• 1
  • 2
2013-06-29, 19:15
Bannlyst
Låg en skadad skata i min trädgård, brutna ben och allt. Skulle ta den i morse eller bekant men då hoppade den in i en buske och jag fick inte tag i den men nu hoppade den ut igen.

Min bekant får ångest och jag får ju också ångest av att se den så skadaskjuten. Vågar dock inte ta livet av den..

Trodde det fanns sån mottagning på tv, som man ringer till och så kommer de och tar hand om de a la örnjägarna. Men efter några samtal så fick jag fastslagit att sådant hade man inte.

Så vad ska jag göra?
Citera
2013-06-29, 19:16
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ring veterinär och fråga om råd alternativt nån viltvårdsgrupp..
Citera
2013-06-29, 19:17
Medlem
Sereenas avatar
Gå och nacka stackarn, om du inte kan göra det själv be en granne eller nån annan som inte så jävla blödig istället för att låta stackarn lida.
Citera
2013-06-29, 19:18
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Ring polisen, inte för att det är jätteviktigt men då kan ju du sluta tänka på det då dom säkert har någon skyldighet att se till att kråkstackarn får hjälp.

Alternativt hugg huvudet av den, men det är bara i nödfall.
Citera
2013-06-29, 19:21
Medlem
Harry_s avatar
äta?
Citera
2013-06-29, 19:21
Medlem
arowanajs avatar
Djurlivet är hårt och brutalt. Att någon veterinär skulle laga en skadad kråka skulle aldrig hända.
Antingen försöker du fånga in den och stabilisera benen som är trasiga, sätt den sedan i bur och försök få i den mat under ett par veckor. Troligtvis kommer den att dö. Även om det är jobbigt så gör du en god gärning om du slår ihjäl den nu direkt.
Citera
2013-06-29, 19:22
Medlem
Limhamns avatar
Sist det hände mig drämde jag en spade i den. Tråkigt såklart men troligen bättre än en långsam död.
Citera
2013-06-29, 19:29
Medlem
OleYellers avatar
Vårda eller avliva. Lutar nog åt det senare. Vågar du inte så kan du ju lägga den vid grannens dörr, plinga på och springa hem.

Annars kan du övervaka kråkan tills en katt hittar det och sen är det bara att studera kattens märkliga sätt att döda. Kan vara lärorikt.
Citera
2013-06-29, 19:36
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Detta skrev jag i google.

vad gör man om man hittar ett skadat djur

Detta dök upp:

Det är förbjudet enligt djurskyddslagen att hålla viltfångade djur för sällskap och hobby. Enligt Artskyddsförordningen får du inte förvara eller transportera fåglar av arter som lever vilt inom Europeiska unionen.

Kontakta polisen om du hittar ett skadat däggdjur eller en skadad fågel. Då kan du få hjälp med att bedöma om djuret ska avlivas eller om det kan föras till en rehabiliteringsanläggning. Polisen har adressen till godkända anläggningar. Anmäl alltid till polisen om du avlivat något djur som inte får jagas.

http://www.naturvardsverket.se/Var-n...e-vilda-djur/#

Visst är internet fascinerande?
Citera
2013-06-29, 19:44
Bannlyst
Vågar inte döda den.. Att en veterinär kommer piffa till den och den och göra den flygfärdig förväntar jag mig inte men får väl åka och avliva den eller någon i huset.
Som det ser ut nu så vågar ingen döda den.
Citera
2013-06-29, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ring veterinär och fråga om råd alternativt nån viltvårdsgrupp..

troll.. närmaste viltvårdsgruppen som finns här är en i storstaden a la stockholm/göteborg/malmö.. och det var för lååångt för dem att köra hit.
Citera
2013-06-29, 20:12
Medlem
chills.s avatar
Det mest humana här är att lägga den i en fryspåse tillsammans med ett gäng stenar och kasta påsen i ett vattendrag eller liknande, det får fågeln att känna sig trygg och till slut somnar den in lugnt. Hittade informationen på Naturvårdsverkets website.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in