Allt beror på dig själv. Python eller php är nog två av de mer enklare språken att snappa upp relativt snabbt. Men även Ruby är nog ganska lätt.
Det finns ju sidor som
www.thenewboston.org som är bra för nybörjare även fast hans videos är lite "noobiga" och inte alltid gör på rekommenderat sätt så är de fortfarande bra och innehållsrika.
Om du ska tacka ja på ett jobb inom ett år så har jag några quick-tips till dig. Det enklast är nog att börja med webbutveckling eftersom där är de flesta jobb idag. Satsa på att lära dig ruby/python/php och börja inte med php. Lär dig grunderna i html och css. Snappa upp ett webbramverk till någon av de språken. Sen, när du kan html, css och valfritt språk ganska bra samt att du kan använda dig av ett ramverk så lär dig javascript och satsa ganska mycket på det också. Det är bra om du vill göra innehållsrika sidor och javascript, för en utvecklare som både kodar back- och front end är nog det viktigaste språket och det man sitter mest i nu för tiden.
För att lära dig så snabbt som möjligt, hoppa på ett projekt som är open source eller starta något eget projekt och se till att koda minst 30 minuter varje dag. Använd github.
Jag tror att det är fullt möjligt att lyckas. Just nu känns det som att det finns mer Ruby jobb än för python. Men när du lärt dig ett språk är det lättare att lära sig ett annat.
Själv började jag koda när jag var 16 och fick mitt första riktiga jobb efter examen på högskola.