Citat:
Ursprungligen postat av
Snubb
Som rubriken antyder, min Toyota Carina E 2.0 Touring -95 har stått stilla hela vintern, och när frugan skulle köra ut den från parkeringen fick hon ta i ordentligt med gas och koppling för att den skulle börja rulla. Anliggande bromsar antar jag, jag var inte med när det hände.
Nu har jag märkt ett typiskt "kopplingen är slut"-symptom: att det börjar slira om man kör i typ 80 på femmans växel och trycker gasen i botten. Det börjar greppa igen när man släpper upp gasen lite.
Men det märkliga är att detta bara hänt ibland, och verkar ha "lagt sig" nu. Senast i dag provade jag proceduren igen, och inte minsta tendens till slirning.
En bekant har hört talas om att det finns något lager som kan kärva om bilen stått länge, och när man motionerar det (genom att helt enkelt trycka ner kopplingspedalen) blir det bättre och bättre med tiden. Men han var inte säker på detta, han är ingen mek. Kan sådant förekomma? Eftersom problemet inte visat sig nu på ett tag hoppas jag ju att det ligger något i denna förklaring...
Men troligare är kanske att min fru nött ner lamellerna väl mycket och att det är dags för ett komplett komplingsbyte på 14.000 kr på verkstan -- inget man kostar på en bil som är värd ungefär lika mycket.
Hur länge kan man köra om det skulle vara det senare (och troligare) alternativet? Så länge man "gubbkör" dvs inte varvar högre än 2000 varv, och aldrig gasar hårt, borde man väl kunna dra ut på detta ganska länge?
Lamellen kan behöva en viss "inslitningssperiod" om bilen varit oanvänd länge, det behövs helt enkelt en ny materialöverföring mellan ytorna på lamell, tryckplatta och svänghjul för att det ska fungera optimalt, blir lite rost och annan beläggning som behöver slitas bort.
Det är samma som med nya bromsar, belägget måste slitas in i skivan så att säga innan det blir optimal bromsverkan.
Min sommarbil brukar bete sig så efter vinterns stillestånd.