2013-07-01, 12:26
Medlem
Tunnelbanans avatar
Tänkte köpa en bil i 10 000 kr klassen och funderar på det här med ägarbyte och registreringsbeviset.

Jag har tänkt skriva bilen på farsans namn för att få en billigare försäkring men det finns nämligen ett litet problem. Farsan har hyrt ut sin lägenhet och flyttat utomlands och jag kommer tyvärr inte åt posten förens om 3 månader och det är lite för mycket..

Nu till frågan. När jag ska fylla på ägarbytes pappret så undrar jag om det är möjligt att skriv in farsans alla uppgifter ( namn,personnr, m.m.) och komplettera med min adress för att få hem registreringsbeviset till min adress? '

Någon som vet vad som skulle hända om jag nu skulle göra så, vill inte förlora bilen eller något likn. Någon som testat?`

Kom gärna med förslag hur jag kan få fram reg beviset på något sätt??

Tacksam för svar.
Citera
2013-07-01, 12:34
Medlem
stelapinnens avatar
Ägare bevis skickas alltid till adressen personnumret är skrivet till! Men hur ska du försäkra bilen då, eller ska du överraska farsan med brev från kronofogden när han kommer hem.
Citera
2013-07-01, 12:46
Medlem
Tunnelbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelapinnen
Ägare bevis skickas alltid till adressen personnumret är skrivet till! Men hur ska du försäkra bilen då, eller ska du överraska farsan med brev från kronofogden när han kommer hem.

Är du säker på det??

Försäkringen är inte något problem. Har en polare som jobbar på ett försäkringsbolag så på den fronten är allting under kontroll..

Det måste gå på något sätt!!!
Citera
2013-07-01, 13:00
Medlem
stelapinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnelbanan
Är du säker på det??

Försäkringen är inte något problem. Har en polare som jobbar på ett försäkringsbolag så på den fronten är allting under kontroll..

Hundra procent säker att pappret skickas till den adress som din fader är folkbokförd på!
Tyvärr.
Citera
2013-07-01, 14:46
Medlem
Mr.bonzos avatar
Citat:

Är bilen oförsäkrad så är det trafikförsäkringsföreningen som kliver in.

Citat:
Hundra procent säker att pappret skickas till den adress som din fader är folkbokförd på!
Tyvärr.

Som stelapinnen säger så är det folkbokföringsadressen som gäller.
Citera
2013-07-01, 14:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Är du säker på det??

Bra att du har en polare som hjälper till med bedrägeriet. Han har inte funderat på att det kanske kan kosta honom jobbet?
Citera
2013-07-01, 15:33
Medlem
Tunnelbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bra att du har en polare som hjälper till med bedrägeriet. Han har inte funderat på att det kanske kan kosta honom jobbet?
Sen när blev betala försäkring ett bedrägeri?
Citera
2013-07-01, 15:41
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Tänkte köpa en bil i 10 000 kr klassen och funderar på det här med ägarbyte och registreringsbeviset.

Jag har tänkt skriva bilen på farsans namn för att få en billigare försäkring men det finns nämligen ett litet problem. Farsan har hyrt ut sin lägenhet och flyttat utomlands och jag kommer tyvärr inte åt posten förens om 3 månader och det är lite för mycket..

Nu till frågan. När jag ska fylla på ägarbytes pappret så undrar jag om det är möjligt att skriv in farsans alla uppgifter ( namn,personnr, m.m.) och komplettera med min adress för att få hem registreringsbeviset till min adress? '

Någon som vet vad som skulle hända om jag nu skulle göra så, vill inte förlora bilen eller något likn. Någon som testat?`

Kom gärna med förslag hur jag kan få fram reg beviset på något sätt??

Tacksam för svar.

Citat:
Sen när blev betala försäkring ett bedrägeri?
Det fetmarkerade är bedrägeri.
Citera
2013-07-01, 16:09
Medlem
Tunnelbanans avatar
Tyvärr så har jag inte råd att betala 6-700 kr i försäkring. Sparar uppemot 400 kr och tro mig nästan alla ungdomar som äger bil idag gör så.
Citera
2013-07-01, 16:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Tyvärr så har jag inte råd att betala 6-700 kr i försäkring. Sparar uppemot 400 kr och tro mig nästan alla ungdomar som äger bil idag gör så.
Det blir det inte mindre bedrägeri för. Du sparar inte 400, du lägger över kostnaden på någon annan, vilket är bedrägligt. Har du inte råd med försäkring så har du inte råd med bilen.
Citera
2013-07-01, 17:00
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Hahahah, va? Du sparar 400?? Om du hade sparat 4000 hade jag fattat men det är ändå FEL!

Så som folk säger, det är inte DU som står som ägare, alltså blir det dennes bekymmer och inte ditt. Hur schyst är det mot farsan som inte ens är i Sverige? Herregud människa, skriv bilen på dig själv och gör rätt för en gångs skull! Tror du menar 4000 men skriver 400 och 6-700. Jag betalar idag 6200 för halvförsäkring för en vanlig sedanare i Stockholms län. Jag är 25. Om bilen stod på mamma skulle jag betala 2800 men som sagt, det är inte hon som skall köra bilen.

Bara för att alla andra gör det betyder det inte att du skall göra det. Varför tror du försäkringen är så dyr till att börja med? Jo, för att alla ungdomar krockar någon gång då bilen står skriven på föräldrarna och så blir det höga premier!
Senast redigerad av dayweed 2013-07-01 kl. 17:04.
Citera
2013-07-01, 21:56
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:

Nämen sparar du pengar, varför sade du inte det på en gång. Jag ska genast skicka ett brev till skatteverket där jag förklarar hur jag sparar pengar genom att inte betala skatt

Har du inte råd med försäkring har du inte råd med bil!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in