2013-07-07, 16:12
Medlem
Väljer du en utbildning som hälften av alla andra studenter också läser/läst (något överdrivet) så är ju knappast utbudet på begagnatmarknaden begränsat...

Det är bara att kolla alla oändliga anslagstavlor som är översvämmade med socionomlitteratur så hittar du säkert allt du behöver.
Om inte så finns www.stubok.net , den använder jag själv en del.

Sen använder jag även google och tankar ner .pdf-filer direkt till plattan.

/A.P
Citera
2013-07-07, 18:19
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Väljer du en utbildning som hälften av alla andra studenter också läser/läst (något överdrivet) så är ju knappast utbudet på begagnatmarknaden begränsat...

Det är bara att kolla alla oändliga anslagstavlor som är översvämmade med socionomlitteratur så hittar du säkert allt du behöver.
Om inte så finns , den använder jag själv en del.

Sen använder jag även google och tankar ner .pdf-filer direkt till plattan.

/A.P

Man kan även hålla koll på tradera samt blocket där kan man ibland hitta litteraturen man söker men anslagstavlorna som finns på skolan är ett bra tips, ibland har de även elektroniska sådana som man kan se när man är inloggad som student på skolans hemsida.
Citera
2013-07-07, 20:17
Medlem
Soulsurfers avatar
Bli medlem hos http://www.unionen.se/medlemskapet/m...ner/studiestod

Tror dock att man måste vara medlem i minst ett år för att få tillgång till bland annat det här:

"För att stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden ger Unionen stöd för kompetensutveckling. Vi ersätter din litteratur- eller materialkostnad med upp till 3 150 kr per termin. Totalt kan du få 12 600 kr. Dessa belopp gäller från och med den 1 januari 2013."

"Du kan ansöka om ersättning för kostnader för pågående termin och även retroaktivt ett år tillbaka i tiden. För retroaktivt studiestöd gäller vissa villkor, läs mer under "För dig som söker retroaktivt". När du uppnått totala maxbeloppet 12 600 kr (max 3 150 kr per termin), kan du efter tre år återigen söka ersättning. Dessa belopp gäller från och med den 1 januari 2013."
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-07-07 kl. 20:20.
Citera
2013-07-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Blocket, studenter i årskullen över dig, anslagstavlor på institutionen... Använd hjärnan, lilla gubben.

Hur fan kom du ens in på högskolan? Kontakta institutionen.

Men du lilla vän. De använder inte samma litteratur varje år så det kan ju vara rätt så klyftigt att köpa relevant litteratur. Därav min fråga om var man hittar litteraturlista för den relevanta terminen. Trodde inte jag skulle behöva klargöra det. Fattar inte varför du känner ett behov av att vara otrevlig mot mig istället för att bara svara på frågan. Eftersom du vet. Så kan du berätta det för mig, men hålla dina åsikter om min "dumhet" för dig själv.
Citera
2013-07-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanciperad
Nu blev jag påmind om varför jag envisas med att skära (bl.a.) alla socionomer och lärare över en kam.

För övrigt skrivs inte socionom med stor bokstav, du bör (med ditt karriärval i synnerhet, då du troligtvis känner empati för andra) skicka ett brev till rektorn vid din gamla gymnasieskola, i vilket du påtalar din oro gällande din svensklärares fortsätta anställning, så inte någon mer måste bli drabbad.

Oj förlåt. Ska inte hända igen. Och nej, jag känner ingen empati för andra, därav mitt karriärval. Så du. Go fuck yourself.
Citera
2013-07-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du får leta upp kursplanen för de kurser du ska läsa vid respektive läsperiod där bör det finnas en litteraturlista över de böcker som kommer användas, ett råd är dock att du avvaktar med att köpa böcker tills du varit på kursintroduktionen eller liknande där läraren/lärarna informerar om kursens innehåll. Ofta så anges det i kursplanen att man behöver 5-10 böcker för kursen i fråga men i realiteten är det kanske 2-3 st som man kommer använda mer frekvent, vilka böcker det handlar om brukar lärarna informera om. Resterande böcker kommer man använda som referenslitteratur alternativt så är det bara något enstaka kapitel aktuell inte hela boken, dessa kapitel kopierar man då vid behov.

Ett annat skäl till att om möjligt vänta med att skaffa litteraturen som står i kursplanen är att den kan vara felskrivet på så sätt att den innehåller böcker som utgått (alltså inte längre behövs/används) eller att man ska använda en nyare upplaga än den som anges i litteraturlistan som finns i kursplanen för den aktuella kursen.

Då behöver man kanske bara köpa ett par böcker antigen nya eller begagnade och resterande böcker kopierar man av de kapitel som är aktuella och viss referenslitteratur läser man på sin höjd på biblioteket.

Nu är det inte alltid möjligt att vänta tills kursen startar innan man köper böcker då vissa av dem kan behövas direkt medan andra böcker kan vara svårt att få tag på, det kan man komma runt genom att låna böckerna så man har tillgång till dem i 2-4 veckor och på den tiden lär man ha koll på vilka böcker som kommer användas. Dock är det ett vanligt misstag nya studenter gör att de tror att all litteratur kommer användas lika mycket och under det första tiden köper all litteratur trots att det är onödigt.

Tack för ditt svar. Kul att det finns folk här som kan ge trevliga och hjälpande svar! Fina tips, ska ha det i åtanke!
Citera
2013-07-24, 06:16
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av methol
Tack för ditt svar. Kul att det finns folk här som kan ge trevliga och hjälpande svar! Fina tips, ska ha det i åtanke!

Ett tillägg gällande det här med att låna böcker är att det går att fjärrlåna böcker från andra bibliotek, det fungerar i alla fall med böcker som inte det biblioteket man besöker har i sitt sortiment. Dock tror jag det är möjligt att fjärrlåna sådana böcker det aktuella biblioteket har själv till utlåning om de skulle vara utlånade och många står i kö för att låna dem.

Det brukar vara många som är intresserad av att låna studentlitteratur första delen av kursen så ett tips är att man ställer sig i kö ganska snabbt för att få låna dem om det är vad man har för avsikt att göra. Referenslitteraturen som finns på biblioteket får man läsa på biblioteket och det bör finnas en kopiator i närheten så den litteraturen används för att kopiera de kapitel som behövs om man inte vill köpa boken och alla exemplar för utlåning är utlånade. Säkert en självklarhet för många men vissa kanske missar att det är så många brukar göra när man ska kopiera en del litteratur.
Citera
2013-08-25, 20:45
Medlem
bob-marerlys avatar
Hur viktigt är det att ha den nyaste upplagan?
Har en bok från 2010, men i kursprogrammet står det att man ska ha samma bok, fast från 2011.
Framsidan ser annorlunda ut men frågan är hur mycket nytt det är även invändigt.
Brukar det i regel skilja sig mycket eller kan man klara sig på äldre kurslitteratur?
Citera
2013-08-25, 23:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Hur viktigt är det att ha den nyaste upplagan?
Har en bok från 2010, men i kursprogrammet står det att man ska ha samma bok, fast från 2011.
Framsidan ser annorlunda ut men frågan är hur mycket nytt det är även invändigt.
Brukar det i regel skilja sig mycket eller kan man klara sig på äldre kurslitteratur?
Jag studerar juridik och vi skall alltid ha den upplaga som är senast utgiven. Hur det är med andra kurser är oklart. Det brukar emellertid inte skilja särskilt mycket om det inte hänt någonting stort på området (kolla gärna upp det), så det kan fungera om du kopierar sidorna ur en kursares bok om någonting har förändrats.

Jag rekommenderar emellertid att du hör med kursföreståndaren eller amanuensen.
Citera
2015-09-08, 15:06
Medlem
Köp så jäkla lite kurslitteratur som det bara går... Låna av kompisar, bibliotek eller av kontakter.

behvöer du köpa så köp begagnat. Jag har köpt på Studentapan som är sveriges största marknadsplats för begagnad kurslitteratur
Citera
2015-09-08, 15:16
Medlem
Kolla om du har vänner som studerat liknande linjer och kanske har kvar lite litteratur?
Citera
2015-09-08, 16:25
Medlem
SophieNeveus avatar
Ett tips är att om du har en ipad eller surfplatta så kan man ibland hitta hemsidor på internet där man kan ladda ner studentlitteraturen.

Det är dock inte lagligt, men risken att man åker fast är väl relativt liten.
Om man lyckas hitta korrekt bok så sparar man ju ett par hundralappar i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in