2013-07-02, 18:06
Medlem
För alla er som sett Gettysburg, miniserien så är det nu 160 år sedan slaget stod och imorgon är det årsdagen av Pickets Charge.

Och för att ha en frågeställning: Någon som besökt området?
Citera
2013-07-02, 21:09
Medlem
gulaLejonets avatar
är miniserien bra? har bara sett långfilmen

(ej besökt platsen)
Citera
2013-07-03, 12:15
Medlem
KungAllans avatar
Såg miniserien när den gick på SVT för många år sedan, fick sedan tag på filmen på DVD. Miniserien är förstås mycket bättre, massor med extra scener jämfört med filmen.
Citera
2013-07-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
är miniserien bra? har bara sett långfilmen

(ej besökt platsen)

Ja, det är verkligen suverän historisk underhållning för dem bland oss som uppskattar sådant; mycket bra och autentisk känsla. Sedan tas det förstås alltid några små historiska friheter, men är man inte riktig knaspetimeter bör man gilla den, den slår det mesta annat i fältet. Romanen den bygger på skall också vara bra, fast den har jag själv inte läst:

http://www.amazon.com/The-Killer-Angels-Classic-Novel/dp/0345348109%3FSubscriptionId%3DAKIAILSHYYTFIVPWUY6Q %26tag%3Dduckduckgo-z-20%26linkCode%3Dxm2%26camp%3 D2025%26creative%3D165953%26creativeASIN%3D0345348 109

Däremot har jag sett uppföljarfilmen Gods And Generals, och kan även rekommendera denna varmt. Fantastiskt tidstrogen anda, utmärkt dialog och realistiska, storslagna men tragiska bataljer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gods_and_Generals_%28film%29
Senast redigerad av Menschenkind 2013-07-03 kl. 13:31.
Citera
2013-07-03, 18:08
Medlem
gulaLejonets avatar
hittar ingen tv serie på imdb, kan någon länka?
Citera
2013-07-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
För alla er som sett Gettysburg, miniserien så är det nu 160 år sedan slaget stod och imorgon är det årsdagen av Pickets Charge.

Och för att ha en frågeställning: Någon som besökt området?

Snarare 150 år sedan!
Citera
2013-07-04, 17:06
Medlem
Jag var där för kanske femton år sedan. Min uppfattning att amerikener är världens bästa pedagoger och utställare kom inte på skam den gången heller. Däremot tvingades jag mörka min nationalitet: Ett par tre svenska småbarnsfamiljer lät nämligen sina ungar använda statyer och monument som klätterställningar. Ett bra sätt att slippa engagera sig, kan man förmoda. Att det vore som att släppa loss glina i Storkyrkan eller någon annan nationell helgedom begrep dom inte. Det här var ju ett 'turistmål'.

De hajade nada om slagets betydelse för USA-s historia och identitet. Detär då man skäms för att vara svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in