2013-07-09, 02:22
Medlem
Hej alla!

Det känns som att hur mycket jag än letar efter en ny dator så hittar jag inte exakt det jag söker efter, men kanske har jag hittat en nästan perfekt nu, se denna länk.

Jag har kollat på Inet, Komplett och Webhallen mestadels. Jag kommer använda datorn till att redigera HD-filmer i Sony Vegas Pro 12, samt lira lite då och då på den, vet inte exakt vad för spel då det var ett tag sen man var en gamer, men känns skönt att ha lite krut i datorn så att man inte är så begränsad.

Efter att ha läst en del så har mina krav varit:
- Intel Core i7 4770K
- Ett hyfsat bra grafikkort, inte sviiindyrt men ändå bra!
- 2 TB lagring
- En SSD-disk för OS
- 16 GB RAM-minne (2x8 GB)
- Tillräcklig kylning och PSU...

Jag vet att jag skulle kunna plocka massa delar från Inet och lägga en beställning, men jag är samtidigt så sugen på att kunna få datorn NU! Såg att just denna dator från Webhallen som jag har länkat finns i lager och kan därmed hämtas... Nu till min frågeställning:

Visst räcker grafikkortet till att köra moderna spel på hög upplösning?
G.Skill Ares RAM-minne, är detta bra grejer eller? Har mest hört/sett Vengeance Pro innan...
Kingstons SSD-disk, är denna sämre än Samsungs 840-serie? Hur i så fall, och är det märkbart?

Överlag - finns det några svagheter med datorn jag länkade eller är det ett riktigt bra kit? Tittar man på pengarna så vill man ju alltid hamna så lågt som möjligt, men jag har insett att ska man ha alla dessa saker nu så verkar man hamna på +12 000 kr... Så priset för denna dator (14 490 kr) är väl min ungefärliga smärtgräns.

Tar tacksamt emot all input!
Citera
2013-07-09, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dceg91
Hej alla!

Det känns som att hur mycket jag än letar efter en ny dator så hittar jag inte exakt det jag söker efter, men kanske har jag hittat en nästan perfekt nu, se denna länk.

Jag har kollat på Inet, Komplett och Webhallen mestadels. Jag kommer använda datorn till att redigera HD-filmer i Sony Vegas Pro 12, samt lira lite då och då på den, vet inte exakt vad för spel då det var ett tag sen man var en gamer, men känns skönt att ha lite krut i datorn så att man inte är så begränsad.

Efter att ha läst en del så har mina krav varit:
- Intel Core i7 4770K
- Ett hyfsat bra grafikkort, inte sviiindyrt men ändå bra!
- 2 TB lagring
- En SSD-disk för OS
- 16 GB RAM-minne (2x8 GB)
- Tillräcklig kylning och PSU...

Jag vet att jag skulle kunna plocka massa delar från Inet och lägga en beställning, men jag är samtidigt så sugen på att kunna få datorn NU! Såg att just denna dator från Webhallen som jag har länkat finns i lager och kan därmed hämtas... Nu till min frågeställning:

Visst räcker grafikkortet till att köra moderna spel på hög upplösning?
G.Skill Ares RAM-minne, är detta bra grejer eller? Har mest hört/sett Vengeance Pro innan...
Kingstons SSD-disk, är denna sämre än Samsungs 840-serie? Hur i så fall, och är det märkbart?

Överlag - finns det några svagheter med datorn jag länkade eller är det ett riktigt bra kit? Tittar man på pengarna så vill man ju alltid hamna så lågt som möjligt, men jag har insett att ska man ha alla dessa saker nu så verkar man hamna på +12 000 kr... Så priset för denna dator (14 490 kr) är väl min ungefärliga smärtgräns.

Tar tacksamt emot all input!

Mjo, i7 är en självklarhet om du vill redigera film och filma medans du spelar/streamar

Bra grafikkort för en rimlig summa måste nog vara GTX 770

SSDn kör en 128 840-series samsung om du bara vill ha operativ systemet i den mer behövs inte då!

Kylningen kan bli extremt billig och bra om du söker ett tag, kan bli runt 200-300 om du har ett ljuddämpar chassi så inget ljud smiter ut från fläkten/låter något hemskt
Citera
2013-07-09, 10:11
Medlem
Sulle82s avatar
Slängt ihop en identisk korg från inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3573671/2013-07-09

Du har en rätt prisvärd dator hos webhallen med tanke på att den är färdigbyggd och har ett operativsystem förinstallerat.

Skulle du försöka få ihop en dator från Inet så skulle du inte tjäna så mycket mer eftersom du inte kan montera och ska ha ett operativsystem med i korgen det är ju 1700 kr extra för dessa 2.

Det som skulle kunna ändras i denna korg är ju ta en bättre SSD som samsungs 840 pro, 1 TB hårddisk, röda corsair minnen, Fractal designs r4 chassi, en annan cpu kylare, och till sist ett Gold nätaggregat.

Resultatet mindre lagring men snabbare SSD, stilrent ljuddämpat chassi, Gold nätaggregat, snäppet sämre cpu kylare, Gigabytes grafik kort som har en annan kylar teknik till ett billigare pris än Asus.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3573662/2013-07-09

Så hur du än vänder och vrider på det så tycker jag du har en bra dator från webhallen, du kan hämta den direkt från butik och du har garanti på grejerna i ett antal år.
Senast redigerad av Sulle82 2013-07-09 kl. 10:16.
Citera
2013-07-09, 12:55
Medlem
Utterfan: Det du skriver låter ju lovande, tack

Sulle82: Bra, det där bekräftade mina tankar också. Reagerade dock på två saker som du skrev. Dels chassit, det låter som att Fractal Designs R4 är ett bättre chassi enligt dig, är webhallens chassi dåligt? Du nämner även ett gold nätaggregat istället, vad är det som gör detta bättre?

Hur som helst så känns det mer och mer som att denna dator är den jag vill ha. Skönt med positiv feedback från er också
Citera
2013-07-09, 13:37
Medlem
Fast chassit ifrån webhallen är ju också ljuddämpat :/ Har fått bra rekommendationer enligt vad jag såg på inet också.
https://www.inet.se/produkt/6911358/corsair-obsidian-550d
Citera
2013-07-09, 13:48
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Fast chassit ifrån webhallen är ju också ljuddämpat :/ Har fått bra rekommendationer enligt vad jag såg på inet också.
https://www.inet.se/produkt/6911358/corsair-obsidian-550d

Jaa det stämmer det är också ett mycket bra chassi som också är ljuddämpad det jag ville komma fram till är att den är 100 kr billigare vilket gör att jag kan lägga dessa pengar på nått som är bättre som TEX: snabbare ssd, gold nätagg alltså R4 är lika bra och kostar 100 kr mindre och med kittet blir den ännu billigare.
Det jag gjorde var att rodda om 100 kr hit och dit helt enkelt med andra billigare alternativ som gjorde korgen lite bättre med mer prestanda för samma slant till en kostnad av mindre lagring och slutna vattenkylnings system.

Gold aggregat är mer effektivare och mindre oväsen samt stabilare rippel vilket är värt att köpa för att framtidssäkra sin dator lite mer.
Senast redigerad av Sulle82 2013-07-09 kl. 14:36.
Citera
2013-07-09, 14:32
Medlem
Härligt, nu har ni båda lugnat mina nerver ytterligare. Nu ska man bara börja kolla på lämplig skärm

Tackar så mycket för hjälpen!
Citera
2013-07-09, 15:37
Medlem
Lånar denna lite!

Om man ser till min budget som ligger mer i denna prisklassen:

Alt.1 http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178302-webhallen_config_d13-0201-i5-4430-8gb-1tb-gtx_650_ti_boost-dvd-win8

Alt.2 http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178303-webhallen_config_d13-0202-i5-4670k-16gb-120gb_ssd-gtx_660-dvd-win8

Vilket skulle ni säga är mest prisvärt av dem två? Om man jämför mot inet med montering osv...?

Citera
2013-07-09, 15:44
Medlem
Sulle82s avatar
Ogillar båda korgarna då båda datorerna har GTX 600 seriens grafik kort går att få in 700 seriens i dessa 2 korgar för samma pris.
Citera
2013-07-09, 15:51
Medlem
Okej... Tänkte att det var smidigt att det var klart för upphämtning och allt klart
Citera
2013-07-09, 16:20
Medlem
Sulle82s avatar
Inet bygger ihop och skickar hem grejjerna på 2-3 dagar det e ju snabbt nog tycker jag beroende om du beställer tidigt på dagen kanske 08:00 när de öppnar.
Citera
2013-07-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Inet bygger ihop och skickar hem grejjerna på 2-3 dagar det e ju snabbt nog tycker jag beroende om du beställer tidigt på dagen kanske 08:00 när de öppnar.
Jag hatar att inte tillföra något mer än att påpeka saker men:
Citat:
Leveranstid: 7-10 arbetsdagar (efter ordern blivit komplett)
OBS! 24h efter din beställning bekräftats kan inga ytterligare ändringar göras.
https://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in