2013-07-11, 01:50
Avstängd
karlinges avatar
Kan ha missat men har denna bild postats? https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/575352_10151416502391693_1664573802_n.jpg

Är det GM i svart t-shirt och sidbena lite till höger från mitten?

Ligger som coverbild hos en Jo*kim Öhr*an på facebook.
Citera
2013-07-11, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Kan ha missat men har denna bild postats? https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/575352_10151416502391693_1664573802_n.jpg

skulle kunna vara det. http://cdn.exponerat.info/wp-content/uploads/2013/07/2013-07-08-15-35-17_Max-Nicolas-Hogge-M%C3%BCmmel-Estemar.jpg
Citera
2013-07-11, 02:02
Medlem
GothamCitys avatar
Citat:

Ja det är det. Denna bild har postats tidigare.
Citera
2013-07-11, 02:09
Medlem
Vet inte om den här är postad:
http://hn.se/nyheter/varberg/1.2243135-24-aringens-sista-timmar

"Strax efter att bilden vid Norra vägen togs skildes klubbkamratens och 24-åringens vägar. Klubbkamraten fortsatte festandet fram till 05 på morgonen, men han vet inte hur 24-åringen tillbringade resten av kvällen och natten"

Har det kommit fram något om de timmarna här? Och hur är det med förekomsten av MDPV i varberg ex? (om det nu är där de har tillbringat föregående kväll).
Citera
2013-07-11, 02:09
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det hade också tagit slut med flickvännen nyligen och barndomsvännen vet att 24-åringen ibland har använt cannabis. Men ingenting var av en sådan grad att det skulle kunna förklara knivdåden, anser han. Tvärtom beskriver han 24-åringen som en omtyckt, vanlig kille.

– Han var verkligen schysst, han var en helt normal kille.
Det känns för jävligt.

http://hn.se/nyheter/varberg/1.2239592-vannen-han-var-en-helt-normal-kille-

Förmodligen har väl flickvännen svaret på hur han verkligen var. Hur man är med polare är en helt annan sak då man inte umgås 24/7. Ingen känner mig som min tjej! Kanske tog det slut för att han börjat bete sig allt konstigare?
Citera
2013-07-11, 02:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
http://m.hn.se/Default.aspx?pageid=0&parentid=0&link=1.2243135
Så här står det:
”Det enda som klubbkamraten tyckte var lite konstigt var att 24-åringen hade kommit till Varberg på egen hand på lördagen, för att följa klubbkamraternas matcher under söndagen.”
Man kan fråga sig varför han inte åkte med klubben ner till Varberg.

En fundering hur det kan ligga till:
1. Med hjälp av lite droger och alkohol kan det ligga till så här.
2. Han kanske inte var välkommen i klubben, men att klubben var hans allt.
3. Efter middagen fick han inte hänga med resten av gänget utan fick klara sig på egen hand.
4. Han var utfryst och mobbad av klubbkompisarna, men hade inget annat i livet.
5. När han betedde sig annorlunda dagen efter packade klubbledaren hans väskor för att skicka hemma han på tåget.
6. När han lämnar lokalen för tågfärden hem brister psyket i mannen, han känner att han är världens mest ensamma människa. Han springer därifrån och låter hatet och förtvivlan gå ut över andra människor.
7. Han kunde likväl gått ner och ställt sig på spåret, men till sist låter han polisen göra det, ”suicide by cop”.

Mobbning och utfrysning kan vara den utlösande faktorn till vansinnesdådet!

Du är ute och cyklar. En person som knivar folk till döds och samtidigt säger till alla "hjälp mig" lider av psykiatrisk diagnos, psykos och troligast ligger schizofreni i botten. Det är inget hatbrott eller ensamhetskris som ligger bakom att en ung man i panik lämnar folk som ska hjälpa honom, i bara strumplästen. Han var inte stridsberedd, han sa att han kände sig förföljd.

Ska det vara så svårt att höra, lyssna och ta in vad människor säger?

Det hans klubbkompisar kanske skulle ha gjort var att fånga in honom, men jag antar att de blev förstummade och rädda av händelseutvecklingen, allt gick oerhört snabbt och ingen verkade ha vårdutbildning. De kunde inte läsa honom, de kunde inte ana vad som skulle hända.

Jag kan tycka att det är lite underligt att en kille som säger "jag mår dåligt" och plötsligt vill åka hem får hjälp med att packa, och sedan ska skickas iväg. Då får den som mår dåligt panik... De borde ringt psyket på en gång... 112, men killen kanske dolde att han mådde så dåligt att han inte skulle klara av att förflytta sig. Kanske hade killen varit på väg in i detta redan före avresan, efter middagen brister det och han börjar vandra runt i panik, återkommer till klubbkompisarna, fortfarande i panik, och den känslan fortsätter tills hans dör, och han skriker till polisen "skjut mig". Så svår ångest är svårt att föreställa sig, det måste vara gastkramande att uppleva det han gjorde, så skrämmande att han faktiskt ville dö, dödade och dog.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-11 kl. 02:41.
Citera
2013-07-11, 02:38
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsluder
Fast det första offret Sebastian är osäker på om det ens var en kniv. Det kunde lika gärna varit något vasst och att han först fick tag i kökskniven hemma hos tanten.

Ja det här med mordvapnet (eller vapnen, beroende på vad som kommer fram) är ganska oklart.

Polis- och vittnesuppgifter om mordvapnet/-en i HN.se (min fetstil):
Citat:
– Klubbkompisarna som sprang efter 24-åringen räddade livet på 42-åringen genom att hjälpa till med att stoppa blodet. Men var fick han tag i kniven? Kanske var det inte en kniv utan ett vasst föremål som han hittat på vägen dit, funderar kamraten.

Efter det första överfallet fortsatte 24-åringen vidare mot Lilla Drottninggatan där han begick fler vansinnesdåd. Han tog sig in i ett trapphus och slet upp en lägenhetsdörr där en sovande 18-åring attackerades med knivhugg mot halsen. Han överlevde attacken.

Nästa offer blev den 84-åriga Sonja Nilsson på balkongen i ett hus bredvid. Hon knivhöggs till döds. Polisen såg 24-åringen sedan sittandes på balkongen med en stor kökskniv. I strumplästen hoppade han ner på marken och gick mot poliserna. Vittnen har hört honom skrika ”jag har empati” och ”skjut mig”.

På morgonen i BT-hallen, när klubbkompisarna hjälpte GM att packa väskan för att åka hem, borde de märkt om han hade en stor/medelstor kökskniv. Och de frågade retoriskt i HN-artikeln var kniven kom ifrån, de hade alltså inte sett den.

Från intervjun med första brottsoffret i HN.se (min fetstil):
Citat:
Sebastian Hildor hörde mannens fotsteg bakom sig och ett rop på hjälp. När han vände sig om skar mannen honom över halsen. – Jag hann aldrig se kniven, bara något vitt, säger Sebastian.
---
– Det gick så fort. Jag såg aldrig någon kniv, bara något vitt, som en vässad plastbit.

GM kan ha hittat en vass plastskärva på morgonen eller hittat den under natten och haft den i någon byxficka. Men kan en aldrig så vass plastbit som skär över halsen ge skador som enligt artikeln krävde 30-talet invärtes stygn och ihoptejpning? När man plötsligt attackeras kanske man bara uppfattar knivhandtaget ("något vitt") och inte den smala eggen?

Så bytte GM vapen mellan attackerna? Eller var det vita föremålet från första attacken samma kökskniv som poliserna såg GM hålla på balkongen?

Tittar man videobilderna från polisingripandet där GM är beväpnad (rimligtvis med samma vapen som polisen såg på balkongen) kan man ana att knivhandtaget är vitt/ljust: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17092112/660/normal/633abd439bbc7/varberg1.jpg

FistOfFury var inne på att GM tog kökskniven från BT-hallen just innan han sprang iväg, vilket jag tycker låter rimligt.

Det verkar finnas tre huvudscenarier:
  1. GM hittar kniven i BT-hallen på morgonen och får med den obemärkt när han lämnar hallen
  2. GM lämnar BT-hallen obeväpnad (möjligen med en upphittad plastbit) och "uppgraderar" från random upphittad vass plastbit till kökskniv mellan attackerna
  3. GM har redan kniven i sin ägo (hittar den kvällen innan i BT-hallen / ute på stan, eller har den med sig i packningen) och får med den obemärkt när han lämnar hallen

Det känns som om det skiljer en hel del i uppsåt, planering, sinnestillstånd, osv. mellan scenarierna. Men jag kan väldigt lite om sinnessjukdomar. Hamnar man i något sorts psykologiskt kristillstånd kanske man fortfarande kan dölja sina avsikter, göra förberedelser, agera som efter en plan, etc. Sen kan väl något som verkar avsiktligt/planlagt bero på rena tillfälligheter.
Citera
2013-07-11, 02:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Ja det här med mordvapnet (eller vapnen, beroende på vad som kommer fram) är ganska oklart.

Polis- och vittnesuppgifter om mordvapnet/-en i HN.se (min fetstil):

På morgonen i BT-hallen, när klubbkompisarna hjälpte GM att packa väskan för att åka hem, borde de märkt om han hade en stor/medelstor kökskniv. Och de frågade retoriskt i HN-artikeln var kniven kom ifrån, de hade alltså inte sett den.

Från intervjun med första brottsoffret i HN.se (min fetstil):

GM kan ha hittat en vass plastskärva på morgonen eller hittat den under natten och haft den i någon byxficka. Men kan en aldrig så vass plastbit som skär över halsen ge skador som enligt artikeln krävde 30-talet invärtes stygn och ihoptejpning? När man plötsligt attackeras kanske man bara uppfattar knivhandtaget ("något vitt") och inte den smala eggen?

Så bytte GM vapen mellan attackerna? Eller var det vita föremålet från första attacken samma kökskniv som poliserna såg GM hålla på balkongen?

Tittar man videobilderna från polisingripandet där GM är beväpnad (rimligtvis med samma vapen som polisen såg på balkongen) kan man ana att knivhandtaget är vitt/ljust: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17092112/660/normal/633abd439bbc7/varberg1.jpg

FistOfFury var inne på att GM tog kökskniven från BT-hallen just innan han sprang iväg, vilket jag tycker låter rimligt.

Det verkar finnas tre huvudscenarier:
  1. GM hittar kniven i BT-hallen på morgonen och får med den obemärkt när han lämnar hallen
  2. GM lämnar BT-hallen obeväpnad (möjligen med en upphittad plastbit) och "uppgraderar" från random upphittad vass plastbit till kökskniv mellan attackerna
  3. GM har redan kniven i sin ägo (hittar den kvällen innan i BT-hallen / ute på stan, eller har den med sig i packningen) och får med den obemärkt när han lämnar hallen

Det känns som om det skiljer en hel del i uppsåt, planering, sinnestillstånd, osv. mellan scenarierna. Men jag kan väldigt lite om sinnessjukdomar. Hamnar man i något sorts psykologiskt kristillstånd kanske man fortfarande kan dölja sina avsikter, göra förberedelser, agera som efter en plan, etc. Sen kan väl något som verkar avsiktligt/planlagt bero på rena tillfälligheter.

Killen har troligen haft panik ända sedan middagen, antagligen vandrat runt ensam, rädslan har stegrat sig, han begär att få åka hem, och ränner iväg i strumplästen. Han har inte dolt något, han har agerat i panik, som ett vettskrämt djur, utan att vara kontaktbar, instängd i en overklighetsbubbla som han inte kunde slå hål på, ens med kniven.
Citera
2013-07-11, 03:10
Medlem
GothamCitys avatar
Från 24/8 2012 nära Brandbergen. Nu verkar ju inte NE någonsin blivit omhändertagen då han varken var känd av polis eller psykvård. Annars hade man ju börjat fundera..
F.ö. ter sig detta vara ett sjukt kompetent polisjobb.

https://sv-se.facebook.com/Polisen.Huddinge/posts/439851452719823?comment_id=5000802&offset=4&total_ comments=18

Citat:
KNIVMAN I JORDBRO

Strax efter 03 så åkte vi och biträdde en patrull från Haninge. De hade anträffat en självmordsbenägen man som var beväpnad med kniv. Han vägrade släppa kniven och läget frystes. Han hade vid flera tillfällen gått mot patrullen där även den ena kollegan hade höjt beredskapen med vapnet.

När en patrull från Botkyrka anlände så var vi till sist sex poliser. Den ena kollegan lyckades på ett mycket bra sätt distrahera mannen så att jag kunde använda OC-spray, därefter kunde vi belägga honom med handfägsel.

Återigen så var OC-sprayen ett mycket bra verktyg som medförde att det inte blev några skador på vare sig mannen eller oss poliser. Ett från början väldigt otäckt jobb som slutade så bra det kunde efter omständigheterna.

Mannen fördes till S:T Görans sjukhus, omhändertagen enligt LPT47§.
Citera
2013-07-11, 03:21
Medlem
Citat:
American Psycho köksbordsteori. Yey.

För att klara av att leva ett "normalt" liv utåt i 7 år innan man slår till igen skulle jag klassa som en personlighetsstörning av psykopati. Det här var en tes OM han nu begått Linköpingsmorden.

Vem är du liksom?!

Jag vet inte direkt vilken diagnos som avses med "American Psycho" men titta litet på killen i Rågsved (var det väl) som rände runt med ett järnspett eller killen som knivade en liten flicka i Arvika, samma dag som Anna Lindh mördades.

Detta är antagligen ett fall med liknande gärningsman, dvs en behäftad med en psykos av det värre slaget.

(jag jobbar dagligen med shizpatienter - häromdagen blev en manlig kollega nedslagen helt oprovocerat av en sådan patent och den kollegan är extremt vältränad.)
Citera
2013-07-11, 03:27
Medlem
twubles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten

Finns ju också keramiska köksknivar som ser rätt så plastiga ut i bladet, skulle kunna varit något åt det hållet?

http://c0590582.cdn.cloudfiles.rackspacecloud.com/chobart-ceramic1.jpg
Citera
2013-07-11, 03:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Du är ute och cyklar. En person som knivar folk till döds och samtidigt säger till alla "hjälp mig" lider av psykiatrisk diagnos, psykos och troligast ligger schizofreni i botten. Det är inget hatbrott eller ensamhetskris som ligger bakom att en ung man i panik lämnar folk som ska hjälpa honom, i bara strumplästen. Han var inte stridsberedd, han sa att han kände sig förföljd.

Ska det vara så svårt att höra, lyssna och ta in vad människor säger?

Det hans klubbkompisar kanske skulle ha gjort var att fånga in honom, men jag antar att de blev förstummade och rädda av händelseutvecklingen, allt gick oerhört snabbt och ingen verkade ha vårdutbildning. De kunde inte läsa honom, de kunde inte ana vad som skulle hända.

Jag kan tycka att det är lite underligt att en kille som säger "jag mår dåligt" och plötsligt vill åka hem får hjälp med att packa, och sedan ska skickas iväg. Då får den som mår dåligt panik... De borde ringt psyket på en gång... 112, men killen kanske dolde att han mådde så dåligt att han inte skulle klara av att förflytta sig. Kanske hade killen varit på väg in i detta redan före avresan, efter middagen brister det och han börjar vandra runt i panik, återkommer till klubbkompisarna, fortfarande i panik, och den känslan fortsätter tills hans dör, och han skriker till polisen "skjut mig". Så svår ångest är svårt att föreställa sig, det måste vara gastkramande att uppleva det han gjorde, så skrämmande att han faktiskt ville dö, dödade och dog.
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Han har inte dolt något, han har agerat i panik, som ett vettskrämt djur, utan att vara kontaktbar, instängd i en overklighetsbubbla som han inte kunde slå hål på, ens med kniven.
Bra inlägg! Du är rätt ute här. Du har läst av honom och hans psykiska tillstånd korrekt.
Paranoid schizofreni är den troligaste förklaringen till alltsammans:

Citat:
Som regel har personen hörselhallucinationer, antingen i form av röster som till exempel skrattar eller skriker, eller i form av röster som ger order. Andra hallucinationer kan förekomma, såsom att känna dofter eller smaker eller ha hallucinatoriska sexuella upplevelser.

De som har paranoid schizofreni har sällan så kallade negativa symtom. Däremot kan de ofta vara irriterade eller ha lätt att bli aggressiva. Paranoian leder till att de drabbade är misstänksamma mot andra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paranoid_schizofreni
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=paranoid+schizofreni

Här är från en forumtråd som ägnas åt psykoser/paranoid schizofreni:

Citat:
Jag har haft fyra psykoser och har numera paranoid schizofreni.
Citat:
Den tredje psykosen startar också efter en enorm fylla. Gör återigen bort mig
och känner mig förföljd direkt på morgonen. Det eskalerar och jag känner mig
förföljd av olika färger, coca-cola-burkar, skator och alla människor. Alla är med och förföljer mig.

https://www.flashback.org/t1718070
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in