2013-07-14, 21:02
Medlem
eilahtans avatar
Är ni 100% säkra att det är rätt GM som i sammanfattningen?
Citera
2013-07-15, 01:01
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Är ni 100% säkra att det är rätt GM som i sammanfattningen?
Ja.

Kommer det några svar i morgon tro? Om dom skickade blodproverna i fredags så kanske SKL får blodet först i dag måndag. Det kanske dröjer någon vecka eller så innan nåt meddelas?
Citera
2013-07-15, 02:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Ja.

Kommer det några svar i morgon tro? Om dom skickade blodproverna i fredags så kanske SKL får blodet först i dag måndag. Det kanske dröjer någon vecka eller så innan nåt meddelas?
Citat:
Resultatet av analysen väntas dröja ett par veckor.

http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1832822-knivmannen-i-varberg-obduceras-i-dag
Citera
2013-07-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Ja.

Vore intressant att veta om det "bara" var anaboler och alkohol, eller om det var någon mer "exotisk" internetdrog? Eller om han var helt "ren"? Kanske mindre troligt?
Citera
2013-07-15, 13:38
Medlem
Mustards avatar
I början av tråden var det många som trodde att GM skrek "Jag har hepatit" och inte "Jag har empati". Men senare i tråden verkar folk har släppt det. Jag har följt tråden sedan första inlägget men kan ha missat något trots allt ang. detta. Är man säker på vad han skrek och hur är man isf säker på det?

Tack på förhand.
Citera
2013-07-15, 14:17
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustard
I början av tråden var det många som trodde att GM skrek "Jag har hepatit" och inte "Jag har empati". Men senare i tråden verkar folk har släppt det. Jag har följt tråden sedan första inlägget men kan ha missat något trots allt ang. detta. Är man säker på vad han skrek och hur är man isf säker på det?

Tack på förhand.

Sluddrar massa skit med en lugn röst och knatar runt i strumpor... hur mysigt mådde inte GM haha.
Jag har redan nu fastställt att det är benzo eller mdpv som är boven i dramat, kolla bara på killens puppy eyes, ser ju ut som vilken svensk blyg kille som helst

Men visst kan man chockas, så det är väl bara att vänta på obduktionsrapporten.
Citat:
"Det kan va tecken på psykos"

http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1832822-knivmannen-i-varberg-obduceras-i-dag

Vaneföreställningar och allt vad polisen gaggar om. Hade jag mött GM med en kniv i handen skulle det inte kräva mycket av mina sinnen för att slutställa en diagnos. En tränad polis BÖR veta att man kan få glansiga ögon av benzo och andra typdrag så "Psykos" som snuten snackar om... varför i hela friden? Inte en jävla chans, man får ingen tillfällig psykos över en natt, det är droger iblandade.

Känns som polisen ogärna går ut med mer information
Senast redigerad av SpooN. 2013-07-15 kl. 14:32.
Citera
2013-07-15, 14:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
helt korrekt.

est*mar är nog ett så kallat snutnamn, och betoningen ska ligga på ESTE. ungefär som hasse tellemar, gärde widemar, osv. lägg till ändelsen -emar till valfritt träslag, bergart eller hittepåprefix så hittar du garanterat en halvkänd fotbolls- eller handbollsspelare.

mellannamnet mümmel är också taget, en skämtgrej tydligen.

förnamnet är nog bara ett resultat av att föräldrarna har försökt göra namnet niklas mer exotiskt.

1990:
Trolig fader: L*rs Pet*r, Enskede
Moder: Ås* M*rie f Lundström, Haninge
Son: M*x Nicol*s Hogg*, Haninge

Föräldrarna gifta 1990, Sonen född 1989

1980:
Trolig fader: L*rs Pet*r, Kalvsvik, Haninge Kollektiv?
Moder: Ås* M*rie f L*ndström, Vendelsö, Haninge

1970:
Trolig fader: L*rs Pet*r, Rönninge

Sonens förnamn är förbryllande.
Citera
2013-07-15, 15:05
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:

Tack på förhand.

Två vittnen verkar ganska säkra, i HN.se:
Citat:
– 'Jag har empati' sa han, ordagrant, precis när han hoppade ner från balkongen. Polisen sköt tre varningsskott men han gick rakt emot dem, precis som en zombie, reagerade inte, han bara gick. Han ramlade när han hade blivit skjuten men då kröp han mot polisen. Då gick de fram med polishunden och slog honom med batong, berättar hon vidare.
Tittar man då på vad olika källor uppger att GM sagt (i ungefärlig ordning):

– Jag vill inte skada dig [tränarens namn]. (på morgonen, i övernattningslokalen innan GM stack iväg, enligt FB-användaren joksovic)
– Hjälp! (till 42-åringen, se ingressen i HN-artikeln)
– Jag har empati. (enligt vittnen, artikeln ovan)
– Jag har redan dödat så skjut mig. (Till poliserna vid konfrontationen. Tror jag sett det i tråden, källa?)

Det verkar troligare att GM sagt "Jag har empati". Uttalandet hänger ihop (nåja) med resten av vad GM uppges ha sagt. Hepatituttalandet är mer av en non sequitur. Med det sagt, det är vanskligt att 'tolka' sinnestillståndet hos en galen knivmördare som befann sig i ett sånt kristillstånd att han inte klarade (eller struntade i) att följa enkla order från beväpnad varningsskjutande polis.
Citera
2013-07-16, 00:39
Medlem
Mustards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Det verkar troligare att GM sagt "Jag har empati". Uttalandet hänger ihop (nåja) med resten av vad GM uppges ha sagt. Hepatituttalandet är mer av en non sequitur. Med det sagt, det är vanskligt att 'tolka' sinnestillståndet hos en galen knivmördare som befann sig i ett sånt kristillstånd att han inte klarade (eller struntade i) att följa enkla order från beväpnad varningsskjutande polis.

Tack! Tycker också det verkar troligt.

Han kan ha fått en ångerattack när han inser vad han gjort och "empatin" eventuellt kommer tillbaka.
Kanske går han mot polisen i hopp om att bli skjuten för att han helt enkelt vill dö pga vad han gjort. "Jag har redan dödat så skjut mig" talar för det tycker jag.
Citera
2013-07-16, 15:19
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
1990:
Trolig fader: L*rs Pet*r, Enskede
Moder: Ås* M*rie f Lundström, Haninge
Son: M*x Nicol*s Hogg*, Haninge

Föräldrarna gifta 1990, Sonen född 1989

1980:
Trolig fader: L*rs Pet*r, Kalvsvik, Haninge Kollektiv?
Moder: Ås* M*rie f L*ndström, Vendelsö, Haninge

1970:
Trolig fader: L*rs Pet*r, Rönninge

Sonens förnamn är förbryllande.

Var får du detta ifrån? Vad har fadern för efternamn idag och var bor han?

.
Citera
2013-07-16, 15:20
Medlem
karlinges avatar
någon som kan låsa upp denna?

http://hn.se/nyheter/varberg/1.2250892-tydligare-bild-av-knivmannens-vag-mellan-daden

.
Citera
2013-07-16, 16:47
Medlem
Citat:
Tack! Tycker också det verkar troligt.

Han kan ha fått en ångerattack när han inser vad han gjort och "empatin" eventuellt kommer tillbaka.
Kanske går han mot polisen i hopp om att bli skjuten för att han helt enkelt vill dö pga vad han gjort. "Jag har redan dödat så skjut mig" talar för det tycker jag.

Ja, just det, en ångerattack som ledde till en ångestattack som han försökte bli kvitt genom en suicidhandling ("suicide by cop").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in