2025-07-28, 16:36
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Piercings absolut. Men klädstil? Kläder går att ta av, byta, kasta bort, skänka bort...
Visst. Men poängen var att du kan hitta en korrelation mellan klädstil och intelligens. Den korrelationen är dock inte så värdefull. Precis som jag anser att korrelationen mellan tatueringar och intelligens inte är så värdeful.

Citat:
Tatueringar sitter där de sitter, och även om det finns laserborttagning nu så är det en tidsödande procedur, och resultatet blir sällan helt ren felfri hy. Man ser att något har hänt med huden där.
Lasern bleker bara bläcket tills dess att det inte syns så tydligt, men den är fortfarande där. Du är tvungen att gå på flera behandlingar över tid, det är dyrt, det gör ont, och du löper ökad risk för hudcancer i det behandlade området.

Så att jag håller med om att det inte är en bra lösning.

Citat:
Kanske borde det vara lag på en betänktetid för att få göra en tatuering? Typ att man måste boka en tid minst sex månader framåt i tiden, och har man då ändrat sig angående motiv eller storlek så blir det sex månader till... Det skulle ta bort de värsta impulsbesluten i alla fall.
Jag förstår inte varför det borde regleras. Det är så vanligt nu för tiden att det inte gör någon egentlig skillnad. Dessutom så tror jag inte ungdomar dras till det längre eftersom det har blivit så banalt.

Om något lag bör stiftas angående tatueringar så lär det väl vara nykterhetskrav.
Citera
2025-07-28, 19:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Visst. Men poängen var att du kan hitta en korrelation mellan klädstil och intelligens. Den korrelationen är dock inte så värdefull. Precis som jag anser att korrelationen mellan tatueringar och intelligens inte är så värdeful.

Nja, många intelligenta ungdomar har också en trotsperiod i tonåren, då de leker med utmanande kläder, frisyrer och smink. Men skillnaden mot de ointelligenta är, att de VET att de bara leker. Att om fem år kommer de att vara några andra, någon helt annanstans. På jurist- eller läkarprogrammet kanske, eller UD:s aspirantutbildning, eller på Karlberg eller Chalmers. Så de gör inga permanenta förändringar, som skulle kunna skada deras framtid.

Själv har jag ibland även som vuxen lekt med "gnuggisar" (fejktatueringar) när jag velat se lite häftig och mindre borgerlig ut på en fest!
Citera
2026-04-06, 13:00
Medlem
grungewhores avatar
Människor som identifierar sig som tatuerad har definitivt en lägre IQ.
Citera
2026-04-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Människor som identifierar sig som tatuerad har definitivt en lägre IQ.

Dåligt omdöme, ja. Behöver nödvändigtvis inte ha något med IQ att göra.
Citera
2026-04-06, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Svårt att säga.

Personligen tror jag att den eventuella lägre IQ som vissa tror behövs för att skaffa synliga tatueringar vägs upp mot faktumet att de flesta MENA-invandrarna inte har synliga tatueringar.

Här är väl problemet - vilka ska man jämföra?

Tar man t ex alla som läser på högskola så skiljer det nog inget nämnvärt mellan de som har synliga tatueringar och de som inte har det MEN andelen med synliga tatueringar är förmodligen lägre i denna grupp än t ex de som bara gått grundskola.
Ungefär så. Det finns förmodligen någon form av korrelation där, men som du säger är den sannolikt mest sekundär.

Men det skulle vara intressant att se hur korrelationen är mellan intelligens och att anta att folk är mindre intelligenta på grund av att de råkar vara tatuerade. Jag misstänker att den korrelationen är starkare.
Citera
2026-04-06, 13:22
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Dåligt omdöme, ja. Behöver nödvändigtvis inte ha något med IQ att göra.
Nja, jag tänker snarare på de människor som gör en så stor grej av sina tatueringar att det blir en del av deras identitet.
Exempel: gymtjejer som visar upp sin enda överarmstatuering och taggar fjorton olika tags som "tattooedgirl" ""girlswithtatz" o s v

Eller de som har tre tatueringar och postar en massa halmgubbar om sånt som aldrig hänt: "som.tatuerad får jag stå ut mycket spott och spä". Snälla, du har en fjäril på rumpan, en tribal på överarmen och dina barns initialer på smalbenet. Ingen ser dem förrän du postar dem bredvid denna klagan

De är av samma skrot och korn som män som har skägg som hela sin personlighet
Citera
2026-04-25, 09:42
Medlem
Smultronmilkshakes avatar
Att döma människors intelligens utifrån deras utseende (särskilt på något som en tatuering) är något som enligt mig tyder på extremt låg intelligens…

Men! Jag förstår vad trådstarten menar. Jag skulle ändå vilja påstå att det beror helt och hållet på vad tatueringen tyder och vart den sitter.
Citera
2026-04-25, 09:55
Medlem
LKKINGENs avatar
Jag har faktiskt mött tatuerade läkare men det finns såklart alltid undantag.
Dock skulle jag kunna tänka mig att sviktande självkänsla är inblandat i det.
Lite som att skaffa sig en pitbull, helt enkelt människor man undviker för dom signalerar uöppet sin psykiska ohälsa.
Citera
2026-04-26, 08:44
Medlem
hippilis avatar
Jag har ställt frågan i några trådar och har frågat folk under ett par års tid men ingen har vågat svara eller kommit med vettigt svar vilket är väldigt konstigt:

Varför gör man en tatuering där man själv inte kan titta på den som exempelvis på ryggen, ansikte, baksidan benen, hals?

Man kan ju inte titta på den utan spegel, har dessa en spegel med sig på dagarna så dom kan titta några gånger i timman eller är det för att dom inte vet varför dom har dom på såna konstiga ställen?

Är det någon här som vet eller behöver jag ställa frågan även i framtiden också?
Citera
2026-04-27, 16:34
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan [quote=hippili [/QUOTE]

Hejsan hippili

Ang din fråga om orsaken till att göra en tatuering som man själv inte kan titta på den som exempelvis på ryggen, ansikte, baksidan benen, hals.

Som jag uppfattar det köper vi människor många saker (i min fundering ser jag tatueringar som en sak/pryl) som vi har , och som vi inte kan se men som ändå skänker oss ett utbyte, och det tror jag osynliga tatueringar också gör.

Sådant man inte kan se kan vara att skänka pengar till att operera barn i Afrika som har gomspalt. Du kan inte se vad dina pengar går till, du vet inte vilket barn du hjälpt. Men ändå får du ett utbyte, i form av en godhetskänsla. Eller köpa så dyrbara tavlor att du måste ha dem inlåsta i ett valv. Du vet att du har den, du kan kolla på ett foto av den, och känna att du har ett unikt original. Eller en namnteckning av en känd fotbollsspelare. Du kan se den men inte göra något med den utan det är vetskapen om att ha den som skänker dig glädje. En positiv känsla av att äga.

Eller immateriell sak som att vara disputerad doktor. Känslan av veta att du har uppnått något som andra inte självklart har, och det kan skänka dig ett välbefinnande. Eller om du nåt Mount Everests topp. Du kan inte se det mer än när du var då, men resten av dit liv förnimma det du varit med omm genom att titta på ett foto av berget.,

Jag tror det är detsamma med de tatueringar som är just osynliga. De skänker dig känsla av mening att veta att du har den. Kanske har du också ett foto så att du inte glömmer bort den. Eller så är själva poängen att du inte kan se den men du vet att du har den.

Jag tror det är själv vetskapen som är det viktiga.
Citera
Igår, 22:02
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Inte nödvändigtvis, men det tyder på att du vid något tillfälle trott att du skall uppfattas som cool om du tatuerar dig och det gör dig per definition anti-cool.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in