2015-08-19, 23:12
Medlem
Automat körs av de som inte är bilentusiaster. Gillar bilar pga. status, design etc. kanske, men inte pga. körupplevelsen. Ska man ha en automat som kommer nära en manuell bil i känsla ska man ha en riktigt bra dubbelkopplingslåda eller liknande, något man inte får under 6-700 000.
Citera
2015-08-19, 23:39
Medlem
Rankin99s avatar
Automat är bekvämt, speciellt i stan.
Manuell är roligare att köra, inget snack om det.
Det beror på var du bor alltså.
Även skillnad på vilken automat du kör. Nu när vw äntligen har fixat sina dsg lådor så är det faktiskt ett bra budget val. Dom absolut bästa automatlådorna är så dyra att det bara finns på bilar typ i 600 papp och uppåt.
Jag provkörde en Mazda Cx5 för ett tag sedan, och jag gillade INTE deras motor/automat kombo. Bilen hade 192 hk och utan turbo. Slött, tråkigt och oinspirerande. Har hellre en manuell låda än en kör något sånt.
Senast redigerad av Rankin99 2015-08-19 kl. 23:41.
Citera
2015-08-19, 23:51
Medlem
Blezzas avatar
Är inte automater också vanliga bland affärsmän som kör väldigt långa sträckor?
Citera
2015-08-20, 18:45
Medlem
Ni som inte förstår varför man väljer till automat när man köper ny bil har inte kört mycket bil i sina dagar.

Gäsp..
Citera
2015-08-20, 18:48
Bannlyst
Varför växla manuellt när det finns en funktion som gör det åt dig?
Citera
2015-08-20, 18:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekkari
Ni som inte förstår varför man väljer till automat när man köper ny bil har inte kört mycket bil i sina dagar.

Gäsp..
Nä, bara 37 år bakom ratten, och ingenting i världen skulle förmå mig till välja automat så länge jag inte är handikappad.
Citera
2015-08-20, 18:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOLYGRAIL
Varför växla manuellt när det finns en funktion som gör det åt dig?

Precis min tanke. Auto är mycket bekvämare. Varför tvätta och diska för hand när det finns maskiner till det, varför har man elhissar till fönstren, dammsugare m.m.
Citera
2015-08-20, 19:12
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Behöver inte vara antingen eller, uppskattar båda beroende på situation och bil.

Mitt största skäl till manuell på firma bil: Parkera i backar i stan, ha ettan i, tryck ner koppling, rulla bakåt, gasa framåt, koppling rulla bak, gasa fram. Mycket enklare att parkera.

nr.2 är vintern, mycket lättare med manuell, vissa parkeringsfickor tar jag sats för att komma in i, när jag ska ut, ettan, släpp koppling rulla fram, i med koppling, rulla bak, släpp koppling rulla fram, i med koppling rulla bak, blir en gung effekt och kommer alltid ur mina luckor.

Dessa 2 saker är +i kanten för manuell.

Förutom buskörning där manuell vinner, så får automaten rätt i alla andra situationer. Då är det oslagbart att bara peta i spaken och cruisa runt.
Citera
2015-08-20, 20:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nä, bara 37 år bakom ratten, och ingenting i världen skulle förmå mig till välja automat så länge jag inte är handikappad.

37 år bakom ratten på landet med två andra bilar på vägen får man anta. Testa att pendla genom storstad i rusning så fattar till och med du vitsen med automat
Citera
2015-08-20, 20:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
37 år bakom ratten på landet med två andra bilar på vägen får man anta. Testa att pendla genom storstad i rusning så fattar till och med du vitsen med automat
Bor i Stockholm (Älvsjö), så ännu en gång var ditt antagande fel.
Citera
2015-08-20, 21:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Bor i Stockholm (Älvsjö), så ännu en gång var ditt antagande fel.

Och kör hellre manuell än automat i daglig rusning? Då är du bortom räddning.
Citera
2015-08-20, 21:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Och kör hellre manuell än automat i daglig rusning? Då är du bortom räddning.
Kör inte i rusning, åker buss, eller cyklar.
Skulle heller inte göra det oavsett växellåda på bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in