Imorgon inleds världsmästerskapen i kärringkånk i Sonkajärvi, Finland.
Kärringkånk är för den som inte känner till det en ädel sport med långa historiska anor.
En liten beskrivning från Wiki hur tävlingen går till:
Lite bilder från tidigare tävlingar
Jag kände direkt att detta en sport helt i min smak som jag bara måste följa och fördjupa mig i och lära mig allt om. Tydligen har drygt 40 par anmält sig enligt hemsidan och jag hittar ingen information om att Taisto Miettinen som har vunnit de fyra senaste åren kommer att ställa upp i år igen, det som i sådana fall talar mot honom är väl att han börjar bli lite gammal.
Kommer världsmästerskapet att sändas i någon finsk tv-kanal kanske alternativt på webben eller måste man vara på plats för att uppleva härligheten? Jag är lite sent ute känner jag.
Kärringkånk är för den som inte känner till det en ädel sport med långa historiska anor.
Citat:
The idea of the Wife Carrying Competition is Sonkajärvi’s
very own. In spite of its humorous aspects it has deep roots
in the local history. In the late 1800’s there was a brigand
called Rosvo-Ronkainen living in the area. In his troops he is
said to have accepted only the men who proved their worth on a
challenging track. In those days, a common practice was to steal
women from the neighbouring villages. Today, not even a gentle
compulsion is being used, the ladies volunteer for the mission
of the championships.
very own. In spite of its humorous aspects it has deep roots
in the local history. In the late 1800’s there was a brigand
called Rosvo-Ronkainen living in the area. In his troops he is
said to have accepted only the men who proved their worth on a
challenging track. In those days, a common practice was to steal
women from the neighbouring villages. Today, not even a gentle
compulsion is being used, the ladies volunteer for the mission
of the championships.
En liten beskrivning från Wiki hur tävlingen går till:
Citat:
Kärringkånk eller Kärringbärning (på finska eukonkanto eller akankanto), är en löpsport där manliga tävlande springer bärandes en kvinnlig lagkamrat. Sporten uppstod i Sonkajärvi i Finland.
Flera typer av bärning är möjliga, kvinnan kan rida på ryggen, bäras över axeln eller bäras på "estnisk stil", där kvinnan bärs upp och ner med benen över mannens axlar, samtidigt som hon håller sig fast vid hans midja.
VM i kärringkånk hålls varje år i Sonkajärvi i Finland (där priset utgörs av kvinnans vikt i öl), men tävlingar förekommer också på flera andra ställen i världen, som Sverige, Estland och USA.
Historia
Flera typer av bärning är möjliga, kvinnan kan rida på ryggen, bäras över axeln eller bäras på "estnisk stil", där kvinnan bärs upp och ner med benen över mannens axlar, samtidigt som hon håller sig fast vid hans midja.
VM i kärringkånk hålls varje år i Sonkajärvi i Finland (där priset utgörs av kvinnans vikt i öl), men tävlingar förekommer också på flera andra ställen i världen, som Sverige, Estland och USA.
Historia
Lite bilder från tidigare tävlingar
Jag kände direkt att detta en sport helt i min smak som jag bara måste följa och fördjupa mig i och lära mig allt om. Tydligen har drygt 40 par anmält sig enligt hemsidan och jag hittar ingen information om att Taisto Miettinen som har vunnit de fyra senaste åren kommer att ställa upp i år igen, det som i sådana fall talar mot honom är väl att han börjar bli lite gammal.
Kommer världsmästerskapet att sändas i någon finsk tv-kanal kanske alternativt på webben eller måste man vara på plats för att uppleva härligheten? Jag är lite sent ute känner jag.