2013-07-02, 12:20
Medlem
Jag hittade nyligen en professionell kaffekvarn för en spottstyver på loppis, och undrar nu vad jag ska göra med min gamla Wilfa CGR-1 kaffekvarn. Jag har läst att kaffekvarnar fungerar utmärkt för att mala kryddor, så jag fick idén låta min gamla kaffekvarn ta hand om det jobbet. Dock så verkar den informationen jag hittar på internet mest vara test av kaffekvarnar som maler med knivar, och inte med malverk, vilket min har.

Kan jag mala kryddor i min kaffekvarn? Om så, vilka rekommenderas? Hel spiskummin? Kanel? Koriander? Stjärnanis? Olika sorters peppar?
Vilken malningsgrad till vad? Kan jag till och med ge mig på att mala egna kryddblandningar? Om så, någon rekommendation?
Citera
2013-07-02, 20:53
Medlem
jajahars avatar
Jag använder en gammal kaffekvarn för kryddmalning. Peppar, kummin etc går utmärkt bara inte kanel. Har inte testat men antar att kanelen är för hård. Kvarnen inköptes f ö i Ungern, innan man hittade elektriska kvarnar i Sverige och där används de för att mala blå vallmofrön till bakverk och pasta.
Citera
2013-07-04, 18:43
Medlem
meinhoonkauns avatar
Vi maler alla möjliga hårda kryddor i vår elektriska kaffekvarn, inklusive hela kanel stänger. Det stod i manualen att det var absolut förbjudet att mala något annat än kaffebönor, men det struntade vi i. Sesamfrö har jag haft lite problem med då dessa innehåller mycket olja och gör allt till en tjock smet, annars är det bara att köra hårt. Prova med kardemumma, kanel, kummin, korianderfrön, anisfrö etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in