Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-07, 00:28
Medlem
Vi står med morsans testament där hon velat ge bort 30% av sin förmögenhet till välgörande ändamål, ca 300000 kr, i första hand till behövande i Sverige, vi har funderat på www.livsoden.se då de endast arbetar mot behövande i Sverige. De verkar vara väldigt seriösa och några bekanta till oss instämmer att många har fått hjälp. Men ni får gärna ge förslag på hur min mammas önskan ska uppfyllas på bästa sätt.
Citera
2013-07-07, 00:44
Medlem
Först och främst så vill jag bara säga att jag beklagar sorgen. Må hon vila i frid!

Personligen litar jag inte på sådana välgörenhetsorganisationer över huvud taget. Mitt tips är att ni själva går ut och delar ut olika summor till de ni anser är behövande. På så sätt hamnar pengarna i rätt händer. Dessutom blir det så mycket mer personligt och betydelsefullt.
Lycka till!
Citera
2013-07-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam.te
Vi står med morsans testament där hon velat ge bort 30% av sin förmögenhet till välgörande ändamål, ca 300000 kr, i första hand till behövande i Sverige, vi har funderat på www.livsoden.se då de endast arbetar mot behövande i Sverige. De verkar vara väldigt seriösa och några bekanta till oss instämmer att många har fått hjälp. Men ni får gärna ge förslag på hur min mammas önskan ska uppfyllas på bästa sätt.

Beklagar sorgen !
Nhr behöver så mycket pengar som går att ge till forskning för alla sjukdomar som är neurologiska för att hitta bot till dessa!
Citera
2013-07-07, 01:14
Medlem
Tack för medkänslan!

Det var fin tanke men beloppet är ganska högt och vi har tyvärr inte den tiden för att leta rätt familjer. Jag har jag själv varit skeptiskt men av det jag har hört och undersökt så är de bland de pålitligaste organisationer då man själv får möjlighet att följa vilka som får/fått hjälpen
Citera
2013-07-07, 01:18
Medlem
Jag förstår. Föreslår i första hand att ni följer er magkänsla då det är upp till er hur ni vill göra. Tor ni verkligen på denna organisation så ska ni självklart välja dem.
Citera
2013-07-07, 10:07
Medlem
Blanzeflors avatar
Alla sådana här organisationer har blivit extremt korrumperade. Deras fasad utåt är att de hjälper utsatta och fattiga. Deras prio 1 är att skaffa sig själva en väldigt hög lön. Den andel av pengarna som kommer behövande till del, är mycket beskuren, efter att personalen haft sin huggsexa. Se bara på Bengt Westerberg....Han tog ut enorma belopp i lön hos Röda korset. Och han är definitivt inte ensam om att snylta ur syltburken. Det är en rutten bransch. Det bästa sättet är att själv fördela pengarna , utan smutsiga mellanhänder.
Citera
2013-07-07, 11:43
Medlem
ThExanors avatar
Sluta skräm honom!

Jag beklagar sorgen.

Jämfört mot hur stor % pengar som kommer fram genom tex rädda barnen eller röda korset är nog de svenska hjälporganisationerna som helgon xD
Citera
2013-07-07, 12:15
Medlem
FetFulElaks avatar
Stadsmissionen, alla gånger....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in