Svarar väl på det här också, även fast det är längre sen sett till din senaste trådstart, men bara för att...
Ja, det här kanske berör mer typ 2, inte för det att stänga av måste ha med det att göra, men i vilket fall som helst så i mitt förhållande är det
partnern som stänger av om man med stänger av talar om att, kanske lite slarvigt uttryckt "straffa med tystnad".
Däremot har jag känt att diskussionerna mer är som rundgång gräslök fågelsång, att det är svårt att ta in varandras perspektiv, att det bara handlar om att få förklara sin sida av saken och då har jag någon gång höjt rösten och sagt
AH! Vi kan ju inte prata om nånting! Det är ju inte helt sant, men det känns så ibland då det blir samma slags gräl nästa gång vi grälar igen. Vi blir aldrig fysiska, men det känns ändå ibland som ett själsvåldigt ultravåld vi utsätter varandra för.
Det är svårt att reda i parsituationer där man inte vet hur båda två beter sig, men ja.
Vill du förresten läsa två bra böcker om bipolaritet så ska du läsa
Adams bok (man, bipolär typ 1) av Åsa Moberg och tidigare make (subjektet för boken) samt
Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva (kvinna, bipolär typ 2) av Ann Heberlein (själv subjektet för boken).
Dessa två kan säkert bidra till väldigt goda insikter för den som inte hundraprocentigt förstår den bipolära partnerns/goda vännens tankevärld (få).