2013-08-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vilket man hade:
https://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_elections#2012_Presidential_election

Bra att du rättade mig där, kände inte till den första omgången de hade...endast andra omgången.
Citera
2013-08-18, 18:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Mer skitsnack från dig och andra. Väst "stödde" inte Mursi men han var demokratiskt vald. USA stödjer Egyptens militär och håvar in pengar i landet som de gjort länge eftersom det har betytt lugn och stabilitet och de vill att Egypten ska vara kompis med Israel. USA ville ha kvar Mubarak såklart, de ville absolut inte se MB som ledare i Egypten men när de vann det demokratiska valet så måste de såklart acceptera det. Mursi var vald men visade snabbt att han inte visste vad demokrati var, förmodligen pressade MB på honom att snabbt islamisera landet och det gillade uppenbarligen inte övriga i Egypten.

USA och Israel lär jubla över utvecklingen, de ser att islamisterna har åkt på ett stort bakslag. Att tro att de är ledsna över att Mursi försvunnit från scenen är bra dumt.
Men om du ser hur USA och EU agerat den senaste tiden, så är de inte alls förtjusta. De kräver att Mursi skall friges t ex.
Citera
2013-08-18, 18:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men om du ser hur USA och EU agerat den senaste tiden, så är de inte alls förtjusta. De kräver att Mursi skall friges t ex.

USA ville nog helst ha en fredlig kupp. Inte ett blodbad följt av inbördeskrig.
Citera
2013-08-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Varför skulle USA ens vilja ha bort Mursi?
Han har inte utgjort något hot mot israel, men varit hotfull mot Bashar.
Eller finns det något annat som skett som gjort USA missnöjda med Mursi?
Citera
2013-08-18, 18:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag tror inte heller att USA ville ha bort Mursi. Finns det något som tyder på det?
De har ju t ex upprätthållit biståndet till Egypten hela tiden, det är först nu man funderar på att dra in det.
Citera
2013-08-18, 18:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt

Israelerna var definitivt rädda för Mursi. MB har ju starka kopplingar till Hamas.

Att sedan den israeliska regeringen och sunniislamisterna har en gemensam fiende i Assad och shiamuslimer i allmänhet är en annan sak. Man ska inte övertolka Mellanösternordspråket att min fiendes fiende är min vän.
Citera
2013-08-18, 18:29
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
När någon fetar en mening i ett citerat inlägg - som jag gjorde ovan - så innebär det att repliken gäller den meningen.

Jag replikerade alltså på ditt fördumsfulla påstående att egyptierna inte bryr sig om ifall de styrs av en diktator. Dina teorier om deras brist på demokratiska traditioner (och att de därför inte klarar av att sitta vid förhandlingsbordet) lämnade jag däremot därhän.

Se dock mitt tidigare inlägg där jag förklarade varför det är rasism att påstå att "araber inte klarar av demokrati":

http://www.flashback.org/p44820034#p44820034

Egentligen borde jag inte kommentera, mot bättre vetande gör jag det ändå.

Du skriver saker som jag varken sagt, antytt eller ens tänkt.
Ingenstans har jag ens knystat om att araber inte klarar av demokrati.
Vad jag skrivit är att det saknas demokratisk tradition i Egypten, vilket gör resan oändligt mycket svårare.

Och till skillnad mot dig så har jag pratat med ett flertal egyptiska vänner, både kopter http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopter och muslimer.
Ett av deras stora problem för tillfället är mat på bordet, alla vill få tillbaka lugnet som var under Mubaraks tid.
Du har inte förmågan att förstå vad dessa människor anser vara frihet eller inte.
Citera
2013-08-18, 18:42
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror inte heller att USA ville ha bort Mursi. Finns det något som tyder på det?
De har ju t ex upprätthållit biståndet till Egypten hela tiden, det är först nu man funderar på att dra in det.

Mursi ville ju normalisera gränserna med Gaza, vilket han lyckligtvis inte fick till. Vidare går ju det amerikanska biståndet främst till den egyptiska militären, så att tro att de skulle gett pengar till en organisation som de skulle vara helt emot är naturligtvis mycket naivt.
Citera
2013-08-18, 18:48
Medlem
Galen-extremists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Mursi ville ju normalisera gränserna med Gaza, vilket han lyckligtvis inte fick till. Vidare går ju det amerikanska biståndet främst till den egyptiska militären, så att tro att de skulle gett pengar till en organisation som de skulle vara helt emot är naturligtvis mycket naivt.

Man får även inte glömma att den egyptiska militären har ekonomiska privilegier samt att man kontrollerar stora delar utav ekonomin i Egypten:

Citat:
The military’s vast economic interests in Egypt are one of those secrets which is not really a secret. Their social clubs, complexes, villages and products are clear for all to see, but their precise hold on the country’s economy has never been determined.

Analysts have predicted the Egyptian military control anything from 15 per cent to 40 per cent of the economy. Even those are wild estimates.

http://www.aljazeera.com/indepth/features/2012/02/2012215195912519142.html
Citera
2013-08-18, 19:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer
Ingenstans har jag ens knystat om att araber inte klarar av demokrati. Vad jag skrivit är att det saknas demokratisk tradition i Egypten, vilket gör resan oändligt mycket svårare.

Bra om du nu anser att egyptierna åtminstone i teorin klarar av demokrati. Även om du fortfarande tycks mena att det blir nästintill omöjligt i praktiken.

Citat:
Och till skillnad mot dig så har jag pratat med ett flertal egyptiska vänner, både kopter http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopter och muslimer. Ett av deras stora problem för tillfället är mat på bordet, alla vill få tillbaka lugnet som var under Mubaraks tid.

Att alla dina egyptiska kompisar gillade Mubarak har jag redan förstått av ditt tidigare inlägg:

Citat:
De egyptier jag talat med säger - enhälligt att "det var inte så tokigt på Mubaraks tid" och de önskar något liknande tillbaka.

Jag tvivlar dock på att de är representativa för de miljoner egyptier som gick ut på gatorna för att få bort Mubarak.

Citat:
Du har inte förmågan att förstå vad dessa människor anser vara frihet eller inte.

Du står alltså fast vid ditt påstående att: "Om det sen är en diktator som ger dem detta tror jag de flesta rent ut sagt skiter i" ?

I så fall vidhåller jag att du har en fördomsfull syn på egyptierna.
Senast redigerad av Regulus 2013-08-18 kl. 19:25.
Citera
2013-08-18, 19:17
Medlem
savoxovass avatar
Någon mer som har noterat hur ytterst noga medierna är med att framhålla att demonstranter varit beväpnade och beskjutit polis/militär. Jämför man t ex med medierapporteringen angående Libyen/Syrien så gjorde man allt i sin makt för att mörka att samma saker skedde och demonstranterna framhölls alltid som fredliga.
Citera
2013-08-18, 19:26
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savoxovas
Någon mer som har noterat hur ytterst noga medierna är med att framhålla att demonstranter varit beväpnade och beskjutit polis/militär. Jämför man t ex med medierapporteringen angående Libyen/Syrien så gjorde man allt i sin makt för att mörka att samma saker skedde och demonstranterna framhölls alltid som fredliga.
Fast var det inte Aftonbladet som censurerade helikoptervideon som i sin ursprungliga version visade hur ett par demonstranter sköt med AK-47or mot polisen och kallade det för en video som visade hur polisen sköt mot demonstranter från helikoptern?

Vet dock inte om den fortfarande ligger uppe på deras hemsida eller om de fattat hur korkade de var som hade videon uppe med den klippningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in