2013-06-30, 21:18
Medlem
Hej.

Ja enligt rubriken lär jag väl låta som en komplett idiot. Frågan är om jag inte är det för tillfället...

Den senaste tiden känns det som jag misslyckas med allt inom matlagning. Köttbullar, kyckling, lasagne, såser ja allt möjligt. Jag vet faktiskt inte varför . Allt började efter flytten tillbaka till min hemstad för 3-4 månader sen. Jag fick jobb på annan ort och ligger borta mån-tors. Matlagning har alltid vart min passion och enligt mig själv och andra har jag varit en ganska duktig amatörkock under många år. Men jag överdriver inte om jag säger att varannan rätt jag gör nu blir mer eller mindre en katastrof.

Min teori är att jag nyss flyttat ihop med flickvännen, samt jobbar borta, och att jag är stressad när jag kommer hem och tänker på massa annat när jag ska laga mat. Blir så fruktansvärd arg och ledsen när jag vet att jag egentligen kan...

Har det här hänt någon eller liknande? Har tappat lusten helt att laga mat nu. Funderar att ta en paus från matlagning i någon månad.

Mvh
Senast redigerad av Svenss0n 2013-06-30 kl. 21:24.
Citera
2013-06-30, 21:22
Medlem
Jag skulle köpt en ny stekpanna och/eller ugn. Jag hade en såndär period förut (allt jag stekte gick åt helvete) vilket jag tillslut löste med att köpa en splitter ny stekpanna. Det gav mig ny motivation och maten brände inte fast så lätt längre!
Citera
2013-06-30, 21:27
Medlem
HugSeals avatar
Långkok kan också vara bra för att få upp motivationen. Det är svårt att mislyckas med, man petar bara ner grejerna i en bra gryta(har du inte en så leta reda på en gjutjärnsgryta på loppis) och sen får det stå att puttra. Sedan luktar det så fruktansvärt gott i hemmet medan det står och puttrar och eftersom det inte tar så mycket aktiv tid så behöver man inte stressa så mycket.
Citera
2013-06-30, 21:43
Medlem
optimusprimes avatar
Jag har också haft en sådan period när bara allt gick åt helvete.
En grej du kan testa är att när du känner att du har tid laga någon klassiker.
Dels så kanske du kommer lite utanför din comfort zone och förhoppningsvis lär du dig några nya tekniker som du kan applicera på vardagsmatlagningen.
Jag själv brukar laga någon rätt jag aldrig har lagat innan åtminstone en dag i veckan och måste säga att jag lärt mig väldigt mycket på det vilket i sin tur gör det roligare att laga mat.
Hoppas du får tillbaka skillsen och glädjen i matlagningen.
Citera
2013-06-30, 22:32
Medlem
dePauls avatar
Jag är nästan säker på att det hänger ihop med byte av värmekälla.

~Paul~
Citera
2013-06-30, 22:35
Medlem
donaukinds avatar
Hänt mig också, har käkat kalvdans i 3 dagar nu, orkar inte ens ta fram stekpannan...

Men jag tror det går över, snart kommer väl lusten för matlagning tillbaka, i ditt fall måste du nog komma iordning lite mer och känna dig som hemma kanske.
Citera
2013-06-30, 22:36
Medlem
Ryttmaestarens avatar
i våras när det var mycket i skolan, tappade jag också helt lusten att laga mat, när ja väl lagade blev det ofta inte allt för bra, började äta mycket ute, eller typ mackor till middag.
Har inget direkt tips, men lusten att laga mat kom iaf tillbaka efter några veckor
Citera
2013-06-30, 23:11
Medlem
Tack för alla snälla svar. Har suttit och tittat på en film och lugnat ner mig nu.

Ett riktigt i-lands problem känns det som man har men dock ack så allvarligt.
Det där med värmekälla lät väldigt intressant. Det skulle kanske ha något samband.
Citera
2013-07-01, 00:21
Medlem
christerys avatar
Du får väl falla tillbaka på ungkarlsstadiet (eller nästan), stekt fläsk med löksås och färskpotatis, stekt falukorv med stuvade makaroner, köttfärssås och spaghetti eller lasagne (testa laxlasagne med spenat). Eller grilla, det är ju för guds skull sommar för en gångs skull.

Du får tillbaka självförtroende och vips så börjar det fungera igen. När det går åt pipan hela tiden så kan det vara lite stressande - du börjar misstro dig själv och tillagar lite för länge, kryddar för lite eller för mycket osv.

Kunskapen är nog inte borta, men om jag i alla fall misstror mig själv så blir det bränt och eländigt, laxen är ökentorr och mandelpotatisarna har exploderat till mos i grytan.

Man ska ha roligt i köket. Fan, en köttsoppa kan man ju inte misslyckas med - eller en gryta av nåt slag, om nu inte smaklökarna och läsförståelsen har slocknat åxå...

Tillbaks till köket med dig!
Citera
2013-07-01, 09:15
Medlem
Dirges avatar
Det kan komma perioder man dippar har hänt mig med som verkligen gillar att laga mat, stressa inte fram det det kommer ska du se.
Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in