2013-07-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag pratar bara för mig själv nu: Jag stöder det på hans beteende, naturligtvis. En psykos är en åkomma som blossar upp ganska akut. Den här personen beskrivs ju som ganska välfungerande fram till dess hans flickvän tydligen gjort slut.

Han verkar ju inte, vid 24 års ålder, haft speciellt avancerade drogvanor, jag utesluter alltså att det skulle ha varit frågan om det. (Skulle droger enbart rendera i sådana här vansinnesdåd, skulle vi se det hända dagligen, med tanke på hur mycket det knarkas i landet. Ja jag har jobbat med missbruksvård.)

Spår B är väl att han lider av en personlighetsstörning liknande den Flink led av men det är nog inte troligt eftersom denne gärningsman valde sina offer mer urskillningslöst. (Flink valde ju unga kvinnor som offer eftersom han kände sig kränkt av flickvännen. Dessutom hade Flink megalomana ideér, vilket denne gärningsman inte verkar ha haft, enligt vad som framkommit i tråden.)

Jag höjer nog till fyra bananer när jag tänker efter.

Jag slår alltså inte fast att det är på det sätt jag misstänker men att man skulle ta en drog och förvandlas till massmördare med en gång stämmer inte alls med min erfarenhet från arbete med missbrukare och psykotiker.

Tack du, jag vet vad en psykos är. Vad du missar är att schizofreni är en psykos som varat i minst sex månader, alltså kan du inte hänvisa till GM's beteende när han begick gärningarna.
Citera
2013-07-11, 17:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Peter And*né, rättspsykiater och verksamhetschef vid Rättsmedicinalverket i Göteborg, har erfarenhet av den här typen av vansinnesdåd.
Enligt And*né så finns det två huvudsakliga orsaker till psykos.

– Den ena är att man har brukat droger som utlöser en så kallad drogpsykos. Den andra är att drabbas av psykos på grund av en sjukdom, till exempel schizofreni.

http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1826343-obduktion-vantas-ge-svar
Citera
2013-07-11, 17:43
Medlem
MDPV, har sett flera amerikanska program den kalla självmordsdrogen, många som skurit halsen av sig själv, skjutit sig själva med mera, gått bärsärk.
Citera
2013-07-11, 18:27
Medlem
Någon som har tillgång till de nya artiklarna på HN?
Citera
2013-07-11, 18:34
Medlem
raattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Tack du, jag vet vad en psykos är. Vad du missar är att schizofreni är en psykos som varat i minst sex månader, alltså kan du inte hänvisa till GM's beteende när han begick gärningarna.

men schizofrenin måste ju börja någonstans! vad är det som säger att det inte var början på paranoid schizofreni och han hade fortsatt haft det i över sex månader om han inte blivit skjuten och dödad?
Citera
2013-07-11, 18:39
Bannlyst
Schizofreni orsakar inte per automatik psykos. Psykos är tillfällig sinnesförvirring, folk som har psykos är ofta helt ”normala” men reagerar onormalt under kraftig psykisk press. Kan t. ex. handla om skilsmässa eller annat privat problematik som orsakar ett irrationellt beteende.
Killen här hade nog en livskris, hans fråga till offren ”kan du hjälpa mej?” tyder på det.
Alla hans kompisar som säger att han var en vanlig normal kille har helt enkelt fel eller aldrig förstod honom.
Citera
2013-07-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raatty
men schizofrenin måste ju börja någonstans! vad är det som säger att det inte var början på paranoid schizofreni och han hade fortsatt haft det i över sex månader om han inte blivit skjuten och dödad?
Möjligt, men det kan man inte hänvisa till, måste du väl förstå?
Citera
2013-07-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick.Long
Schizofreni orsakar inte per automatik psykos. Psykos är tillfällig sinnesförvirring, folk som har psykos är ofta helt ”normala” men reagerar onormalt under kraftig psykisk press. Kan t. ex. handla om skilsmässa eller annat privat problematik som orsakar ett irrationellt beteende.
Killen här hade nog en livskris, hans fråga till offren ”kan du hjälpa mej?” tyder på det.
Alla hans kompisar som säger att han var en vanlig normal kille har helt enkelt fel eller aldrig förstod honom.
Schizofreni är en psykos som mer eller mindre kan hållas i schack. Otroligt vad dålig koll 99% av alla här har..
Citera
2013-07-11, 18:46
Medlem
raattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Möjligt, men det kan man inte hänvisa till, måste du väl förstå?

Nej, absolut inte! Men man kan inte heller avskriva teorin.
Citera
2013-07-11, 18:49
Medlem
ADEBiSi1s avatar
Jag skriver det igen, som jag skrev tidigare i tråden, men nu är det 100% bekräftat då jag pratat med han som gav NE benzon. Han hade tagit ett par Xanor som han fick under natten efter det att de hade "festat". På morgonen hade han druckit ett par starköl, ganska säker på att det var 3 st 50 cl Pripps blå (burkar). Hur vida han var i dålig psykisk vigör låter jag vara osagt men att han tagit benzo under natten/tidig morgon är med 100% säkert. Det lär visa sig vid den rättsmedicinska undersökningen under morgondagen. Sedan får ni spekulera hur mycket ni vill men hade inte gärningsmannen blivit skjuten till döds hade han garanterat inte haft något minne av sin vansinnesfärd genom Varberg.
Citera
2013-07-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raatty
Nej, absolut inte! Men man kan inte heller avskriva teorin.
Ok, det har du faktiskt rätt i.
Citera
2013-07-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADEBiSi1
Jag skriver det igen, som jag skrev tidigare i tråden, men nu är det 100% bekräftat då jag pratat med han som gav NE benzon. Han hade tagit ett par Xanor som han fick under natten efter det att de hade "festat". På morgonen hade han druckit ett par starköl, ganska säker på att det var 3 st 50 cl Pripps blå (burkar). Hur vida han var i dålig psykisk vigör låter jag vara osagt men att han tagit benzo under natten/tidig morgon är med 100% säkert. Det lär visa sig vid den rättsmedicinska undersökningen under morgondagen. Sedan får ni spekulera hur mycket ni vill men hade inte gärningsmannen blivit skjuten till döds hade han garanterat inte haft något minne av sin vansinnesfärd genom Varberg.
Sa han nåt om varför han gav GM en av de mest potenta benzo som finns, när han visste att han hade druckit alkohol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in