2013-08-27, 10:34
Medlem
ja det är tyvärr det jag är rädd för. Det jag skriver att han har hållhakar på någon några högt upp och därför kan göra som han vill och gå fri....all korrumption är skadlig men speciellt när det gäller rättssystemet. Det är heller inte bra för ett land som Sverige att få ett rykte om sig att vara så slapphänt när det gäller mord. Titta på mordet i Stockholm han som sköt sin flickvän i pannan och fick 3 år....när jag berättar det för mina vänner utomlands, dom skrattar ju åt mig tror jag skämtar
Senast redigerad av Justina21 2013-08-27 kl. 10:39.
Citera
2013-08-27, 10:45
Medlem
Det är heller inte bra för Sverige att få ett rykte om sig att ha ett rättsystem som är så slapphänt när det gäller mord. Titta på fallet i Stockholm killen som sköt sin flickvän i pannan och fick 3 år....när man berättar det för folk i andra länder skrattar dom och tror mig inte....går AJ fri från det här eller får ett löjligt la la straff så hoppas jag internationell media tar upp fallet...att i Sverige kan man mörda en småbarnsmamma framför ögonen på barnen och gå fri....vem vet AJ kanske är en liten drogbaron och har en småsyssla vid sidan om att langa....folk i juristvärlden är ganska kända för att vara glada droger.....det kanske kommer upp en massa intressant om han går fri och man börjar nysta i det här....
Citera
2013-08-27, 10:53
Medlem
AJ har barn men inte vårdnaden för dem inte så konstigt kanske. Men att tas ifrån någon sin umgängesrätt till sina barn är det sista soc. vill göra. Barn ska ha rätt till sina föräldrar. Vad beträffar AJ så har han inte ens umgänges rätt till sina barn. Någon som i alla fall förstår vilket KRÄK han är.
Citera
2013-08-27, 10:56
Medlem
Ja verkligen det förstår man när man läser domarna mot honom. En ryggradslös mask som inte kan stå för något han gjort eller gör. Han verkar ju vara urtypen för psykopat. Om inte, så har han säkerligen di verse andra allvarliga multi-diagnoser .....han verkar allvarligt ha fel i skallen.
Citera
2013-08-27, 11:15
Medlem
Orsas avatar
Fråga till "deckarfirma" Yosuki och Chilton (och RDY?) ang. bilarna vid busshållplatsen Tore Mosse. Preludiet till bilbranden?

Citat:
Ursprungligen postat av Yosuki
Det har kommit in vittnesmål om bilen på andra platser också. En bil som står parkerad på en väldigt udda plats när man kör förbi kanske inte väcker någon större tanke om samband direkt. Men i och med att S40n har fått så stor uppmärksamhet i media och förmodligen är transport-fordonet av kroppen, så kommer det nu in flera vittnet som sett bilen. Jag vet själv att bilen setts på en plats som inte nämnts i tråden än. Men det är polisens uppgift att värdesätta detta vittne.
Citat:
Ursprungligen postat av Chilton
Enligt flera olika rykten har DB S40 varit sedd här på platsen [bhpl Tore Mosse] natten då Id* försvann, tillsammans med en bil till, troligtvis en bil med V8. Enligt fågelkvitter så stod dom på busshållplatsen i ca 20 minuter med bilarna igång.
Citat:
Ursprungligen postat av Chilton
Jag kan tyvärr inte skriva mer än såhär, jag är inte vittne till detta själv utan förmedlar bara det jag har fått till mig. Men jag bedömer upplysningarna jag fått som trovärdiga. Polisen har fått tidsuppgifter mm ifrån vittnen.
Vet ni när vittnesuppgiften lämnades till polisen?
Edit: Är det troligt att vittnet skulle känna igen FH och/eller hans Chevrolet?
Senast redigerad av Orsa 2013-08-27 kl. 11:54.
Citera
2013-08-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justina21
Ja verkligen det förstår man när man läser domarna mot honom. En ryggradslös mask som inte kan stå för något han gjort eller gör. Han verkar ju vara urtypen för psykopat. Om inte, så har han säkerligen di verse andra allvarliga multi-diagnoser .....han verkar

allvarligt ha fel i skallen.

Du verkar höja upp aj till skyarna när du skriver om korruption och liknande...han är inget annat än en ensam psykopat med fåtalet vännersom backar honom i trängda situationer men då han aldrig backar upp dom när det behövs så finnes ingen vid hans sida nästa gång han behöver det..han har troligtvis inga vänner som ger beskydd av något slag runt omkring sig längre och han lär gå rätt trygg på gatan ändå för det är så det tyvärr funkar i Sverige!!inne på käken kanske han får sej ett kok stryk men inte mer än så...den enkla sanningen är ju att aj inte säger ett skit troligtvis och att det är rättsystemet det felar i vanligtvis...och allt snack om att rasister och sånt skabb backar upp honom är ju rent skitsnack...dom står ju för fan inte ens för vad dom själva tycker..tyvärr tror jag som jag skrev innan att ingen vågar ta honom på gatan för svensken är för feg...man tror att rättsystemet tar han om avskummen ..men vakna Sverige så är det inte tyvärr..
Citera
2013-08-27, 11:51
Medlem
Jag tror han åker på livstid nu, just pga att han har en massa allvarlig brottslighet tidigare i bagaget.
Citera
2013-08-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaslampa006
Jag tror han åker på livstid nu, just pga att han har en massa allvarlig brottslighet tidigare i bagaget.
Tyvärr så hjälper inte det att han har en massa i bagaget. Polisen säger ju mer han har desto bättre men det ligger ingen sanning i det.
Citera
2013-08-27, 12:24
Medlem
Hej 007 Trestad, svar på Din fråga eller påstående; nej jag höjer inte AJ till skyarna. Jag känner, tack och lov, inte AJ alls. Däremot spekulerar jag allmänt kring möjliga scenarion till varför han kommit undan så lätt för så, som jag tror dom flesta tycker, allvarliga brott. Den där flickan han sparkade i huvet när hon låg ner , skorna hade stålhättor dessutom, hon kunde ju likagärna ha dött. SParkar man en 14-årig flicka, ett barn, som ligger ner på marken, i huvudet är man ju totalt hänsynslös. Man saknar all form av förmåga till mänsklig empati skulle jag vilja påstå. Det kan vara så som Du skriver, jag vet inte alls för jag känner inte AJ, men det kan också finnas andra scenarion inte ovanligt att folk som är jurister och advokater är otrogna och använder droger. AJs mamma kanske har något med någon nämndeman att göra? AJ själv kanske är stjärt-pojke till någon där...man vet inte. Saker i livet är väldigt sällan vad dom ser ut att vara.
Citera
2013-08-27, 12:26
Medlem
wazladas avatar
Nån som vet hur det går för DB och FH ?
Citera
2013-08-27, 12:36
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaslampa006

Verkar inte särskilt troligt.

Skulle han dömas för mord kommer hans allvarliga brottslighet vara en av de kvalificerande omständigheterna (rimligtvis finns flera) och dra upp påföljden. Men misshandelsdomarna är inte tillräckliga för att livstidsstraff ska komma ifråga. Här är de tre omständigheterna som slås fast i den senaste prejudicerande HD-domen från 2013-05-28 (B 5613-12):

"Fängelse på livstid kan väljas exempelvis när domstolen ska bestämma ett gemensamt straff för flera mord eller för ett mord och annan allvarlig brottslighet eller när den tilltalade tidigare har dömts för särskilt allvarlig brottslighet."

Här är en lista - byggd på lagstiftning, prejudikat och förarbeten -på förmildrande och försvårande omständigheter vad gäller dråp/mord.

Kvalificerande omständigheter:

Samhällsfarligt dödande - dödandet ingår i en plan för att förverkliga ett annat brott.
Motivet: hämnd
Motivet: lust att döda
Motivet: att skrämma även andra än offret
BO: nära anhörig
BO: försvarslös person
BO: barn
BO: helt okänd
Gärningen präglad av "särskild förslagenhet"
Försök att dölja kroppen efter gärningen.
Särskild grymhet
Skyddslös situation
Onödigt lidande
Flera gärningsmän
Gärningen har inte varit helt kortvarig

Förmildrande omständigheter:

Hastigt mod
Stark affekt
Föregången av provokation
Psykiskt avvikande tillstånd
BO: en person som under längre tid utsatt gärningsmannen för fysisk
och/ eller psykisk misshandel
Nödsituation
Kortvarigt händelseförlopp
Gärningsmannens handlande efter dödandet, exempelvis räddningsförsök

En liten räkneövning om han fälls för mord: utgå från fastslagen normalpåföljd för mord = 14 år. Addera till 1-2 år för varje försvårande omständighet, subtrahera 1-2 för varje förmildrande.

Min gissning:
Mord
+ Försök att dölja kroppen efter gärningen
+ Onödigt lidande
+ Inte helt kortvarigt = 14+2+2+2 = 20 år

Men eftersom livstid inte kommer i fråga så blir det maximum tidsbestämt straff = 18 år eller strax. därunder.
Senast redigerad av FUP-12 2013-08-27 kl. 12:40.
Citera
2013-08-27, 12:54
Medlem
wazladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Verkar inte särskilt troligt.

Skulle han dömas för mord kommer hans allvarliga brottslighet vara en av de kvalificerande omständigheterna (rimligtvis finns flera) och dra upp påföljden. Men misshandelsdomarna är inte tillräckliga för att livstidsstraff ska komma ifråga. Här är de tre omständigheterna som slås fast i den senaste prejudicerande HD-domen från 2013-05-28 (B 5613-12):

"Fängelse på livstid kan väljas exempelvis när domstolen ska bestämma ett gemensamt straff för flera mord eller för ett mord och annan allvarlig brottslighet eller när den tilltalade tidigare har dömts för särskilt allvarlig brottslighet."

Här är en lista - byggd på lagstiftning, prejudikat och förarbeten -på förmildrande och försvårande omständigheter vad gäller dråp/mord.

Kvalificerande omständigheter:

Samhällsfarligt dödande - dödandet ingår i en plan för att förverkliga ett annat brott.
Motivet: hämnd
Motivet: lust att döda
Motivet: att skrämma även andra än offret
BO: nära anhörig
BO: försvarslös person
BO: barn
BO: helt okänd
Gärningen präglad av "särskild förslagenhet"
Försök att dölja kroppen efter gärningen.
Särskild grymhet
Skyddslös situation
Onödigt lidande
Flera gärningsmän
Gärningen har inte varit helt kortvarig

Förmildrande omständigheter:

Hastigt mod
Stark affekt
Föregången av provokation
Psykiskt avvikande tillstånd
BO: en person som under längre tid utsatt gärningsmannen för fysisk
och/ eller psykisk misshandel
Nödsituation
Kortvarigt händelseförlopp
Gärningsmannens handlande efter dödandet, exempelvis räddningsförsök

En liten räkneövning om han fälls för mord: utgå från fastslagen normalpåföljd för mord = 14 år. Addera till 1-2 år för varje försvårande omständighet, subtrahera 1-2 för varje förmildrande.

Min gissning:
Mord
+ Försök att dölja kroppen efter gärningen
+ Onödigt lidande
+ Inte helt kortvarigt = 14+2+2+2 = 20 år

Men eftersom livstid inte kommer i fråga så blir det maximum tidsbestämt straff = 18 år eller strax. därunder.

Bra analys Är det obligatoriskt med en liten och en stor psykundersökning i fall som detta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in