2013-07-06, 16:56
Medlem
Hej därute!
Tanken är att jag inom snar framtid ska börja programmera. Jag har innan programmerat lite Python men inget mer. Därför undrar jag om ni därute skulle kunna hjälpa mig välja det "enklaste" programmeringsspråket som jag borde börja med samt eventuellt några bra hemsidor/böcker (helst på svenska).

Jag vet att det finns massa trådar ute om just vilket programmeringspråk man ska börja med men hittar inga trådar som är relativt nya. så därför vad funkar bäst i dagens programmeringsvärld?

Dessutom undrar jag hur lång tid det tog för er att bli programmerare? Dvs tills att ni kunde börja jobba med att programmera. Mitt mål är att till nästa sommar tacka ja till ett jobb som programmerare och har således ett år på mig att lära mig programmera. Sen bör jag nämna att jag studerar en civilingenjörsutbildning på heltid också.
Är det möjligt att jag lyckas tror ni?

Vore jättesnäll om jag kunde få svar. Behöver verkligen all hjälp jag kan få!
Senast redigerad av elfenbenskusten1 2013-07-06 kl. 16:59.
Citera
2013-07-06, 17:35
Medlem
Forgs avatar
Allt beror på dig själv. Python eller php är nog två av de mer enklare språken att snappa upp relativt snabbt. Men även Ruby är nog ganska lätt.

Det finns ju sidor som www.thenewboston.org som är bra för nybörjare även fast hans videos är lite "noobiga" och inte alltid gör på rekommenderat sätt så är de fortfarande bra och innehållsrika.

Om du ska tacka ja på ett jobb inom ett år så har jag några quick-tips till dig. Det enklast är nog att börja med webbutveckling eftersom där är de flesta jobb idag. Satsa på att lära dig ruby/python/php och börja inte med php. Lär dig grunderna i html och css. Snappa upp ett webbramverk till någon av de språken. Sen, när du kan html, css och valfritt språk ganska bra samt att du kan använda dig av ett ramverk så lär dig javascript och satsa ganska mycket på det också. Det är bra om du vill göra innehållsrika sidor och javascript, för en utvecklare som både kodar back- och front end är nog det viktigaste språket och det man sitter mest i nu för tiden.

För att lära dig så snabbt som möjligt, hoppa på ett projekt som är open source eller starta något eget projekt och se till att koda minst 30 minuter varje dag. Använd github.

Jag tror att det är fullt möjligt att lyckas. Just nu känns det som att det finns mer Ruby jobb än för python. Men när du lärt dig ett språk är det lättare att lära sig ett annat.

Själv började jag koda när jag var 16 och fick mitt första riktiga jobb efter examen på högskola.
Citera
2013-07-06, 17:40
Medlem
Det är en fråga som är svår att sammanfatta i ett inlägg eftersom alla tycker olika. Jag tror tyvärr att du får börja med att kavla upp ärmarna och gå igenom den här kategorin bättre, för det finns många intressanta diskussioner i ämnet med bra inlägg, vinklingar och åsikter. Läs en i halvtimmen med kaffepauser mellan, så kommer du efter en dag att ha en mycket bra uppfattning av vilka möjligheter som finns och vilken av dem som passar dig bäst. Återkom med de frågor som du fortfarande har och de som uppstår under tiden (antagligen många), men ställ dem helst i den tråden där de uppstod.

http://stackoverflow.com/search?q=beginner+language
Senast redigerad av alef-noll 2013-07-06 kl. 17:48.
Citera
2013-07-06, 17:46
Medlem
xposeds avatar
Det beror ju på vad du vill göra, samt vad jobbet som du tänkt söka kräver. Du lär ju inte ha någon chans om det söks JAVA utvecklare (som det bland annat söks mycket av nu) om du har lärt dig C++.

Man brukar ju säga att det tar runt 10k timmar att bli bra på något, men detta beror väl på hur mycket du kan från början, hur snabblärd du är samt andra saker.
Citera
2013-07-06, 19:15
Medlem
Tack snälla xposed, Alef-noll och forg för svar!

En fråga till! Mitt jobb kommer inte inkludera webbprogrammering. Och jag har fått tips från några om att börja med VB eller Java. Vad tror ni om det?
Citera
2013-07-06, 19:21
Medlem
xposeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elfenbenskusten1
Tack snälla xposed, Alef-noll och forg för svar!

En fråga till! Mitt jobb kommer inte inkludera webbprogrammering. Och jag har fått tips från några om att börja med VB eller Java. Vad tror ni om det?

Skulle säga JAVA pga av att du inte är bunden till Windows samt att jag har sett otaliga företag som söker just JAVA utvecklare den senaste tiden. Hade jag inte lärt mig just webb nu hade jag förmodligen gått in på JAVA.
Citera
2013-07-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Skulle säga JAVA pga av att du inte är bunden till Windows samt att jag har sett otaliga företag som söker just JAVA utvecklare den senaste tiden. Hade jag inte lärt mig just webb nu hade jag förmodligen gått in på JAVA.

Okej, tack för svar!

Hur svårt är egentligen att börja programmera JAVA? Har en bok hemma som heter "börja med JAVA" eller någonting sånt (kan leta fram den och kolla exakt namn) sen ska jag köpa boken head first JAVA. Har ni några andra tips på böcker/hemsidor för JAVA
Citera
2013-07-06, 20:15
Medlem
xposeds avatar
Citat:
Okej, tack för svar!

Hur svårt är egentligen att börja programmera JAVA? Har en bok hemma som heter "börja med JAVA" eller någonting sånt (kan leta fram den och kolla exakt namn) sen ska jag köpa boken head first JAVA. Har ni några andra tips på böcker/hemsidor för JAVA

Definiera svårt. Det beror på hur snabbt du lär dig, hur mycket tid du lägger och hur roligt du tycker det är.

Bucky (TheNewBoston) är rätt så populär, finns säkert tusentals sidor/böcker du kan kolla.
Citera
2013-07-06, 20:21
Medlem
Citat:
Okej, tack för svar!

http://stackoverflow.com/questions/22873/language-books-tutorials-for-popular-languages
http://www.google.se/search?q=best+java+books

No offense, men det tog mig 5 minuter att lista ut att boken "Head First Java" är den som rekommenderas mest, och den är för nybörjare. Du kanske ska läsa den till att börja med?
Citera
2013-07-06, 20:31
Medlem
Citat:
Definiera svårt. Det beror på hur snabbt du lär dig, hur mycket tid du lägger och hur roligt du tycker det är.

Bucky (TheNewBoston) är rätt så populär, finns säkert tusentals sidor/böcker du kan kolla.

Hur Svårighetsgraden är i förhållande till Python

Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
http://stackoverflow.com/questions/22873/language-books-tutorials-for-popular-languages
http://www.google.se/search?q=best+java+books

No offense, men det tog mig 5 minuter att lista ut att boken "Head First Java" är den som rekommenderas mest, och den är för nybörjare. Du kanske ska läsa den till att börja med?

Ska göra det men frågade efter andra tips och inte om vilken som är bäst. Så min tur att säga "no offense"
Citera
2013-07-06, 21:50
Medlem
xposeds avatar
Citat:
Hur Svårighetsgraden är i förhållande till Python

Ska göra det men frågade efter andra tips och inte om vilken som är bäst. Så min tur att säga "no offense"

Skulle gissa på att det är rätt så individuellt, kan inte riktigt uttala mig om det då jag varken kan JAVA eller Python. Du får väl lära dig och göra en jämförelse sedan
Citera
2013-07-06, 23:46
Medlem
Citat:
Skulle gissa på att det är rätt så individuellt, kan inte riktigt uttala mig om det då jag varken kan JAVA eller Python. Du får väl lära dig och göra en jämförelse sedan

Ska jag absolut göra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in