu koppargruva, skulle få ta med sig spädbarnen ner i underjorden
Citera
2005-06-13, 14:40
Medlem
Un Perros avatar
Hela artikeln känns en aning missvissande. Är artikeln ett svar på en annan artikel eller är den skriven apropå ingenting?

"Så till det andra vanliga argumentet som framförs i debatten av dem som vill se reproduktion som kvinnans enda uppgift – att det är naturligt att kvinnor har som huvudsysselsättning att ta hand om sina barn."

Vilka hävdar detta? De med insikt som argumenterar ur det biologiska perspektivet brukar hävda att mamman är viktigare för barnet de första levnadsåren, men sedan övertar båda föräldrarna succesivt ett lika stort ansvar.

Känns felaktigt att dementera bilden av hemmafrun/kvinnan som vårdar sina barn, genom att visa på statistik från 1800-talet.

"Mödrarna deltar i all produktion – både av mat, danser och annat som hör till livets nödtorft. Unga kvinnor är nyfikna, vill erövra livet, har bråttom att uppleva, se och delta."

Vem hävdar något annat? Att kvinnor på stenåldern bara satt med apatisk min och producerade barn och därefter föda till barnen, medan männen dansade och hade kul?

"Att det finns familjer som vill att kvinnan enbart ägnar sig åt hemmet och barnen är inte underligare än många andra val vi gör i vår individualistiska kultur. Det står var och en fritt att leva så. Men försök inte göra det onaturliga naturligt genom att använda argumentet att det är det naturliga sättet att leva."

Vilken svensk man säger till sin fru att hon ska vara hemma och ta hand om barnen medan han jobbar eftersom det är det enda naturliga? Tycker mig även ana ett försök att få kvinnor som är hemma med sina barn att känna att de är lurade, p.g.a. könsmaktstrukturer eller gud vet vad.

Känns som att påtala det självklarara men försöka att få det att låta som någonting nytt. Onyanserat och dåligt. :thumbsdow:
Citera
2005-06-13, 15:54
Medlem
Ninjans avatar
Detta kommer upp lite då och då. Någon försöker plocka en poäng i samhällskunskap genom att referera till nån liten obskyr stam i Afrika där de hittat en anorlunda vinkling på livet.Beskrivningar på dessa utopiska stammar brukar lyda:
"det finns visst minsann en liten stam på nya Guinea, där kvinnorna bestämmer och det funkar minsann hur bra som helst"

Sen är det också just en liten stam som lever på att jaga paddor i träden och som är utan mediciner , elektricitet och allt annat som benämns utveckling.

Detta är direkt applicerbart på denna artikeln som det refereras till ovan.
Bara för att någon får en banbrytande idé om att stoppa fänkål i anus, så betyder det inte att det är en bra idé oavsett hur originellt det verkar.

Om jag vill ha karriär-råd så frågar jag inte lodisen på hörnan

PS:Sen är jag inte främmande till att ändra på könsrollerna, men inte för att någon drar upp någon helt ovidkommande parallell med några vildar i Tjotahejti
Citera
2005-06-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
Men du kanske ska skita i att uttala dig om en artikel som du inte ens läst. Så slipper du framstå som en riktig tomte.

Jo du jag tänker fortsätta att vara "tomte" på detta forum och andra så länge folk inte har begåvningen att spalta upp intressanta artiklar i några fattbara punkter.

Jag har annat för mig i livet än att läsa artiklar på nätet.

Den som har nåt att komma med kan skriva det i ett vanligt personligt inlägg, med en länk.

Om du tycker att jag är en som du säger "tomte", besvara då mitt ämne "Vem är extremfeminist?". Ett eget skapat ämne med frågeställning isf ett inklippt ämne, dvs PARASITERANDE inlägg.
Citera
2005-06-13, 17:24
Medlem
antiviruss avatar
Visst, kvinnan var med och jagade och samlade örter och bär. Barnen tog gamlingarna hand om.
Dagis har heller aldrig funnits. psykiatern sten levander menar att barn mår bäst av att umgås med äldre "syskon" i s.k storfamiljer.
Citera
2005-06-13, 17:28
Bannlyst
Citat:
Jag har annat för mig i livet än att läsa artiklar på nätet.
Då kan du väl hålla käften också? Om frågan inte är viktig nog för att du ska offra tre minuter att läsa en kort text så har jag svårt att tänka mig att den är så viktig att du måste svara på den.
Citera
2005-06-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Då kan du väl hålla käften också? Om frågan inte är viktig nog för att du ska offra tre minuter att läsa en kort text så har jag svårt att tänka mig att den är så viktig att du måste svara på den.

Oh sorry! Jag ska va tyst. Fick ett personangrepp på mig som "tomte" vilket tog mig hårt. Så hårt.

Ska va tyst.

Håller käften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här