2013-07-06, 20:55
Medlem
Ska försöka hålla det kortfattat.

Jag är övertygad att jag har ADD. Jag har läst om effekterna kring Concerta/Ritalin, och jag är intresserad.

Men hur mycket jag än Googlar så finns det en fråga som endast svarats väldigt otydligt:

Hur länge kan man använda sig av dessa droger? Toleransen byggs upp allt eftersom, så jag antar att man inte kan använda sig av detta hela sitt liv? Finns det andra lösningar?

Jag vill läsa ett högskoleprogram som kräver att man är vid sitt sinnes fulla bruk även efter utbildningen och beger sig ut i yrket. Jag vill därför inte börja ta Concerta/Ritalin, känna mig på topp i några år och ha en karriär vars peak är vid examen. Det känns meningslöst.

Då kan jag lika ge upp mina överambitiösa drömmar och fortsätta med mitt monotoniska, deprimerande och hjärndöda industriarbete.

Tack.
Citera
2013-07-06, 20:59
Medlem
epiks avatar
Det många personer gör är att de tar pauser i några veckor, och ibland månader till och med

OfT: ADD/ADHD är påhittad, förstör inte din hjärna med piller
Senast redigerad av epik 2013-07-06 kl. 21:12.
Citera
2013-07-06, 22:54
Medlem
cdxz11s avatar
En bekant har ätit concerta i 7 år och upplever fortfarande god effekt av det, vet inte hurvida personen tagit uppbehåll från det under denna tid.

Citat:
Ursprungligen postat av epik
Det många personer gör är att de tar pauser i några veckor, och ibland månader till och med

OfT: ADD/ADHD är påhittad, förstör inte din hjärna med piller

vilket skitsnack, det finns rejäla mängder statistiskt signifikant data som pekar på just motsatsen
Senast redigerad av cdxz11 2013-07-06 kl. 22:57.
Citera
2013-07-08, 03:10
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
vilket skitsnack, det finns rejäla mängder statistiskt signifikant data som pekar på just motsatsen

Jag har AD(H)D och får väldigt ofta folk som påpekar saker som t.ex "men det är ju bara att bestämma sig" ja... Du vet hur den visan kan gå. Sedan är han nog ett troll.

Skulle verkligen vara skönt att få byta perspektiv med någon för en dag, någon som förkastar och förlöjligar de problem vi med ADHD lever med dagligen.
Citera
2013-07-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pnojj
Ska försöka hålla det kortfattat.
Jag är övertygad att jag har ADD. Jag har läst om effekterna kring Concerta/Ritalin, och jag är intresserad.
Men hur mycket jag än Googlar så finns det en fråga som endast svarats väldigt otydligt:
Hur länge kan man använda sig av dessa droger? Toleransen byggs upp allt eftersom, så jag antar att man inte kan använda sig av detta hela sitt liv? Finns det andra lösningar?
.......
Concerta, ritalin och andra CNS-stimulerande mediciner med det verksamma ämnet methylphenidate är derivater av amphetamin.
"Andra lösningar" är fullvärdig och omväxlande kost och supplement med viktiga mineralämnen.
Citera
2013-07-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
En bekant har ätit concerta i 7 år och upplever fortfarande god effekt av det, vet inte hurvida personen tagit uppbehåll från det under denna tid.

Har en bekant som har ätit Concerta i flera år också,så verkar inte vara något problem.
Citera
2013-08-09, 16:59
Medlem
Ellies avatar
Börjar droppa in studier nu som varnar för hur ritalin och concerta används i längden. SBU har även erkänt att det inte finns studier och kunskap om hur preparaten fungerar i längden. Intressegrupper som Attention upplever jag heller spenderar mer tid att sprida kunskap om syndromen än att pusha för att faktiskt öka den kunskap som finns. De om några borde faktiskt lägga mer tid på att faktiskt se till att görs ordentliga studier för vad som händer med hjärnan i längden på dessa preparat.

Men ja det är rätt klart att ADD/ADHD är en riktig diagnos däremot så ska man erkänna att det kanske inte alltid den ställs korrekt. Om en diagnos ska sättas ordentligt ska det ta uppemot 6 månader innan den är ordentligt ställd. Ingen hemlighet att det inte alltid blir så speciellt när det handlar om barn som har curlande föräldrar.

Det här är den längsta jag hittar och den är på ett år. Vad vet man om de som tar preparaten över 2-3 års tid? Och som TS säger, kan det vara bättre att ta dem i perioder för att ge utrymme för återhämtning. Medicinering kanske inte är fel väg att gå hur och mängden.

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0063023

Ey väldigt mycket flum och väldigt lite vetenskap på den här fronten.

Tar själv ritalin men tycker det efter ett år börjar ge mindre effekt än den som var i början.
Senast redigerad av Ellie 2013-08-09 kl. 17:00. Anledning: tillägg
Citera
2013-08-09, 17:14
Medlem
Lallo66s avatar
Inga problem att medicinera concerta under flera år. Lyssna på läkaren och ta inte större mängd än den du fått utskrivet.
När man anses inte behöva medicinering mer börjar man så smått trappa ner. Hela syftet med tabletterna är att du en dag ska kunna leva normalt utan.
Senast redigerad av Lallo66 2013-08-09 kl. 17:17.
Citera
2013-08-16, 03:36
Medlem
Tjo ... har inte använt Ritalinet jag fick utskrivet så snart drunknar jag i burkarna .. herregud ...
allt från 10- 40 ... och där ligger dom i en hög burkjävlarna ,,,,
Senast redigerad av Xirc 2013-08-16 kl. 03:47.
Citera
2013-08-16, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xirc
Tjo ... har inte använt Ritalinet jag fick utskrivet så snart drunknar
jag i burkarna .. herregud ...
allt från 10- 40 ... och där ligger dom i en hög burkjävlarna ,,,,

bättre att nån som behöver dom skulle ha nytta av dom ,,, vill inte gå till apans diskotek ock lämna tillbaka burkarna..... va faan nån annan kanske har mer nytta av dom ,,,
Citera
2013-08-16, 03:50
Medlem
Det är ju ko lungt, så fort du får för mycket tolerans går du och köper en femma tjack! snabbt och enkelt.
Citera
2013-08-16, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbp1
Det är ju ko lungt, så fort du får för mycket tolerans går du och köper en femma tjack! snabbt och enkelt.

Njaa tror inte det... det är en liten liten skillnad ,,, eftersom jag inte brukar får jag inte problem med tolerans,,, bara problem med en hög av burkar fulla med ritalinkapslar .. så ingen fara för mig iallafall
'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in