2013-07-02, 20:13
Medlem
Jag skall börja med en blodtrycksmedicin som kallas Losartan och undrar om den ger minst potensproblem ? Dör hellre en att leva med en slak balle. Så vilken medicin är bäst för detta ?
Citera
2013-07-02, 21:07
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
Jag skall börja med en blodtrycksmedicin som kallas Losartan och undrar om den ger minst potensproblem ?

Minst jämfört med vad då? Hur som helst är erektionsproblem en ganska sällsynt biverkan så du kan vara ganska trygg att ditt sexliv fungerar även i framtiden
Citera
2014-07-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Minst jämfört med vad då? Hur som helst är erektionsproblem en ganska sällsynt biverkan så du kan vara ganska trygg att ditt sexliv fungerar även i framtiden

Sällsynt? Nära vän till mig skyller sina potensproblem på Seluken; "sloken" kallade utskrivande läkare det.
Citera
2014-07-23, 11:10
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Losartan är en angiotensin II- receptor (typ AT1) antagonist som blockerar den potenta kärlsammandragande effekten hos Angiotensin II, en av de starkast påverkande faktorerna vid förhöjt blodtryck. Det förekommer impotens bland biverkningarna, men ingen känd frekvens uppges, dvs det är en relativt ovanlig biverkan.

Seloken (Metoprolol) är däremot en betablockare som sänker hjärtfrekvensen ( och därigenom även blodtrycket). Här uppges reversibel libidostörning (minskad sexlust) som en sällsynt biverkan.

Så i båda fallen, fast det är helt olika läkemedel, finns det en liten risk att man drabbas av impotens.
Citera
2014-07-23, 15:21
Medlem
E.W.s avatar
Losartan är en av de blodtryckssänkande medicinerna som ger minst risk för erektionsproblem. Det finns till och med en studie som visar att den kan ha positiva effekter på erektionsförmågan hos män med högt blodtryck.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11370797

Seloken har betydligt större risk för erektionsproblem.
Senast redigerad av E.W. 2014-07-23 kl. 15:26.
Citera
2014-07-23, 16:17
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Som E.W. säger: Det är minst problem med Losartran. Jag har också läst samma studie, så nu har TS ganska lugnt för att behandla blodtrycket. Och efter det => Trevlig sommar
Citera
2014-07-23, 16:25
Avslutad
Jag hade för många år sen en som jag tror heter Atascand, o den märkte jag inga erektionsproblem. Jag tror att den är av en helt annan typ än de klassiska typ Inderal, Atenolol o sådana.
Citera
2014-07-23, 16:37
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag hade för många år sen en som jag tror heter Atascand, o den märkte jag inga erektionsproblem. Jag tror att den är av en helt annan typ än de klassiska typ Inderal, Atenolol o sådana.

Ja, Atacand innehåller kandesartan. Som tillhör samma grupp som losartan. Gruppen kallas angiotensin II-antagonister eller angiotensinreceptorblockerare.
Citera
2014-07-24, 05:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Losartan är en av de blodtryckssänkande medicinerna som ger minst risk för erektionsproblem. Det finns till och med en studie som visar att den kan ha positiva effekter på erektionsförmågan hos män med högt blodtryck.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11370797
Känner du till vad som gäller för losartan / hydrochlorotiazide?
Citera
2014-07-24, 11:58
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Känner du till vad som gäller för losartan / hydrochlorotiazide?

Lite högre risk än för bara losartan. Men man kan prova. Och får man problem med erektionen är det ju bara att byta till en annan blodtrycksmedicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in