Citat:
Ursprungligen postat av
karlinge
Nu diskuterar vi i cirklar. Jag menar på, att han exploderar inte till detta vansinnesdåd från Noll.
Klart att varningsklockor ringt! Annars förbereder jag mig på Zombie-invasionen.
-
Va? Förstår inte det argumentet. Vad har zombier med detta att göra?
Jag förstår att du tycker att det är obehagligt att en "vanlig kille" kan göra något sådant nykter, det tycker jag också, men det är inte alls ovanligt att en person mår väldigt dåligt utan att den närmsta omgivningen märker något.
Som jag har varit inne på innan så är det nog vanligare att man skadar sig själv än att man skadar andra och då är det oftast locket på för att skydda familjen, därför hör man inte så mycket om sådana fall.
Ibland händer det dock och ett klockrent exempel är ju Mikael Ljungberg. Hade han inte varit känd så hade ingen skrivit en rad om hans fall.
Mikael mådde väldigt dåligt under en väldigt lång tid men inte ens hans blivande sambo märkte ett skit, trots att dom träffades varje dag under hans sista sex månader.
På två dygn gick han från att vara en helt normal supersnäll och glad kille till att må så dåligt och vara så rädd för att döda någon att han väljer att ta sitt eget liv istället.
En kille som normalt inte älskar rampljuset kontaktar själv pressen och säger att han tror att det finns folk där ute som, precis som honom själv, är programmerade att döda.
Och vad triggade igång den händelsen? En jävla bok.
När sedan fasaden rasar så går allt väldigt snabbt. Det finns ingen återvändo.
Jag tror att när man hör varningsklockorna är det ofta redan för sent.
Precis som när varningsklockorna började ringa för thaiboxarna på morgonen i bordtennislokalen. Polisen kontaktades ju trots allt innan dåden utfördes, men det var redan för sent.
Att sedan i efterhand kräva att hans nära och kära ska leta efter vad som kunde ha varit varningsklockor blir bara meningslöst eftersom med facit i hand kan allting ha varit varningsklockor. Alla mår ju dåligt ibland och han hade nyligen brutit med sin flickvän osv.
Sen förstår jag inte heller hur du i inlägg efter inlägg kan sitta och dra paralleler till Breiviks fall.
Jag ser inga direkta likheter.
Breivik hade en politisk övertygelse, han inbillade sig att han hade ett mål att uppnå med det han gjorde, hans dåd var välplanerat och väl utfört, han ville inte dö (han kunde antingen skjutit sig själv när han insåg att det var slut eller sett till så att polisen gjorde det precis som NE gjorde).
Dessutom förstår jag inte varför du så förtvivlat gärna ville att Breiviks morsa skulle göra massa intervjuer innan hon dog. Finns det inte tillräckligt med information om fallet? Kan inte Breivik göra intervjuerna själv istället eftersom han lever och kan stå till svars för sina egna handlingar?
Även om vi håller med varandra om vissa saker och tycker olika om andra saker så måste jag säga att du är en jävligt provocerande människa. Även om du ibland har en poäng i det du skriver så blir man irriterad av att läsa dina inlägg.
EDIT: Lite styckeindelning för att göra inlägget läsbart.