Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-26, 12:06
Medlem
morsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Då menar du att `vårat´ överhuvud taget alls inte existerar?

Jag tror inte det.. det e nog precis som han nedanför skriver.. att det bare e dialekt
Citera
2005-07-26, 12:40
Medlem
annica, sthlms avatar
En sak som jag nu ser är att vårt ser mycket fulare ut i skrift än vårat. Vi skriver dessutom `våran´ i andra sammanhang. Jag tycker helt enkel att vårt är ett fult och oskönt ord.
Citera
2005-07-26, 12:43
Medlem
god mats avatar
Jag tror att det är lite av en blandning.

Jag skulle gissa att det ligger en gammal ackusativform bakom, typ "vår katt bet våran hund". Sen är det säkert så att man använder det mer i vissa delar av landet. Så det är bergis dialektalt också. Dessutom tycker jag att användandet lite har drag av hyperkorrektion. Ibland när folk vill vara korrekta och tjusiga blir det mycket tillkrånglade former i stil med "vårat fina land" som tyvärr får skribenten att verka töntig och tafflig istället för konservativ och korrekt.

Fast jag vet inte hur våran som ackusativform hänger ihop med neutrumformen vårat. Har vårat i så fall uppstått senare?
Citera
2005-07-26, 12:46
Medlem
morsuss avatar
Citat:
En sak som jag nu ser är att vårt ser mycket fulare ut i skrift än vårat. Vi skriver dessutom `våran´ i andra sammanhang. Jag tycker helt enkel att vårt är ett fult och oskönt ord.

Skriver man våran? Det gör man väl ändå inte...!?
Citera
2005-07-26, 12:52
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morsus
Skriver man våran? Det gör man väl ändå inte...!?
Nej, de flesta auktoriteter förespråkar nog vår och vårt. Men om man jämför med våran och vårat ser de formerna enklare ut, vilket säkert kan få många att tro att de längre formerna är korrektare och börja hyperkorrigera.
Citera
2005-07-26, 12:53
Medlem
annica, sthlms avatar
Jag googlade på våran och fick då fram oändligt många träffar, det verkar då iaf. som det är en vedertagen form. Kan man alltid ersätta våran med vår?
Citera
2005-07-26, 13:02
Medlem
morsuss avatar
Citat:
Jag googlade på våran och fick då fram oändligt många träffar, det verkar då iaf. som det är en vedertagen form. Kan man alltid ersätta våran med vår?

Jag tror inte det är rätt att skriva våran nån gång
Citera
2005-07-26, 13:04
Medlem
god mats avatar
Citat:
Jag googlade på våran och fick då fram oändligt många träffar, det verkar då iaf. som det är en vedertagen form. Kan man alltid ersätta vår med våran?
Jag skulle vilja säga att man aldrig kan göra det om man vill vara korrekt.

Att det ger internetträffar gör det ju inte rätt. "Puzz" ger också jättemånga träffar... Våran ger inte oändligt många träffar, det ger en knapp miljon. Vår ger betydligt fler, fast det säger inte så mycket eftersom det är ett substantiv också. Om du vill begränsa sökningen till en mer språkvårdande del av internet kan du lägga till t ex site:dn.se på din sökning (0 träffar på "puzz").
Citera
2005-07-26, 13:07
Medlem
annica, sthlms avatar
Jag editerade i min tidigare fråga där jag hade kastat om följden våran/ vår. Denna sak för mig in på fenomenet erat/ ert. Gäller här då att vi skall använda oss av ert i tal och skrift istället för erat?
Citera
2005-07-26, 13:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Man skall skriva vår, vårt, er, ert - ALDRIG ALDRIG ALDRIG våran, vårat, eran, erat!

Ser jag en hemsida där dessa fula varianter finns, eller får ett brev från ett företag där detta är skrivet, så klassar jag alltid företaget som ett sämre.
Citera
2005-07-26, 13:09
Medlem
morsuss avatar
Citat:
Jag editerade i min tidigare fråga där jag hade kastat om följden våran/ vår. Denna sak för mig in på fenomenet erat/ ert. Gäller här då att vi skall använda oss av ert i tal och skrift istället för erat?

Precis, det är samma där tror jag..
Citera
2005-07-26, 13:12
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Jag tror att det är lite av en blandning.

Jag skulle gissa att det ligger en gammal ackusativform bakom, typ "vår katt bet våran hund". Sen är det säkert så att man använder det mer i vissa delar av landet. Så det är bergis dialektalt också. Dessutom tycker jag att användandet lite har drag av hyperkorrektion. Ibland när folk vill vara korrekta och tjusiga blir det mycket tillkrånglade former i stil med "vårat fina land" som tyvärr får skribenten att verka töntig och tafflig istället för konservativ och korrekt.

Fast jag vet inte hur våran som ackusativform hänger ihop med neutrumformen vårat. Har vårat i så fall uppstått senare?

Enligt SVETYM är det som du säger, att ackusativformen börjat användas även i grundform, och sedan börjat böjas som ett adjektiv, vilket givit upphov till vårat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in