2013-07-05, 10:45
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har varit borta från arbetslivet i många år och har 100% sjukersättning (varaktig)

Nu vill jag inte ha massa moralfrågor, eftersom jag i nuläget inte kan återgå till
arbete, men om man i framtiden skulle bli något bättre, och tex börja arbeta 25%?

Hur blir det då? förlorar jag ekonomiskt eller tjänar jag ekonomiskt?
Naturligtvis så kommer jag att må bättre av att arbeta om det visar sig att det funkar men
om det går åt helvete, så kan det ju även bli problem att få tillbaka hela sjukersättningen.

Sjukersättning + tjänstepension (AFA) : 243.000/år (grundat på en årsinkomst på 320.000)
får bostadsbidrag: 1200 och har inga resekostnader. Pensionsrätter är beräknat på 320.000

Ett deltidsarbete på 25% brukar ju inte vara direkt högavlönat, och resekostnader tillkommer.
Om man leker med hoppet att man nån gång kommer att kunna arbeta 50%, Lönsamt?

Jag är iofs beredd att förlora lite ekonomiskt på att arbeta om jag kan, men jag undrar ändå?
Citera
2013-07-06, 08:22
Medlem
Vad är lönen och hur stora är de extra reskostnaderna?
Citera
2013-07-06, 08:32
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Vad är lönen och hur stora är de extra reskostnaderna?

Jag har inget på gång i nuläget pga min hälsa, men om situationen förändrar sig, så
måste jag väl tjäna ganska hyffsat om jag bara återgår till 25% eller kanske tom 50%?

Hur mkt behöver man tjäna för att man inte skall backa ekonomiskt om man har ex.vis
resekostnader på ca 2.000? Blir tokig av att gå hemma, även om jag har ständigt ont.

Sen är man ju rädd att det inte skall funka, och att man då får svårt med sjukersättningen
Citera
2013-07-10, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har varit borta från arbetslivet i många år och har 100% sjukersättning (varaktig)

Nu vill jag inte ha massa moralfrågor, eftersom jag i nuläget inte kan återgå till
arbete, men om man i framtiden skulle bli något bättre, och tex börja arbeta 25%?

Hur blir det då? förlorar jag ekonomiskt eller tjänar jag ekonomiskt?
Naturligtvis så kommer jag att må bättre av att arbeta om det visar sig att det funkar men
om det går åt helvete, så kan det ju även bli problem att få tillbaka hela sjukersättningen.

Sjukersättning + tjänstepension (AFA) : 243.000/år (grundat på en årsinkomst på 320.000)
får bostadsbidrag: 1200 och har inga resekostnader. Pensionsrätter är beräknat på 320.000

Ett deltidsarbete på 25% brukar ju inte vara direkt högavlönat, och resekostnader tillkommer.
Om man leker med hoppet att man nån gång kommer att kunna arbeta 50%, Lönsamt?

Jag är iofs beredd att förlora lite ekonomiskt på att arbeta om jag kan, men jag undrar ändå?

Skulle nog säga att det skulle löna sig för dig att återgå i arbete till viss del ja. Om inte annat på ännu lägre än 25% då man har rätt att ha viss inkomst (vet inte exakta regler) med bibehållen sjukersättning. Läs mer här: http://www.forsakringskassan.se/wps/...df?MOD=AJPERES

Däremot har jag nyligen haft en anhörig med varaktig sjukersättning som med förändrad behandling och medicinering (som inte fanns när hen blev sjuk) blivit så mycket bättre att hen för några år sedan började arbeta igen. Deltid från början, men nu jobbar hen heltid igen. Denna upptrappning skedde utan att hen förlorade rätten till sjukersättning ifall sjukdomen förvärrats igen. Dvs det går att ha den vilande kortare eller längre perioder, resp helt eller delvis vilande. Dvs du riskerar inte att förlora din sjukersättning!

Men kan säga att det är otroligt stärkande personligt för min anhörige att hen nu sedan ett år jobbar heltid igen. Och klarar av det bra!!
Citera
2013-07-10, 18:59
Medlem
Om du "blir tokig av att gå hemma" så kan det kanske vara okej att gå några kronor back? Välbefinnandet är ofta värt mer.

Om du betalar 2000 kr så behöver du tjäna motsvarande ca 32% mer (=2640 kr) för att det ska gå jämnt ut. Men du får dra av reskostnader över 10 000/år också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in