2013-07-07, 17:50
Medlem
Detta inträffade här om dagen när jag stod och tanka:

Jag såg hur det var en bil på parkeringen som iakttog mig väldigt mycket. När jag har satt in mitt kort i automaten och sedan går tillbaka för att tanka så kör den misstänksamma bilen fram och ställer sig vid pumparna på motsatt sida. Ut ur bilen kommer en liten kille på 4-5 år (zigenare), pojken kommer fram med stora ögon och har båda händerna formade till en skål och tigger pengar, jag som är trött efter jobbet skakar bara på huvudet och ignorerar honom sen. Då känner jag hur någon försöker dra ut min plånbok bakifrån som jag precis stoppat i min byxficka, jag slår instinktivt ner mot fickan där jag har plånboken och känner att jag träffar en arm. Jag vänder mig om och ser att det är en lite större kille kanske 10-12 år som försöker ta min plånbok. Då jag har slangen från pumpen in i bilen mellan mig och den äldre killen så har jag ingen chans att springa i kapp honom. Utan istället sparkar jag mot killen som precis lägger benen på ryggen. Jag träffar pojken så bra så att jag sopar iväg båda benen på honom. Han flyger genom luften och landar i ett duns. Han börjar störtgråta och haltar snabbt in i bilen där hans pappa(?) sitter och bilen åker iväg i en rejäl fart. Jag blev inte av med plånboken eller någonting så nu undrar jag om det är värt att polisanmäla, jag vet att polisen aldrig får fast dessa människor men att dom ändå ska veta att dom finns här om kring. Eller ska jag bara låta bli med risken att jag istället blir anklagad för barnmisshandel? Det finns kameror och sånt vid macken som säkerligen har fått detta på film. Men det kanske ser ut som om jag bara startar med att sparka killen. Vad tror ni? Ser polisen det som om jag skyddar mig själv eller ser dom det som ett straffbart brott att jag sparkar pojken?
Citera
2013-07-07, 17:52
Bannlyst
Skit i att anmäla, polisen bryr sig inte.

Nej det skulle inte bli barnmisshandel skulle jag tro.
Citera
2013-07-07, 18:01
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Nej du har lagen på din sida. Både stöld och flyende fot.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande
Citera
2013-07-07, 18:01
Medlem
Jag kan inte ett skit om juridik. Så det är sagt.

Men instinktivt så känns det ju som att du själv skulle få ta smällen om du anmälde och om det av någon anledning skulle gå till tingsrätten. Han lyckades inte ta din plånbok, du lyckades sparka honom.
Citera
2013-07-07, 18:09
Medlem
MaryBells avatar
Du försvarade ju bara dina ägodelar. Tycker inte det här kan omtalas som barnmishandling.
Citera
2013-07-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Nej du har lagen på din sida. Både stöld och flyende fot.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande

Envarsgripande gäller ju bara om brottet som begåtts har fängelse med i straffskalan.
Har fickstölder det?
Citera
2013-07-07, 18:13
Medlem
Du kommer att åka dit på det med. Man har rätt till att gripa någon som har stulit något eller liknande, men man har inte rätt till att använda våld någon gång sålänge man inte själv fruktar för sin säkerhet. Det hade varit en annan sak om du sprungit ifatt pojken och tagit tag i honom.
Citera
2013-07-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faxmo
Du kommer att åka dit på det med. Man har rätt till att gripa någon som har stulit något eller liknande, men man har inte rätt till att använda våld någon gång sålänge man inte själv fruktar för sin säkerhet. Det hade varit en annan sak om du sprungit ifatt pojken och tagit tag i honom.

Om det inte går att springa ikapp pojken så får man väl göra det man kan?
Citera
2013-07-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Jag kan inte ett skit om juridik. Så det är sagt.

Men instinktivt så känns det ju som att du själv skulle få ta smällen om du anmälde och om det av någon anledning skulle gå till tingsrätten. Han lyckades inte ta din plånbok, du lyckades sparka honom.

Jag kan inget om juridik heller.

Men om det resonemanget stämmer så kan man ju undra hur detta landet är uppbyggt.
Citera
2013-07-07, 18:17
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Envarsgripande gäller ju bara om brottet som begåtts har fängelse med i straffskalan.
Har fickstölder det?

Fickstöld är väl som det låter, stöld. Dessutom springer han iväg med plåmboken. Flyendefot. Kan han inte bara anmäla/tipsa det anonymt?

Tydligen är det klassat som "grovstöld" dessutom, i Sverige.
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2013-07-07 kl. 18:21.
Citera
2013-07-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluffsen948
Jag kan inget om juridik heller.

Men om det resonemanget stämmer så kan man ju undra hur detta landet är uppbyggt.

Jag antar att rätten skulle argumentera att han överreagerade och använde onödigt mycket våld, dessutom på ett barn, så jag ser det inte som ologiskt att han själv skulle åka på böter eller skadestånd om han själv anmälde och det gick till rätten.
Citera
2013-07-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Fickstöld är väl som det låter, stöld. Dessutom springer han iväg med plåmboken. Flyendefot. Kan han inte bara anmäla/tipsa det anonymt?

Han tog ju aldrig min plånbok, han fick aldrig ur den ur fickan innan jag slog den hur handen på honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in