Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-02-04, 17:09
  #25
Medlem
Dora.Utforskarens avatar
Hur kommer det sig att det finns HC med både djurnamn och med personnamn? På Wikipedia skrivs det att de hade djurnamn, men stött på flera med personnamn. Är de med djurnamn lite nyare, och de äldre körde med personnamn?
Citera
2018-02-27, 23:16
  #26
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dora.Utforskaren
Hur kommer det sig att det finns HC med både djurnamn och med personnamn? På Wikipedia skrivs det att de hade djurnamn, men stött på flera med personnamn. Är de med djurnamn lite nyare, och de äldre körde med personnamn?

Själv har jag påträffat en HC med ett verktyg som namn när jag gick igenom en mängd papper på arbetet för några år sen.
Citera
2018-03-13, 22:22
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dora.Utforskaren
Hur kommer det sig att det finns HC med både djurnamn och med personnamn? På Wikipedia skrivs det att de hade djurnamn, men stött på flera med personnamn. Är de med djurnamn lite nyare, och de äldre körde med personnamn?


Det normala var djurnamn, men vissa hade namn enligt namnsdagssystemet..

De var antingen byggda av FortF eller samkördes med "gröna" hyresgäster...

Bra exempel på det finns tex i Umeå då HC:n hette Robert och samutnyttjades med Marinen,
Citera
2018-03-13, 23:12
  #28
Medlem
Dora.Utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Det normala var djurnamn, men vissa hade namn enligt namnsdagssystemet..

De var antingen byggda av FortF eller samkördes med "gröna" hyresgäster...

Bra exempel på det finns tex i Umeå då HC:n hette Robert och samutnyttjades med Marinen,

Intressant. I Linköping heter den Wilhelm, och samma bergrum var också en LGC.
Citera
2018-03-13, 23:36
  #29
Medlem
Är DS_UE fortfarande aktiv inom övergivets kretsarna eller har han lagt sidan i malpåse?
Citera
2018-03-14, 12:06
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dora.Utforskaren
Intressant. I Linköping heter den Wilhelm, och samma bergrum var också en LGC.

Har för mig att det var Vilhelm med enkelt "V", LGC har alltid namn enligt FAR (Fast Anropssignal för Rapportering), dvs djurnamn i bestämd form av typen, Spoven, Myggan, Spiggen, Illern.
så Namnet Vilhelm hade antingen att göra med att det var en militär enhet samgrupperad, ev är det så att FortF dessutom har byggt eller i alla fall ansvarat för bygget.
Citera
2018-03-15, 20:40
  #31
Medlem
Dora.Utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Har för mig att det var Vilhelm med enkelt "V", LGC har alltid namn enligt FAR (Fast Anropssignal för Rapportering), dvs djurnamn i bestämd form av typen, Spoven, Myggan, Spiggen, Illern.
så Namnet Vilhelm hade antingen att göra med att det var en militär enhet samgrupperad, ev är det så att FortF dessutom har byggt eller i alla fall ansvarat för bygget.

Wilhelm med W enligt dokument från 50-talet när anläggningen byggdes och blev klar. LGCn i sin tur hette Gjusen (O12).

Så vitt jag vet så stod Civilförsvaret för bygget, men bjöd sedan in både F3 och FO41 till ett möte för driftkostnad när den precis blivit klar. (Se bild https://i.imgur.com/SS5JMQQ.png 25 februari 1957)
Produktionsplanen för civilförsvaret 73-78 visar att LC typ A i Linköping ska moderniseras, av en total kostnad på 3,2 miljoner (Statsbidrag 1,45, Kommun 725k, sen "Intressenter" 1,025). Norrköping däremot typ A/B, med en totalkostnad på 7,5 miljoner, har enbart 300k från "Intressenter".

Intressenter borde i sådana fall innefatta försvarsmakten i Linköpings fall, för LGCn.
Citera
2018-03-16, 11:37
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dora.Utforskaren
Wilhelm med W enligt dokument från 50-talet när anläggningen byggdes och blev klar. LGCn i sin tur hette Gjusen (O12).

Så vitt jag vet så stod Civilförsvaret för bygget, men bjöd sedan in både F3 och FO41 till ett möte för driftkostnad när den precis blivit klar. (Se bild https://i.imgur.com/SS5JMQQ.png 25 februari 1957)
Produktionsplanen för civilförsvaret 73-78 visar att LC typ A i Linköping ska moderniseras, av en total kostnad på 3,2 miljoner (Statsbidrag 1,45, Kommun 725k, sen "Intressenter" 1,025). Norrköping däremot typ A/B, med en totalkostnad på 7,5 miljoner, har enbart 300k från "Intressenter".

Intressenter borde i sådana fall innefatta försvarsmakten i Linköpings fall, för LGCn.

Intressanta, du har nog rätt, tänkte inte på att både Vilhelm och Wilhelm har namnsdag den 6 April.
Citera
2020-05-16, 16:13
  #33
Medlem
Otems avatar
Hej alla, har på den senaste tiden intresserat mig för denna typen av anläggningar och
vill bara göra klarhet.

LC = Ledningscentral
HC = Huvudcentral
DC = Distriktcentral
OC = ?

Finns där något mer?

Egentligen tillhör väl inte det tråden men finns ingen speciell specifik tråd om följande.

RRGC = Radargruppcentral

Är LFC och LGC samma typ av anläggningar?

LFC = Luftförsvarscentral
LGC = Luftförsvarsgruppcentral

På Wikipedia kan man läsa om att LFC skickade vidare information till LGC.
Funderar på att sammanställa en egen lista och kanske skapa eventuellt en
hemsida om detta och andra objekt.
Citera
2020-05-17, 17:11
  #34
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Hej alla, har på den senaste tiden intresserat mig för denna typen av anläggningar och
vill bara göra klarhet.

LC = Ledningscentral
HC = Huvudcentral
DC = Distriktcentral
OC = ?

Finns där något mer?

Egentligen tillhör väl inte det tråden men finns ingen speciell specifik tråd om följande.

RRGC = Radargruppcentral

Är LFC och LGC samma typ av anläggningar?

LFC = Luftförsvarscentral
LGC = Luftförsvarsgruppcentral

På Wikipedia kan man läsa om att LFC skickade vidare information till LGC.
Funderar på att sammanställa en egen lista och kanske skapa eventuellt en
hemsida om detta och andra objekt.

OC = Ombudscentral
Jag vet dock inte exakt vad som utmärker en sådan annat att den tydligen var nivån under DC.

Fyller på med:
FE = Framskjuten Enhet
Det var en räddningsstyrka som var baserade nära bostadscentra och kunde ibland ha fordon och manskap i bergskydd, redo att ge sig ut kort efter att "faran över" blåsts. Ett exempel på ett sådant bergrum är IP-onlys serverbergrum "Pionen" i Stockholm.

LGC är inte samma som LFC. I LGC tog man in de optiska observationerna från "tornsvalorna" dvs. alla utkikstorn som rapporterade in företag, riktning mm. Uppgifterna filtrerades och sammanställdes innan de skickades till LFC där dessa presenterades tillsammans med data från RRGC och gav en övergripande bild av luftläget.
RRGC skötte om jag förstått det rätt själva radarjaktledningen av de enskilda flygplanen, medans LFC ledde den övergripande bevakningen och dirigeringen av jaktflygplan och robotar.

Bra bok i ämnet är "Luftens Dirigenter" av Bjarne Darwall
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback