Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-04, 20:48
Medlem
Potenza.adeguatas avatar
Hej,

Jag har en skuld hos inkasso på 1200 kr.
Jag ansåg mig inte ha råd att betala hela då jag redan jobbar och sliter för 6 tusen i månaden, så jag kontaktade dem, föreslog en avbetalningsplan på 200 kr.
Nu har jag haft denna avbetalningsplan ett halvår, och får då en avi idag där det står :

Resterande kapitalbelopp : 1200
Upplupen ränta per 2013-07-02 : 261
Resterande kostnader : 885
Aviseringskostnad denna avi : 50 (Galet!)

Tillsammans blir allting 2396 kr..

Detta är ta mig fan sjukt!
Vad har jag betalat på?!
Så nu har jag bestämt mig för att betala hela det resterande kapitalbeloppet när lönen kommer.
Men det jag undrar..
Kan inkassobolaget vara så fittiga att de inte drar tillbaka de 1196 kronorna de lagt på på skulden ? Har de rätt att göra så ? Är livrädd att jag ska behöva betala mer än resterande på kapitalbeloppet.
Någon som vet som har avbrutit en avbetalningsplan förut ?

Tack på förhand!
Citera
2013-07-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potenza.adeguata
Hej,

Jag har en skuld hos inkasso på 1200 kr.
Jag ansåg mig inte ha råd att betala hela då jag redan jobbar och sliter för 6 tusen i månaden, så jag kontaktade dem, föreslog en avbetalningsplan på 200 kr.
Nu har jag haft denna avbetalningsplan ett halvår, och får då en avi idag där det står :

Resterande kapitalbelopp : 1200
Upplupen ränta per 2013-07-02 : 261
Resterande kostnader : 885
Aviseringskostnad denna avi : 50 (Galet!)

Tillsammans blir allting 2396 kr..

Detta är ta mig fan sjukt!
Vad har jag betalat på?!
Så nu har jag bestämt mig för att betala hela det resterande kapitalbeloppet när lönen kommer.
Men det jag undrar..
Kan inkassobolaget vara så fittiga att de inte drar tillbaka de 1196 kronorna de lagt på på skulden ? Har de rätt att göra så ? Är livrädd att jag ska behöva betala mer än resterande på kapitalbeloppet.
Någon som vet som har avbrutit en avbetalningsplan förut ?

Tack på förhand!

Jag skulle vilja påstå att det inte är så dyrt, jag själv håller inte på med inkasso, dock så har dem aggressiva räntor och påslag när dem köper skulder ifrån andra företag. Men rent procentuellt är det sjukt mycket, men krona för krona är det inte så farligt. Allt är så klart relativt men jag tror att det är rätt så korrekt utfört!

Men det viktigaste är att man lär sig, och jag är ganska säker på att du lärt dig jävligt mycket av denna erfarenheten =)
Citera
2013-07-04, 21:30
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Later som att du enbart betalat rantan, det maste ju framgatt nar du fick avbet. plan hur mkt rantan ar
Citera
2013-07-04, 21:38
Medlem
1979s avatar
Haha, fyfan. Dumsnål har definierats.
Citera
2013-07-04, 21:57
Medlem
Potenza.adeguatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Haha, fyfan. Dumsnål har definierats.

Dumsnål ??
Eh.. njae.
Men har inte lust att betala DUBBELT för något jag kan betala direkt.
Citera
2013-07-04, 21:59
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potenza.adeguata
Dumsnål ??
Eh.. njae.
Men har inte lust att betala DUBBELT för något jag kan betala direkt.

Dumsnålt att inte betala fjuttiga 1200 kr direkt.

Vad ligger ränta på?
Citera
2013-07-04, 23:41
Medlem
Potenza.adeguatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Dumsnålt att inte betala fjuttiga 1200 kr direkt.

Vad ligger ränta på?

Om jag skriver att jag lever på existensminimum.. vad är det då med existensminimum du inte förstår ??

MEN! jag är INTE här för att bråka med dig, utan jag undrar om inkassobolagen har rätt att låta de extra 1196 kronorna ligga kvar efter att jag avslutat avbetalningsplanen.
Har du inget att tillföra, utan bara vill gräva och skratta åt andras ekonomi, så har du inget i tråden att göra.
Citera
2013-07-05, 14:06
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Du sager att du lever pa existensminimum och jobbar och sliter for 6000 i manaden. Ar det skuldsanering eller hur mycket jobbar du egentligen?

Angaende att "lata summan ligga kvar" sa ar det nog inte sa det fungerar, du sager att aviavgiften ar 50 kr tex, och ranta pa det saklart, och du betalar 200 kr i manaden det ar ju uppenbart att det kommer ta en helvetes lang tid att betala av da. Det basta du kan gora ar att bita ihop och betala allt direkt lev pa havregrynsgrot en manad sa ar det klart sen.

ett tillagg: det bor framga av avbetalningsplanen ifall de tar ut avgift om du betalar tillbaka allt pa ett brade.
Senast redigerad av Fantomsmaerta 2013-07-05 kl. 14:40.
Citera
2013-07-05, 21:51
Bannlyst
vad menar du med ligga kvar? att du skulle få tillbaka dom om du betalar hela skulden nu ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in