2005-06-12, 17:57
Medlem
Gemene Mans avatar
http://www.expressen.se/index.jsp?a=299246

Ja, vad tycker ni? Själv blir jag mest förundrad över hennes ursäkter, hon verkar ju inte riktigt vilja stå för att hon tror på detta.. Är det någon på forumet som har erfarenheter av den här typen av tandvård, något ni vill rekommendera/avråda från?
Citera
2005-06-12, 18:15
Medlem
-jOE!s avatar
Såg inslaget när det gick i TV.. rent lurendrejeri. Hoppas verkligen att hon blir av med sin legitimation.
Citera
2005-06-12, 20:24
Medlem
Salgouds avatar
Bluff och båg rakt igenom. Skulle vilja veta vad det är för sköningar som går på sånt där.
Citera
2005-06-13, 21:48
Medlem
aaaarrrrgh! frustrerande som fan:
Citat:
Hur fungerar egentligen metoden att patienten håller sitt finger mot tanden och du känner genom din man om tanden är frisk eller död?
– Det där vet jag ingenting om, säger Irene Brednert Jonsson till Expressen.
Men du använde metoden i tv-programmet?
– Mm, men det är passé för mig nu, vi använder inte sånt.
Så du har slutat med metoden?
– Nej, men det var ett ovetenskapligt inlägg i tv-programmet. Just nu är jag på väg till USA för vidareutbildning, så jag har inte tid att svara på fler frågor.
jag förstår inte riktigt försöker hon säga att hon gjorde fel men ska studera mer homeopati så det blir bättre nästa gång? :shoot2:
Citera
2005-06-13, 22:10
Bannlyst
Okej om hon kunde känna att tänderna behövdes dra ut om det verkligen var dåliga tänder, men om tänderna var helt friska och hon får för sig att dom måste dras ut så spricker ju hela grejen.
Citera
2005-06-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Okej om hon kunde känna att tänderna behövdes dra ut om det verkligen var dåliga tänder, men om tänderna var helt friska och hon får för sig att dom måste dras ut så spricker ju hela grejen.
som nämdes i artikelt så är det mycket ovanligt att man drar ut tänder nu för tiden. man lagar och rotfyller istället. hon är helt enkelt en bluffmakare och det är alla homeopater (oavsett om dom kallar sig för tandläkare eller hjärnkirurger).
Citera
2005-06-13, 22:49
Bannlyst
Att det finns folk som är villiga att sitta med pekfingret på sin onda tand medans denna tandläkaren håller sin man Kjell i handen och "känner" ifall tanden är död är ju bara för tragiskt.
Citera
2005-06-13, 23:49
Medlem
Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinQ
som nämdes i artikelt så är det mycket ovanligt att man drar ut tänder nu för tiden. man lagar och rotfyller istället. hon är helt enkelt en bluffmakare och det är alla homeopater (oavsett om dom kallar sig för tandläkare eller hjärnkirurger).

Håller med om att den tandkvackare detta gäller verkar märklig.. Luktar bluff.
Däremot, att baserat på sådana enstaka fall döma ut all homeopatisk behandling är lika dumt som att kalla alla katolska präster för pedofiler = sant i några fall, men alls icke flertalet.
Homeopati har överlevt länge & verkar därför ha några kvaliteer som patienterna uppskattar.. Placebo! säger skeptikern. Jaha, men vad är placebo - och är inte de som botas av placebo mest intresserade av att bli botade utan biverkningar, inte av om skeptiker gillar metoden

Förresten, här är en artikel från Läkartidningen som refererar fyra vetenskapliga studier av homeopati. http://shorl.com/fyfropribajipe
Alla studierna visade att homeopatibehandlingen gav bättre resultat än placeboeffekten.

Från artikeln;
"en uppdaterad metaanalys av 89 nyare studier [3] konstaterade andra författare att homeopatisk behandling i genomsnitt har ungefär dubbelt så stor effekt som placebobehandling. Liknande slutsatser drar en av Europakommissionen tillsatt arbetsgrupp (Bryssel 1996). Den aktuella studiens författare drar den (med hänsyn till undersökningens höga signifikansnivå) något djärva slutsatsen att homeopati har effekter och att den tidigare a priori för sant befunna hypotesen att homeopati enbart har placeboeffekter inte kunde verifieras.

Positiva terapeutiska effekter
Referenten drar den om möjligt ännu djärvare slutsatsen att ett mycket gammalt
om än något svårbegripligt och alltid ifrågasatt terapisystem som tydligen
använts och fortfarande används av tusentals legitimerade läkare och miljontals patienter över hela världen knappast kunde ha överlevt i över 200 år om det inte hade något terapeutiskt värde. Efter alla olika studier är det alldeles
uppenbart att homeopatin förutom placeboeffekter även har positiva terapeutiska realeffekter om den utövas kritiskt, omdömesgillt och lege artis av i homeopati välutbildade läkare/terapeuter på erfarenhetsmässigt givna säkra indikationer."
Citera
2005-06-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Håller med om att den tandkvackare detta gäller verkar märklig.. Luktar bluff.
Däremot, att baserat på sådana enstaka fall döma ut all homeopatisk behandling är lika dumt som att kalla alla katolska präster för pedofiler = sant i några fall, men alls icke flertalet.
Homeopati har överlevt länge & verkar därför ha några kvaliteer som patienterna uppskattar.. Placebo! säger skeptikern. Jaha, men vad är placebo - och är inte de som botas av placebo mest intresserade av att bli botade utan biverkningar, inte av om skeptiker gillar metoden

Förresten, här är en artikel från Läkartidningen som refererar fyra vetenskapliga studier av homeopati. http://shorl.com/fyfropribajipe
Alla studierna visade att homeopatibehandlingen gav bättre resultat än placeboeffekten.

Från artikeln;
"en uppdaterad metaanalys av 89 nyare studier [3] konstaterade andra författare att homeopatisk behandling i genomsnitt har ungefär dubbelt så stor effekt som placebobehandling. Liknande slutsatser drar en av Europakommissionen tillsatt arbetsgrupp (Bryssel 1996). Den aktuella studiens författare drar den (med hänsyn till undersökningens höga signifikansnivå) något djärva slutsatsen att homeopati har effekter och att den tidigare a priori för sant befunna hypotesen att homeopati enbart har placeboeffekter inte kunde verifieras.

Positiva terapeutiska effekter
Referenten drar den om möjligt ännu djärvare slutsatsen att ett mycket gammalt
om än något svårbegripligt och alltid ifrågasatt terapisystem som tydligen
använts och fortfarande används av tusentals legitimerade läkare och miljontals patienter över hela världen knappast kunde ha överlevt i över 200 år om det inte hade något terapeutiskt värde. Efter alla olika studier är det alldeles
uppenbart att homeopatin förutom placeboeffekter även har positiva terapeutiska realeffekter om den utövas kritiskt, omdömesgillt och lege artis av i homeopati välutbildade läkare/terapeuter på erfarenhetsmässigt givna säkra indikationer."
jag började motsätta mig homeopati när en vän till mig fick urinvägsinfektion (bakteriell cystit) och en homeopat hade övertygat henne att hon skulle komma ner till hans "motagning" istället för att gå till apoteket. där köpte medicin som var 5 gånger dyrare är apotekets medicin som medicinen var självklart så utspädd att det inte fanns en enda jävla molekyl kvar av den verksamma substansen (och den verksamma substansen har väldigt osanolikt någonting med problemet att göra). det gick fyp fem veckor tills riktiga läkare konstaterade att hennes infektionen hade spridit sig så långt upp att hon hade bestående skador på njuren. det gör mig jävligt förbannad. på apoteket kan du köpa antibiotika som selexid, trimetoprim eller furadantin. då blir du av med din urinvägsinfektion på ett par dagar innan din lever skadas. apotekets placebotabletter är också billigare om du känner för det. jag känner inte till någonting om dom vetenskapliga artiklarna. jag är dock förvånad över att det publicerats i läkartidningen men jag skulle inte ge så mycket för det. om någon skulle påvisa att homeopati fungerar med riktigt vetenskap så lär det bli en nobelpris.
Citera
2005-06-14, 14:34
Medlem
Indians avatar
Citat:
jag började motsätta mig homeopati när en vän till mig fick urinvägsinfektion (bakteriell cystit) och en homeopat hade övertygat henne att hon skulle komma ner till hans "motagning" istället för att gå till apoteket. (--) riktiga läkare konstaterade att hennes infektionen hade spridit sig så långt upp att hon hade bestående skador på njuren. det gör mig jävligt förbannad..

Om man börjar med alternativmedicin mot en åkomma där det finns effektiva konventionella medel utan allvarliga biverkningar - då tar man en risk som i alla fall jag inte är beredd att ta. Alternativ är lämpligt för vissa åkommor där ingen bra kur finns från skolmedicinen. Det är säkrast att höra sig för bland patienterna först om alternativläkaren klarat liknande sjukdomar tidigare

Citat:
om någon skulle påvisa att homeopati fungerar med riktigt vetenskap så lär det bli en nobelpris.
Att det fungerar är visat med ovan nämnda studier, tror det gällde behandling mot allergier?
Sådana studier ignoreras eller får obefogad kritik av karriärmedvetna vetenskapare eller extremskeptiker - så länge resultaten inte passar in i den gängse världsbilden. Vad kan det finnas som är verksamt i homeopatmedicinen frågar de sig? --Energier! Vafan då för energier??

Däremot den som skulle kunna påvisa varför det fungerar - då kommer nobelpriset
Citera
2005-06-14, 15:26
Medlem
Lighthousetouchs avatar
De där kvacksalvarna leker med folks liv, skulle vara ett nöje att plåga en sån jävel till döds.
Citera
2005-06-14, 15:41
Bannlyst
Dom får skylla sig själv..pantade idioter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in