2013-07-06, 09:52
Medlem
mindgasms avatar
hjälpte en vän att plugga in en begagnad stationär burk på befintlig skärm och tangentbord. Allt gick bra fick upp skrivbord på skärmen m.m. Sedan fungerade inte musen. jag startade om datorn och nu får jag upp detta meddelande på skärmen och tangentbordet svarar inte när jag vill komma åt Bios vid uppstart.

" ej optimalt läge"
rekommenderat läge: 1280 x 1024 60 hz

sedan en gul ruta med ett ? mitt i

vad gör jag nu då? är lite ställd.

datorn har xp ( begagnad burk)

tacksam för all hjälp!
Citera
2013-07-06, 10:55
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindgasm
hjälpte en vän att plugga in en begagnad stationär burk på befintlig skärm och tangentbord. Allt gick bra fick upp skrivbord på skärmen m.m. Sedan fungerade inte musen. jag startade om datorn och nu får jag upp detta meddelande på skärmen och tangentbordet svarar inte när jag vill komma åt Bios vid uppstart.

" ej optimalt läge"
rekommenderat läge: 1280 x 1024 60 hz

sedan en gul ruta med ett ? mitt i

vad gör jag nu då? är lite ställd.

datorn har xp ( begagnad burk)

tacksam för all hjälp!
USB-tangentbord? Då måste du först aktivera USB-legacy i BIOS med ett annat Tgb (PS2-kontakt).

Byt upplösning. Det gör du genom att högerklicka på skrivbordets bakgrund och väljer Egenskaper.
Går inte det så har du inte rätt grafikdrivers installerade.
Citera
2013-07-06, 11:01
Medlem
mindgasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
USB-tangentbord? Då måste du först aktivera USB-legacy i BIOS med ett annat Tgb (PS2-kontakt).

Byt upplösning. Det gör du genom att högerklicka på skrivbordets bakgrund och väljer Egenskaper.
Går inte det så har du inte rätt grafikdrivers installerade.

tack men vi har ju problemet med att jag ej kommer åt Bios. skall testa med att byta tangentbord och mus idag samt sätta in skärmen i min bärbara så får vi se.....
Citera
2013-07-06, 11:12
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
tack men vi har ju problemet med att jag ej kommer åt Bios. skall testa med att byta tangentbord och mus idag samt sätta in skärmen i min bärbara så får vi se.....
Att sätta skärmen på annan dator ger ingenting, prova isf istället att sätta annan skärm på problemdatorn. Men antagligen blir det liknande fel då också iom att felet/strulet finns i datorn och inte i skärmen.
Citera
2013-07-06, 12:06
Medlem
Datorn har haft en högre upplösning hos den förra ägaren och är fortfarande inställd på det. Du måste koppla in den till en högupplöst skärm och ändra det.
Citera
2013-07-06, 12:29
Medlem
mindgasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensoch
Datorn har haft en högre upplösning hos den förra ägaren och är fortfarande inställd på det. Du måste koppla in den till en högupplöst skärm och ändra det.

ok!, nu skall jag bara få tag på en sådan :-), men ursäkta en dum fråga, om jag kopplar in en laptop till den nuvarande skärmen, kan jag då inte ändra inställningarna på skärmen där så att den stationära känner av det i återkopplingen.

Detta låter ju nästan som jag är helknäpp, men icke :-)

/M
Citera
2013-07-06, 13:13
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
ok!, nu skall jag bara få tag på en sådan :-), men ursäkta en dum fråga, om jag kopplar in en laptop till den nuvarande skärmen, kan jag då inte ändra inställningarna på skärmen där så att den stationära känner av det i återkopplingen.

/M
Nej, "felet" är ju i den stationära datorn. Det är alltså den datorns upplösning som ska ställas om, en skärm får vad som kommer ifrån datorn, du kan inte ställa om nåt i annan dator och få det med dig när du flyttar skärmen ju

Gör så här:
Spamma F8-knappen 1ggn/sec vid start, starta i Felsäkert läge, ändra upplösning till typ 640x480 eller nåt annat lågt. Starta om, så ska det funka.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-07-06 kl. 13:15.
Citera
2013-07-06, 15:11
Medlem
mindgasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Nej, "felet" är ju i den stationära datorn. Det är alltså den datorns upplösning som ska ställas om, en skärm får vad som kommer ifrån datorn, du kan inte ställa om nåt i annan dator och få det med dig när du flyttar skärmen ju

Gör så här:
Spamma F8-knappen 1ggn/sec vid start, starta i Felsäkert läge, ändra upplösning till typ 640x480 eller nåt annat lågt. Starta om, så ska det funka.

Tackar, skall ta ett IQ-test på måndag och se om man kan få någon sorts stöd i detta bidrags-sverige :-)
Citera
2013-07-06, 22:10
Medlem
Citat:

/M

Kort svar: Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in