Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-08, 19:29
  #1
Medlem
BallsMans avatar
Hejsan.

Hittar väldigt lite information om denna medicin som egentligen ger konkreta svar på mina frågor.

Vill börja med att jag (kanske?) har ADHD/ADD och har remitterats till NP-enheten, men det dröjer nog ett tag till innan ev. utredning kan påbörjas.

Annars så är väl det "jag har på papper": Depression samt (ospecificerad) Ångest.
(Det är ångest som är nyckelordet i min problematik).

Är nere i slutklämmen på en 5+ år lång självmedicinering av Stesolid och mår som sagt fruktansvärt.

Handlingsförlamande avgrundsångest, yrsel, jobbiga tankar, svår social fobi/introvert, nedstämd, koordinationssvårigheter, värk utav helvete i kroppen, muskelkramp, med (mycket mera) mera konstiga grejer...

Frågade idag min psykiatrisjuksköterska om det finns NÅT som kan ta bort det absolut värsta av nedtrappningen/avtändingen (ångesten + värken med andra ord) - och blev rekommenderad Truxal.

Har googlat, kollat på Fass & läst ett fåtal ämnen här på FB - men utan att hitta direkta svar.

Det är en neuroleptika/antipsykotisk medicin av äldre modell har jag förstått, som skall ha "hjälpsamma effekter för mitt tillstånd".

Men innan jag bestämmer mig för om jag vill ha medicinen eller ej så måste jag fråga:

Är det en bra ångestdämpande medicin ö.h.t?

Lindrar den kramp/muskelsmärtor?

Om den nu är så "bra" mot benso-AT, varför hittar man så lite information om medicinen?

Äter man den vid behov eller regelbundet?

Om man inte är psykotisk/schizofren - hur fan "blir man" då av denna medicin?

Bieffekter?


Alla svar är uppskattade och tack på förhand.

PS.
För övrigt så har jag nog provat alla bokstavskombinationer av SSRI/SNRI/NRI/NaSSa/anti-depp preparat som finns samt allt skräp såsom Atarax, Theralen, Propavan, Lergigan, Alimemazin - utan att få bukt med min stora Ågren.

Äter dock Mirtazapin sedan ett par veckor tillbaks men jag kan varken säga bu eller bä om den medicinen än. (Annars bra att sova på och ökar aptiten)
Citera
2013-07-08, 19:57
  #2
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Jo, den är bra.

Äter den mot mina svåra sömnstörningar. Tar 1-2 st innan jag lägger mej och blir då rätt dåsig och lugn.

Därför vet jag tyvärr inte hur länge de sitter i

Men om du har abstinens kanske du måste ta direkt på morgonen och sen fylla på senare under dagen?

Du måste nog prova dej fram.

Har inte märkt av några bieffekter alls.
Citera
2013-07-08, 20:09
  #3
Medlem
MaryBells avatar
Den är ångestdempande och kan tas vid behov. Kan ochså används vid innsomning. Men den bör inte tas hvis man har ångest pga at man tagit mycke dråger eller alkohol.
Citera
2013-07-15, 20:52
  #4
Medlem
BallsMans avatar
Ok, tack för svaren.

Mot vilken åkomma tar du den Mary?

Tack på förhand.

MVH Ballsman
Citera
2013-09-19, 18:20
  #5
Medlem
khomenis avatar
jag har den vid behov mot ångest och nervositet. 25 mg högst 8 gånger om dagen. har desvärre fått en del biverkningar av den (spasmer i munnen när jag ska prata). Vad jag förstår så är dessa biverkningar permanenta. Dom finns kvar även när man har slutat med medicinen. Det är ju en gammal medicin från 50 talet.
Citera
2013-09-19, 21:48
  #6
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khomeni
jag har den vid behov mot ångest och nervositet. 25 mg högst 8 gånger om dagen. har desvärre fått en del biverkningar av den (spasmer i munnen när jag ska prata). Vad jag förstår så är dessa biverkningar permanenta. Dom finns kvar även när man har slutat med medicinen. Det är ju en gammal medicin från 50 talet.

Tack för svaret K.

Jo det är egentligen fruktansvärt dåligt att läkare skriver ut medicin som man ger åt schizofrena och psykotiska personer - mot ångest & oro - när det finns beprövade, renodlade ångestdämpare med relativt få bieffekter.

Sen att de är beroendeframkallande kan man ju argumentera om, men jag upplever SSRI/SNRI/NRI/anti-depp's att vara väldigt beroendeframkallande, fast med mer bieffekter och väldigt dålig effekt.

Hur som haver så har jag fått Ritalin utskrivet nu, och jag upplever 20-40mg Ritalin som mer ångestdämpande och lugnande än de hästdoser utav Voxra/Mirtazapin/Zoloft/Edronax/Cipramil/Cipralex/Cymbalta/osv... som man en gång i tiden åt morgon, middag, kväll.
Citera
2013-09-21, 19:28
  #7
Medlem
shittingbrickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Om man inte är psykotisk/schizofren - hur fan "blir man" då av denna medicin?

Du blir en zombie som sover bort livet, det blev iaf jag...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback