2013-07-05, 02:57
Bannlyst
Imorgon inleds världsmästerskapen i kärringkånk i Sonkajärvi, Finland.
Kärringkånk är för den som inte känner till det en ädel sport med långa historiska anor.

Citat:
The idea of the Wife Carrying Competition is Sonkajärvi’s
very own. In spite of its humorous aspects it has deep roots
in the local history. In the late 1800’s there was a brigand
called Rosvo-Ronkainen living in the area. In his troops he is
said to have accepted only the men who proved their worth on a
challenging track. In those days, a common practice was to steal
women from the neighbouring villages. Today, not even a gentle
compulsion is being used, the ladies volunteer for the mission
of the championships.

En liten beskrivning från Wiki hur tävlingen går till:
Citat:
Kärringkånk eller Kärringbärning (på finska eukonkanto eller akankanto), är en löpsport där manliga tävlande springer bärandes en kvinnlig lagkamrat. Sporten uppstod i Sonkajärvi i Finland.
Flera typer av bärning är möjliga, kvinnan kan rida på ryggen, bäras över axeln eller bäras på "estnisk stil", där kvinnan bärs upp och ner med benen över mannens axlar, samtidigt som hon håller sig fast vid hans midja.
VM i kärringkånk hålls varje år i Sonkajärvi i Finland (där priset utgörs av kvinnans vikt i öl), men tävlingar förekommer också på flera andra ställen i världen, som Sverige, Estland och USA.
Historia

Lite bilder från tidigare tävlingar

Jag kände direkt att detta en sport helt i min smak som jag bara måste följa och fördjupa mig i och lära mig allt om. Tydligen har drygt 40 par anmält sig enligt hemsidan och jag hittar ingen information om att Taisto Miettinen som har vunnit de fyra senaste åren kommer att ställa upp i år igen, det som i sådana fall talar mot honom är väl att han börjar bli lite gammal.

Kommer världsmästerskapet att sändas i någon finsk tv-kanal kanske alternativt på webben eller måste man vara på plats för att uppleva härligheten? Jag är lite sent ute känner jag.
Citera
2013-07-05, 02:59
Bannlyst
Noterar visst att Miettinen ändå ställer upp även i år. Ute efter femte raka titeln förstås.

Vidare är det smärtsamt att notera att Sverige saknar representation under världsmästerskapet.
http://www.eukonkanto.fi/en/Participants+in+Wife+Carrying+World+Championships+ 2013.html

Reglerna:
Citat:
Banans längd ska vara 253,5 meter, och bestå av sand, asfalt, gräs och grus.
Banan ska ha två hinder samt en vattengrav med en meters djup.
Kärringen man bär kan vara ens egen, grannens, eller någon man hittat annorstädes. Hon måste dock vara 18 år fyllda.
Minivikten på kärringen är 49 kilo. Väger kärringen mindre måste hon tyngas ned av en ryggsäck så att hon uppnår minst 49 kg.
Alla deltagare måste ha roligt.
Om en löpare tappar sin kärring straffas ekipaget med 15 sekunders tidstillägg.
Bäraren får inte ha annan utrustning på sig än ett bälte. Kärringen måste ha hjälm.
Tävlingarna avgörs i heat med två ekipage som tävlar mot varandra samtidigt.
Varje deltagare ansvarar för sin egen säkerhet.
Pris delas ut till det snabbaste ekipaget, men också till det mest underhållande, de bäst klädda och till den starkaste bäraren.

Det är också värt att notera att samtliga tidigare vinnare har kommit från Finland eller Estland. I år finns dock också bland annat ryska, tyska och engelska lag på plats.
Senast redigerad av Straybullet 2013-07-05 kl. 03:13.
Citera
2013-07-05, 03:50
Medlem
LaaseUWs avatar
Helt underbar sport som kräver både styrka, snabbhet, uthållighet samt taktiskt tänkande. Tyngre kärring ger ju mer öl men man ska ju vinna också.

Taisto är född -65 så lite till åren är han ju kommen men han var helt överlägsen 2012, måste följa upp detta och se hur det gick.

Från 2012, Taisto bärandes på sin kärring Kristina
http://www.youtube.com/watch?v=_9o5RJJMRXg
Citera
2013-07-05, 09:05
Medlem
knug87s avatar
Detta är anledningen till att man bara måste älska finnarna!

Jag ser fram emot en spännande tävling
Citera
2013-07-06, 20:35
Medlem
LaaseUWs avatar
Grattis Taisto, Kristiina och Finland.

Inte illa kånkat av en snart 50 år gammal finne.

Vinnare i år igen 2013 i VM i kärringkånk, i år blev det dock desto jämnare. Endats två tiondelar bakom kom Alar och Kristo från Estland.

Källa:
http://hbl.fi/nyheter/2013-07-06/471051/finland-vann-vm-i-karringkank
Citera
2013-07-07, 18:44
Medlem
Mr.Goats avatar

Så jävla underbar sport!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto