2013-07-01, 09:01
Medlem
Sinkomiess avatar
Grävde som många gånger tidigare bland bråten i släktgården häromhelgen och fann en liten plåtask med en handfull gamla patroner inuti. Mässingshylsor med centraltändning och fläns, och längd på 15mm resp ung 16.1mm. Hela blykulor i två varianter med en kaliber vid mätning ca 9,6mm.

Under hylsorna står på ena varianten Metallverken 9,60, på andra Geco 9,6 m/m.

http://img811.imageshack.us/img811/2325/1prz.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/3204/x4o0.jpg

Har googlat runt och försökt hitta vilken patron det är, men nada.

Storleksjämförelsen är en 9mm m/39 patron.
Citera
2013-07-01, 09:16
Medlem
Geco verkar ju fortfarande existera. Skicka ett mail till dom och fråga om ditt fynd?
Citera
2013-07-01, 10:59
Medlem
Är ju iaf nån revolvar ammunition
Citera
2013-07-01, 11:38
Medlem
Sinkomiess avatar
Det jag vet är att det också funnits en liten FN 1906 .25, dvs typisk fickpistol, för avlivning av gårdens boskap, och jag vet att det denna kom dit någon gång runt 1930. En teori var att ammunitionen kunde ha hört till någon äldre, liknande form av "slaktmask" som kanske funnits på gården. Själva revolvern (om det nu var en sådan) har dock lyst med sin frånvaro och jag har aldrig hört talas om att det skulle ha funnits någon sådan heller.
Citera
2013-07-01, 13:17
Medlem
scoremaxs avatar
Du är väldigt nära det korrekta svaret.
Dessa patroner tillhör en slaktmask som var väldigt vanlig förr i tiden, inte helt omöjligen hittar du den på gården också.
Citera
2013-07-01, 13:36
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du är väldigt nära det korrekta svaret.
Dessa patroner tillhör en slaktmask som var väldigt vanlig förr i tiden, inte helt omöjligen hittar du den på gården också.

Jasså? Efter vad jag har hört kom den lilla fickpistolen till genom att kreaturen blev rädda av gevären då någon av dem skulle tas av daga, så jag antog att man inte haft någon slaktmask innan (då tycker man ju att de skulle använt den istället för gevär från första början).

Eller så har jag kanske missförstått det hela och att det var masken de blev rädda för. De här gamla slaktmaskarna, var de stora prylar eller? Eller så stora att kreaturen ska ha kunnat se dem och bli rädda för dem?
Citera
2013-07-01, 14:44
Medlem
scoremaxs avatar
Nej, dom är inte så superstora, runt 30 cm med en tratt på.

Problemet är att när du sätter
En tocken pryl mot huvudet, så är det väldigt vanligt att dom kastar med halvmissar som följd...det är INTE trevligt med en tjur eller Stor gris som du just skjutit bort halva ögat på, tro mig.
Avfyrningsanordningen på dessa är dessutom notoriskt "oergonomiska" och ger okontrollerade skott för jämnan.

Ett gevär är bättre, men jävlig åbäkigt om man är själv, då man måste sträcka sig spm fan om man är själv, och är man två får man vara jävligt försiktig.

En pistol/revolver är helt överlägsen, men en .25:a skulle jag se som helt värdelös till allt ovan djur i 15 kilos klassen och knappt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in