Citat:
Jag förstår inte heller bråket. Okej, för jag har suttit och hävdat det du gjort, tills någon länkade till en källa som var objektiv där nya automat gått snålare än manuella. I en tidigare tråd om detta ämne. Så nu är jag confused.
Jag förstår inte riktigt bråket. Det beror på vad man har för ekonomiska förutsättningar och mål med bilkörandet
Jag förstår inte riktigt bråket. Det beror på vad man har för ekonomiska förutsättningar och mål med bilkörandet

Men fortfarande är det så att en konventionell automat alltid drar mer än en manuell, BMW hävdar att deras nya 8-stegade ska gå snålare, statistik visar på motsatsen. DSG- kan tydligen köras snålare enligt nedanstående.
Citat:
Vill inte verka gnällig eller så, men dsg med den mindre disel motorn drar lika mycket och mindre på landsväg i en octavia kombi än manuell. Vi har gjort undersökningar på detta på jobbet, man kör lugnare med automat vilket bidrar till mindre bränsle förbrukning. Färd datorn visar 0.52 vs 0.56 i man. Nu är inte datorn pålitlig, så vi räknade på olika förare/skift antal mil mm. Och automaten är en vinnare, utom nu då OM den går sönder, vilket inte har inträffat på 16 bilar vi har/haft.
Jag kommer att byta in min v70 d5 man mot en dsg snart.
Jag kommer att byta in min v70 d5 man mot en dsg snart.
Fakta för en gångs skull, trevligt. Visst kan det säkert vara så, eller jag rent av tror på det du skriver. Men precis som du är inne på, det handlar inte om att lådan som sådan är snålare utan att körsättet ändras. En viss skillnad i det tycker jag. Skulle ni köra lika lugnt med de manuella, inte ligga kvar på för låga växlar och liknande, så är jag övertygad om att det inte skulle skilja till DSG-lådans fördel.
Men jo, ser man det så kan man ju säga att DSG-lådor är snålare än manuella, men jag hävdar, givetvis, fortfarande att det går att köra snålare med en manuell om man vet vad man gör.