2013-07-01, 13:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Okej, för jag har suttit och hävdat det du gjort, tills någon länkade till en källa som var objektiv där nya automat gått snålare än manuella. I en tidigare tråd om detta ämne. Så nu är jag confused.

Jag förstår inte riktigt bråket. Det beror på vad man har för ekonomiska förutsättningar och mål med bilkörandet
Jag förstår inte heller bråket.
Men fortfarande är det så att en konventionell automat alltid drar mer än en manuell, BMW hävdar att deras nya 8-stegade ska gå snålare, statistik visar på motsatsen. DSG- kan tydligen köras snålare enligt nedanstående.

Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Vill inte verka gnällig eller så, men dsg med den mindre disel motorn drar lika mycket och mindre på landsväg i en octavia kombi än manuell. Vi har gjort undersökningar på detta på jobbet, man kör lugnare med automat vilket bidrar till mindre bränsle förbrukning. Färd datorn visar 0.52 vs 0.56 i man. Nu är inte datorn pålitlig, så vi räknade på olika förare/skift antal mil mm. Och automaten är en vinnare, utom nu då OM den går sönder, vilket inte har inträffat på 16 bilar vi har/haft.

Jag kommer att byta in min v70 d5 man mot en dsg snart.

Fakta för en gångs skull, trevligt. Visst kan det säkert vara så, eller jag rent av tror på det du skriver. Men precis som du är inne på, det handlar inte om att lådan som sådan är snålare utan att körsättet ändras. En viss skillnad i det tycker jag. Skulle ni köra lika lugnt med de manuella, inte ligga kvar på för låga växlar och liknande, så är jag övertygad om att det inte skulle skilja till DSG-lådans fördel.

Men jo, ser man det så kan man ju säga att DSG-lådor är snålare än manuella, men jag hävdar, givetvis, fortfarande att det går att köra snålare med en manuell om man vet vad man gör.
Citera
2013-07-01, 13:36
Medlem
zepofans avatar
Argument ett från förespråkare av manuell växellåda:
"- Jag vill ha full kontroll på bilen"
Motfråga:
Vilka situationer i vardagstrafik kräver sådan exakt kontroll?

Argument två:
"- Jag vill hålla mig aktiv genom att växla, automatlåda gör att föraren passiviseras"
Motfråga:
Vad gör du i hastigheter över 60-70 km/h när sista växeln är ilagd? Spontanväxlar för att inte somna?

Argument tre:
"Automatlådor är jättedyra att reparera"
Svar:
Ja, men det är manuella växellådor också.

"Men det finns begagnade växellådor på skroten för knappast inga pengar alls"

Ja, eftersom det till 80-90% är manuella lådor i bilarna som säljs är det givetvis ett större utbud av manuella lådor på skroten. Om situationen varit den omvända, att 80-90% av de skrotade bilarna hade haft automatlåda, så hade det i stället varit tvunget att reparera manuella lådor och det hade också blivit jättedyrt. Det handlar inte om att själva reparationen eller delarna är såpass mycket dyrare till en automat, utan om tillgång och efterfrågan.
Citera
2013-07-01, 13:45
Medlem
Mycket lättare att fickparkera i nedförsbacke med automat har jag märkt också
Citera
2013-07-01, 13:52
Medlem
f3etvkontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert-eagle
Manuell suger!! Jag har automat o 650hk . Automat växlar fortare

Du har inte funderat på om det är du som suger på att växla? Det är nämligen så att man växlar fortare med manuell, om det nu är converter du snackar om?
Citera
2013-07-01, 13:55
Medlem
Lugini3s avatar
Moderna automatlådor är så bra idag att jag gärna tar en automat. Dock ska man självklart ha manuell, eller någon variant av manuell, om man köper en sportbil.
Citera
2013-07-01, 14:01
Medlem
Maowdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Därför!

Skall hämta nya bilen i morgon och ja, den har OCKSÅ automat.
Så jävla skönt att bara glida framåt, sen när det står en snorunge med sin "sportbil" vid ett rödljus åker den i sport-mode och drar ifrån, har knäckt mer än en stackare på det sättet
Ja, for alla vet att aven om du kor en citroen c5 och moter en bmw m3 sa vinner du forutsatt att citroengen har sport mode tillgangligt. Tycker att du later som en snorunge.
Citera
2013-07-01, 14:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f3etvkontroll
Du har inte funderat på om det är du som suger på att växla? Det är nämligen så att man växlar fortare med manuell, om det nu är converter du snackar om?
I en sport som dragracing, där tusendelar av sekunder räknas och där varenda växling måste sitta exakt, är det inte konstigt att de kör med automatlåda där om det är så mycket snabbare och exaktare att växla manuellt?
Citera
2013-07-01, 14:48
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wzzy
Så länge man inte har en sportbil eller en äldre modell ser jag ingen fördel med manuellväxellåda. Har man haft körkortet ett tag och köra bil har tappat sin spänning så är automat det absolut bästa.

Precis, jag tar gärna en automatlåda nästa gång jag byter bil.
Tror att dom flesta i tråden som skriker att "automat är gaaay och för handikappade" är folk nyss fått körkortet och tror dom är kungar på att växla...

När man kommer upp i 30 års åldern börjar man bli bekväm och vill hade det smidigt...
Citera
2013-07-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Argument två:
"- Jag vill hålla mig aktiv genom att växla, automatlåda gör att föraren passiviseras"
Motfråga:
Vad gör du i hastigheter över 60-70 km/h när sista växeln är ilagd? Spontanväxlar för att inte somna?

Fast det argumentet kan man även använda mot automatförspråkarna. "Det är bekvämt" spelar väl ingen roll om man bara ligger på landsvägen i konstant hastighet..?

Min åsikt: Kör man i bilköer hela dagarna eller håller på med massa annat när man kör, äter konstant, sminkar sig osv, är automat säkert bra. Kör man däremot landsväg/lite blandad och växlar ett par gånger varje mil spelar det väl ingen roll? Hur jobbigt är det egentligen? Det sunda förnuftet säger mig att en automat innehåller mer grejer som kan krångla, sen om det gör det eller inte vet jag inte.
Citera
2013-07-01, 15:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Fast det argumentet kan man även använda mot automatförspråkarna. "Det är bekvämt" spelar väl ingen roll om man bara ligger på landsvägen i konstant hastighet..?

Min åsikt: Kör man i bilköer hela dagarna eller håller på med massa annat när man kör, äter konstant, sminkar sig osv, är automat säkert bra. Kör man däremot landsväg/lite blandad och växlar ett par gånger varje mil spelar det väl ingen roll? Hur jobbigt är det egentligen? Det sunda förnuftet säger mig att en automat innehåller mer grejer som kan krångla, sen om det gör det eller inte vet jag inte.
Fast jag har aldrig hört någon automatförespråkare påstå att det är på landsvägen det är bekvämt med automatlåda, där har det som sagt ingen som helst betydelse.
Citera
2013-07-01, 15:10
Medlem
dayweeds avatar
Sådana här trådar skenar alltid iväg.

Jag kan säga, jag har ett funktionshinder som gör att jag hellre fokuserar på trafiken än på själva växlandet OCH att mina föräldrar alltid har haft automat, så jag är automatiskt uppväxt med det. För ett år sen köpte pappa en ny bil och det var också med automat. Så det är emst därför jag kör endast med automatväxel. Visst, ibland kan jag känna mig begränsadm en hittills har det inte varit några problem.
Citera
2013-07-01, 15:18
Medlem
R4V3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Vill inte verka gnällig eller så, men dsg med den mindre disel motorn drar lika mycket och mindre på landsväg i en octavia kombi än manuell. Vi har gjort undersökningar på detta på jobbet, man kör lugnare med automat vilket bidrar till mindre bränsle förbrukning. Färd datorn visar 0.52 vs 0.56 i man. Nu är inte datorn pålitlig, så vi räknade på olika förare/skift antal mil mm. Och automaten är en vinnare, utom nu då OM den går sönder, vilket inte har inträffat på 16 bilar vi har/haft.

Jag kommer att byta in min v70 d5 man mot en dsg snart.

Du kan ju köpa en Volvo med d2 motorn, den har powershift (dubbelkoppling/"dsg").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in