2013-09-02, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Det är det väl knappast. Majoritet av psykiskt sjuka och de med psykoser hugger inte ner folk med kniv och attackerar polis. Med det sagt finns det fortfarande ingen som helst indikation eller bakgrund av psykiska problem enligt någon.

Kan inte heller annat än förvånas över denne persons sociala liv samt resa till varberg, umgänge med klubben osv...

Varför blir en relativt frisk ung kille en mördarrobot som sedan skjuts ner av polis. Kan man få ett svar?

Frågetecken, frågetecken, frågetecken.

.

Det här är anledningen till varför det varit så tyst i tråden, då GM hade en stor umgängeskrets men ingen kan förstå hur han kunde utföra detta dåd ens i sin vildaste fantasi. Som en blixt från klar himmel.
Citera
2013-09-02, 19:26
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Det här är anledningen till varför det varit så tyst i tråden, då GM hade en stor umgängeskrets men ingen kan förstå hur han kunde utföra detta dåd ens i sin vildaste fantasi. Som en blixt från klar himmel.

Nu diskuterar vi i cirklar. Jag menar på, att han exploderar inte till detta vansinnesdåd från Noll.
Klart att varningsklockor ringt! Annars förbereder jag mig på Zombie-invasionen.

-
Citera
2013-09-02, 19:28
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det är dessbättre ovanligt att det går såhär illa men jag kan försäkra dig om att människor ofta insjuknar i liknande tillstånd. Att de tar till den här typen av vapen, däremot, är inte så vanligt.

Nej, är det så här illa, är man oftast medicinerad, och i regelbunden kontakt med psykvård. Speciellt om det inte finns missbruksproblematik inblandad ens. Hans föräldrar måste som sagt vetat vad för psykisk sjukdom som finns i släkten, och det borde finnas historia här. DEN är jag intresserad av att höra.

.
Citera
2013-09-02, 19:52
Medlem
Citat:
Nu diskuterar vi i cirklar. Jag menar på, att han exploderar inte till detta vansinnesdåd från Noll.
Klart att varningsklockor ringt! Annars förbereder jag mig på Zombie-invasionen.
-
Vad finns det för varningssignaler om en person inte är psykotisk?
Jag förstår inte vad du letar efter. Hur ska man kunna se att en handling likt denna är på väg att ske?

Min tidigare fråga är fortfarande obesvarad.
Hur vet du att gm inte varit i kontakt med psykvården?
Citera
2013-09-04, 12:10
Medlem
Citat:

-

Va? Förstår inte det argumentet. Vad har zombier med detta att göra?

Jag förstår att du tycker att det är obehagligt att en "vanlig kille" kan göra något sådant nykter, det tycker jag också, men det är inte alls ovanligt att en person mår väldigt dåligt utan att den närmsta omgivningen märker något.
Som jag har varit inne på innan så är det nog vanligare att man skadar sig själv än att man skadar andra och då är det oftast locket på för att skydda familjen, därför hör man inte så mycket om sådana fall.
Ibland händer det dock och ett klockrent exempel är ju Mikael Ljungberg. Hade han inte varit känd så hade ingen skrivit en rad om hans fall.

Mikael mådde väldigt dåligt under en väldigt lång tid men inte ens hans blivande sambo märkte ett skit, trots att dom träffades varje dag under hans sista sex månader.

På två dygn gick han från att vara en helt normal supersnäll och glad kille till att må så dåligt och vara så rädd för att döda någon att han väljer att ta sitt eget liv istället.
En kille som normalt inte älskar rampljuset kontaktar själv pressen och säger att han tror att det finns folk där ute som, precis som honom själv, är programmerade att döda.
Och vad triggade igång den händelsen? En jävla bok.

När sedan fasaden rasar så går allt väldigt snabbt. Det finns ingen återvändo.
Jag tror att när man hör varningsklockorna är det ofta redan för sent.
Precis som när varningsklockorna började ringa för thaiboxarna på morgonen i bordtennislokalen. Polisen kontaktades ju trots allt innan dåden utfördes, men det var redan för sent.

Att sedan i efterhand kräva att hans nära och kära ska leta efter vad som kunde ha varit varningsklockor blir bara meningslöst eftersom med facit i hand kan allting ha varit varningsklockor. Alla mår ju dåligt ibland och han hade nyligen brutit med sin flickvän osv.

Sen förstår jag inte heller hur du i inlägg efter inlägg kan sitta och dra paralleler till Breiviks fall.
Jag ser inga direkta likheter.
Breivik hade en politisk övertygelse, han inbillade sig att han hade ett mål att uppnå med det han gjorde, hans dåd var välplanerat och väl utfört, han ville inte dö (han kunde antingen skjutit sig själv när han insåg att det var slut eller sett till så att polisen gjorde det precis som NE gjorde).

Dessutom förstår jag inte varför du så förtvivlat gärna ville att Breiviks morsa skulle göra massa intervjuer innan hon dog. Finns det inte tillräckligt med information om fallet? Kan inte Breivik göra intervjuerna själv istället eftersom han lever och kan stå till svars för sina egna handlingar?

Även om vi håller med varandra om vissa saker och tycker olika om andra saker så måste jag säga att du är en jävligt provocerande människa. Även om du ibland har en poäng i det du skriver så blir man irriterad av att läsa dina inlägg.

EDIT: Lite styckeindelning för att göra inlägget läsbart.
Senast redigerad av Spandau7 2013-09-04 kl. 12:14.
Citera
2013-09-04, 18:15
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spandau7
Va? Förstår inte det argumentet. Vad har zombier med detta att göra?

Jag förstår att du tycker att det är obehagligt att en "vanlig kille" kan göra något sådant nykter, det tycker jag också, men det är inte alls ovanligt att en person mår väldigt dåligt utan att den närmsta omgivningen märker något.
Som jag har varit inne på innan så är det nog vanligare att man skadar sig själv än att man skadar andra och då är det oftast locket på för att skydda familjen, därför hör man inte så mycket om sådana fall.
Ibland händer det dock och ett klockrent exempel är ju Mikael Ljungberg. Hade han inte varit känd så hade ingen skrivit en rad om hans fall.

Mikael mådde väldigt dåligt under en väldigt lång tid men inte ens hans blivande sambo märkte ett skit, trots att dom träffades varje dag under hans sista sex månader.

På två dygn gick han från att vara en helt normal supersnäll och glad kille till att må så dåligt och vara så rädd för att döda någon att han väljer att ta sitt eget liv istället.
En kille som normalt inte älskar rampljuset kontaktar själv pressen och säger att han tror att det finns folk där ute som, precis som honom själv, är programmerade att döda.
Och vad triggade igång den händelsen? En jävla bok.

När sedan fasaden rasar så går allt väldigt snabbt. Det finns ingen återvändo.
Jag tror att när man hör varningsklockorna är det ofta redan för sent.
Precis som när varningsklockorna började ringa för thaiboxarna på morgonen i bordtennislokalen. Polisen kontaktades ju trots allt innan dåden utfördes, men det var redan för sent.

Att sedan i efterhand kräva att hans nära och kära ska leta efter vad som kunde ha varit varningsklockor blir bara meningslöst eftersom med facit i hand kan allting ha varit varningsklockor. Alla mår ju dåligt ibland och han hade nyligen brutit med sin flickvän osv.

Sen förstår jag inte heller hur du i inlägg efter inlägg kan sitta och dra paralleler till Breiviks fall.
Jag ser inga direkta likheter.
Breivik hade en politisk övertygelse, han inbillade sig att han hade ett mål att uppnå med det han gjorde, hans dåd var välplanerat och väl utfört, han ville inte dö (han kunde antingen skjutit sig själv när han insåg att det var slut eller sett till så att polisen gjorde det precis som NE gjorde).

Dessutom förstår jag inte varför du så förtvivlat gärna ville att Breiviks morsa skulle göra massa intervjuer innan hon dog. Finns det inte tillräckligt med information om fallet? Kan inte Breivik göra intervjuerna själv istället eftersom han lever och kan stå till svars för sina egna handlingar?

Även om vi håller med varandra om vissa saker och tycker olika om andra saker så måste jag säga att du är en jävligt provocerande människa. Även om du ibland har en poäng i det du skriver så blir man irriterad av att läsa dina inlägg.

EDIT: Lite styckeindelning för att göra inlägget läsbart.

Tackar. Stämmer bra. Jag trollar en del och provocerar nog mest för att få lite respons också. Håller med i det mesta du skrev faktiskt och jag har dragit i lite lösa trådar här. Otroligt tragiskt och gnagande fall detta.

.
Citera
2013-09-04, 18:39
Medlem
Citat:
Tackar. Stämmer bra. Jag trollar en del och provocerar nog mest för att få lite respons också. Håller med i det mesta du skrev faktiskt och jag har dragit i lite lösa trådar här. Otroligt tragiskt och gnagande fall detta.

.
Trollar . . . Sanningen är väl att du inte har en susning om vad du debatterar . . .
Citera
2013-09-04, 22:29
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Trollar . . . Sanningen är väl att du inte har en susning om vad du debatterar . . .

Läs vad jag skriver och se att jag i princip konstaterar vad vi vet och inte vet. Speciellt i denna tråd är det ju 99% gissningar.
Citera
2013-09-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Finns väl inte så mycket att säga mer än att gm troligen drabbades av en psykos.
Hur vet du att gm inte varit i kontakt med psykvården?

Enligt polisen hade han ej haft någon tidigare kontakt med psykvården:

Citat:
Mannen som i söndags knivskar tre personer, en till döds, är en gåta för polisen - för hela Varberg.

Gärningsmannen är varken känd av polis eller psykvård. Lars Hamrén, chef för roteln för grova brott vid Hallandspolisen, beskriver hela händelsen som vansinnig. Han säger att det enda man vet vad gäller motiv är att det handlar om en person som på något sätt blivit sjuk.

– Vi tror att något hänt honom under kvällen som gjort att han inte var vid sina sinnes fulla bruk när han begick de här dåden, säger han.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/po...-pa-nagot-satt
Citera
2013-09-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Enligt polisen hade han ej haft någon tidigare kontakt med psykvården:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/po...-pa-nagot-satt
Ok. Inga droger och ingen kontakt med psykiatrin. Ja, då var han uppenbarligen en ovanlig typ. För en fullt frisk person gör väl inte så här. Fast han kanske var sjuk men inte ville bli inlagd/nerdrogad?
Citera
2013-09-05, 22:23
Medlem
Citat:
Läs vad jag skriver och se att jag i princip konstaterar vad vi vet och inte vet. Speciellt i denna tråd är det ju 99% gissningar.
Nej men om man tittar på videon ser man ju att personen är psykotisk . . . .

Editessutom läser jag just vad du skriver. Exempelvis skrev du ju tidigare i tråden att gärningsmannen med säkerhet var drogad . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2013-09-05 kl. 22:26.
Citera
2013-09-06, 00:54
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Nej men om man tittar på videon ser man ju att personen är psykotisk . . . .

Editessutom läser jag just vad du skriver. Exempelvis skrev du ju tidigare i tråden att gärningsmannen med säkerhet var drogad . . .

nix. jag har alltid vidhållit att det finns psykiskt sjukdom i släkt eller droger i bilden. Inte speciellt svårt att gissa på. Inte som så många andra i tråden påstår att han var en lugn kille som blev psykotisk av solen en varm sommardag.

Idag hände det på Frösön också. Så länge vi inget får veta får man väl gå med spekulationer och gissningar. Jag tycker polis eller familj borde prata. Det sker ju i media i alla andra fall vardagligen, så varför inte här?

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in