2013-07-06, 16:56
Medlem
Hej därute!
Tanken är att jag inom snar framtid ska börja programmera. Jag har innan programmerat lite Python men inget mer. Därför undrar jag om ni därute skulle kunna hjälpa mig välja det "enklaste" programmeringsspråket som jag borde börja med samt eventuellt några bra hemsidor/böcker (helst på svenska).

Jag vet att det finns massa trådar ute om just vilket programmeringspråk man ska börja med men hittar inga trådar som är relativt nya. så därför vad funkar bäst i dagens programmeringsvärld?

Dessutom undrar jag hur lång tid det tog för er att bli programmerare? Dvs tills att ni kunde börja jobba med att programmera. Mitt mål är att till nästa sommar tacka ja till ett jobb som programmerare och har således ett år på mig att lära mig programmera. Sen bör jag nämna att jag studerar en civilingenjörsutbildning på heltid också.
Är det möjligt att jag lyckas tror ni?

Vore jättesnäll om jag kunde få svar. Behöver verkligen all hjälp jag kan få!
Senast redigerad av elfenbenskusten1 2013-07-06 kl. 16:59.
Citera
2013-07-06, 17:35
Medlem
Forgs avatar
Allt beror på dig själv. Python eller php är nog två av de mer enklare språken att snappa upp relativt snabbt. Men även Ruby är nog ganska lätt.

Det finns ju sidor som www.thenewboston.org som är bra för nybörjare även fast hans videos är lite "noobiga" och inte alltid gör på rekommenderat sätt så är de fortfarande bra och innehållsrika.