Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-27, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Man skall skriva vår, vårt, er, ert - ALDRIG ALDRIG ALDRIG våran, vårat, eran, erat!

Ser jag en hemsida där dessa fula varianter finns, eller får ett brev från ett företag där detta är skrivet, så klassar jag alltid företaget som ett sämre.

Jag har lyssnat på en man... (guud, jag minns aldrig hans namn)... på radions P1, ett program som heter "vårt språk" eller något liknande. I alla fall är han en av våra mest kända språkforskare.
Väldigt lärorikt...
I alla fall säger han ofta att det är inte många ord man kan säga är rätt eller fel. Enligt honom är ett ord som används ofta av väldigt många människor ett ord som ska beräknas. Språket är föränderligt.

Det som tycks självklart för oss idag "vår förening" och "vårt företag" kanske kommer kallas "våran förening" och "vårat företag" i framtiden om tillräckligt många människor anammar dessa uttal.

Språket är föränderligt och vi behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att finna ord som inte fanns för 30 år sedan liksom ord som användes av våra mor och farföräldrar som man aldrig hör numera.
Citera
2005-07-27, 07:05
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jo, Catami - du har ju självklart rätt - språket förändras.

Men - jag kommer alltid att tycka att detta är fult.

Sådeså.
Citera
2005-07-27, 10:28
Medlem
morsuss avatar
Citat:

Sådeså.

Håller med dig fullständigt, tycker inte "våran" och liknande låter riktigt klokt
Citera
2005-07-27, 14:03
Medlem
Citat:

Sådeså.

Jag håller också med dig. Jag tycker språket är viktigt och jag trivs inte med slarv i uttal och skrift.
Däremot ville jag påpeka att inte ens såna som oss tvärsäkert kan slå fast vad som är rätt eller fel.
Serru!
Citera
2005-07-29, 12:44
Medlem
sås på slipsens avatar
Man får väl vara lite pragmatisk.
Ibland kan det vara mer praktiskt att säga "vårat" - så man inte svimmar.

Jo, är man hemskt sexuellt frustrerad kan man associera "vårt" med "bröstvårta" eller "vårtgård" i en hastig tankegång, och då kan det gå illa. Man kan bli yr och knäna kanske viker sig och så.

Men man får inte skriva "vårat". Det är jättefult.
Citera
2005-07-29, 13:41
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAOL 8:e upplagan (1923)
vår (-t) poss. pron. De v-a, de v-as.
Citat:
Ursprungligen postat av SAOL 6:e upplagan (1889)
Vår pron. poss. Sg. m. och f. vår, n. vårt; pl. m. våre (br. vanl. blott i högtidligare stil), våra, f. och n. våra. - De våra.
Så våran och vårat har inte funnits på bra länge i alla fall.
Citera
2005-07-30, 14:23
Medlem
Appropå språkets föränderlighet (Ja, jag har fastnat på det temat en stund). Jag hittade den här texten av en slump. Det är ett sportreferat som skrevs år 1900.

citat:
”Det var ett hurtigt spel, och båda lagen hade det hett om öronen hela tiden. Svårt att säga, hvilket lag, som spelade bäst. Ö.I.S:s lag föreföll att ej vara tillräckligt samspeladt, också tycktes deras backs och halfbacks vara klena. Deremot voro A.I.K:s backs mycket goda, hvilket gjorde att Ö.I.S:s drifvare (forwards) hade rätt svårt motstånd vid A.I.K:s mål. Första halfva tiden ändandes utan att något mål gjordes.”

Citera
2006-09-21, 13:01
Medlem
Neonights avatar
Ordet "våran"/Trött på att bli idiotförklarad.

Okej, så ligger man i sängen, sjuk och hemma från jobbet, och tittar på Våra Värsta år på tv. Allt är frid och fröjd, tills alldeles nyss.

...och sen läser man:

"Hallå..det där är våran pizza"

Man blir lite mörkrädd när man upptäcker sånt här. Att folk som har som uppgift att vara korrekta i det svenska språket misslyckas så. Det är en sak att jag stavar fel osv, men att folk som jobbar med det göra fel...det är svårt att förstå.

Är det bara jag som blir lite irriterad över detta "ord": VÅRAN

..jag menar...säg det för dig själv ett par gånger...det låter så sjukt att säga (trots att det är korrekt talspråk) och att skriva...min hjärna blir helt skev av detta "ord".
Och när man påpekar detta för personer så kommer ofta svar som "Va larvig du är" och "tönt" osv. Eller så tittar dem på en som om man kom från en annan planet. Jag blir lite trött att bli kallad idiot bara för att talar och skriver korrekt.

Känner du igen dig i detta?
Att blir idiotförklarad för att vara språkligt korrekt?
Citera
2006-09-21, 13:03
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Okej, så ligger man i sängen, sjuk och hemma från jobbet, och tittar på Våra Värsta år på tv. Allt är frid och fröjd, tills alldeles nyss.

...och sen läser man:

Man blir lite mörkrädd när man upptäcker sånt här. Att folk som har som uppgift att vara korrekta i det svenska språket misslyckas så. Det är en sak att jag stavar fel osv, men att folk som jobbar med det göra fel...det är svårt att förstå.

..jag menar...säg det för dig själv ett par gånger...det låter så sjukt att säga (trots att det är korrekt talspråk) och att skriva...min hjärna blir helt skev av detta "ord".
Och när man påpekar detta för personer så kommer ofta svar som "Va larvig du är" och "tönt" osv. Eller så tittar dem på en som om man kom från en annan planet. Jag blir lite trött att bli kallad idiot bara för att talar och skriver korrekt.

Jag säger nog våran istället för vår för det mesta, men när jag skriver använder jag vår.
Har egentligen aldrig reflekterat över detta.
Citera
2006-09-21, 13:05
Medlem
Tacoritzs avatar
Jaså det är eran pizza är samma sak.
Utveckling eller förfall, kalla det vad du vill men fult är det.
Citera
2006-09-21, 13:25
Medlem
Black_panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight

...och sen läser man:

Jag känner med dig... Jag har fått stämpeln av språkidiot!
Jag låter inte ens mina barn få säga "barnord", det skall böjas i tid det som böjas skall!

Våran är lika irriterande som begreppet "vars vet du det?" eller att infödda svenskar inte vet skillnaden mellan "vart" och "var"... Att man skyller på dialekten och säger "detta barnet" det är ju en pleonasm (tårta på tårta så att säga).
När folk inte kan vårda det egna språket, hur kan man tvinga andra att vårda det??
För övrigt tycker jag att "guzz", "len" och liknande skitord hör inte hemma i det svenska språket!
Citera
2006-09-21, 13:27
Medlem
Asgarvads avatar
Översättaren av Våra Värsta År försökte nog bara förmedla white-trashkänslan genom att använda ordet 'våran'. Det är ju inte direkt Shakespeare om man säger så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in