2013-07-02, 20:42
Medlem
angestlamusiques avatar
Jag tyckte faktiskt om några bilder där det var arabiska kvinnor som protesterade mot islam. Det känns som att arabiska kvinnor vet vad de protesterar emot.
Citera
2013-07-02, 21:10
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Femen är ju en feministisk grupp som sticker ut avskevärt mycket jämför med tex. F! och andra kvinnoförbund, det är väl en ukrainsk grupp ifrån början tror jag som har fått fäste bland vissa västasiatiska och nordafrikanska kvinnor i Europa.

Jag är också emot att man bygger religiösa byggnader, men jag skulle nog aldrig göra såhär.
Har också funderat över hur de tänker, någon som kan förklara för mig?

Det är en chockaktion som ger mycket uppmärksamhet åt ett specifikt problem. Ungefär som konstnärer som gör något galet för att visa upp orättvisor. Trots att jag ogillar feminism och FEMEN hatar säkert alla män, så beundrar jag dem för deras mod och att de vågar visa så öppet för vad det står, i jämförelse med alla feminister som har tolkat feminismen helt fel och försöker konstant hitta på saker att bli förtryckta över.
Citera
2013-07-02, 23:54
Medlem
Otippat (sarkasm) att DN skulle ta ställning till kvinnofientliga islam på ledarsidan under rubriken; "respektera fristaden". Med andra ord; islam är en fristad för kvinnoförtryck. Att svenska män däremot tjänar mer pengar pga prestation, mindre sjukfrånvaro och högre benägenhet att flytta för ett jobb som ger högre lön är ingenting annat än könsdiskriminering! Att islamisternas fruar och döttrar tvingas in i en kultur som ger dem en särskild, sekundär ingång till den heliga "fristaden" är ingenting som bekymrar DN. Inga ledarsidor ges till de miljontals kvinnor som lider varje dag pga islam, däremot går DN igång ordentligt när några av dessa islamister tvingas utstå synen av bröst!!!
Citera
2013-07-03, 00:05
Medlem
Knivig fråga sannerligen. Å ena sidan religionsfrihet å andra sidan religionens förtryck och pekpinnar på individer. Sen vet jag inte hur mycket aktionen i sig påverkar församlingen i fråga? Hade varit great om republikanerna hade kunna göra en liknande aktion under prinsessans bröllop, haha. Inte för jag vet hur den skulle sett ut... Nej, slutpladdrat, aktionen var bra, aktion och reaktion...
Citera
2013-07-03, 01:51
Medlem
El Capitanos avatar
Jag tycker det är mycket komiskt att bevittna responsen på Femen kontra Pussy Riot från PK-eliten. De är extremt snarlika grupper ( feministiska kvinnor ) som blivit kända för nästan exakt samma sak ( aktioner mot konservativa religiösa). Den enda skillnaden är att Pussy Riot riktat sig mot ortodoxa kristna i Ryssland, medan Femen gett sig på islam.

Ena gruppen hyllas, den andra baktalar man. Det är fascinerande: det tycks onekligen vara så att feministiska aktioner är något som ska riktas mot vita män, i annat fall så blir det plötsligt hemskt besvärande.
Citera
2013-07-03, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jag tycker det är mycket komiskt att bevittna responsen på Femen kontra Pussy Riot från PK-eliten. De är extremt snarlika grupper ( feministiska kvinnor ) som blivit kända för nästan exakt samma sak ( aktioner mot konservativa religiösa). Den enda skillnaden är att Pussy Riot riktat sig mot ortodoxa kristna i Ryssland, medan Femen gett sig på islam.

Ena gruppen hyllas, den andra baktalar man. Det är fascinerande: det tycks onekligen vara så att feministiska aktioner är något som ska riktas mot vita män, i annat fall så blir det plötsligt hemskt besvärande.
Vita män, gärna kristna också. Den vita, heterosexuella "kristna" mannen är det som är ok enligt PK att ge sig på..
Citera
2013-07-03, 06:13
Medlem
Citat:

Den stora skillnaden är att Femen blev häktade i några timmar medens Pussy Riot blev dömda till två år i tvångsarbetsläger.

Hade Ryssarna bara slängt ut pussy riot ur Katedralen och sagt åt dom att dra åt helvete så hade ingen idag kommit ihåg dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Zario
Vita män, gärna kristna också. Den vita, heterosexuella "kristna" mannen är det som är ok enligt PK att ge sig på..

Men det vita heterosexuella kristna mannen är stark så han gnäller inte över det...
Citera
2013-07-03, 08:32
Medlem
SnyggveLannerbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Kvinnor tog av sig toppless i Stockholmsmoské

http://www.expressen.se/nyheter/kvinnor-tog-av-sig-toppless-i-stockholmsmoske/

Vad handlar det här om? Vilket budskap vill de framföra och framförallt, vilka är dessa kvinnor?

Utan att ha läst artikeln, de är korkade, förvirrade rödstrumpor, påverkade av mens.

Vad vill de? Tja, de vill ha uppmärksamhet, likt vanliga förvirrade tonåringar. Även om dessa rödsrumpor inte är tonåringar, har de en hjärnkapacitet motsvarande en förvirrad 14-åring.
Citera
2013-07-03, 11:19
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Den stora skillnaden är att Femen blev häktade i några timmar medens Pussy Riot blev dömda till två år i tvångsarbetsläger.

Hade Ryssarna bara slängt ut pussy riot ur Katedralen och sagt åt dom att dra åt helvete så hade ingen idag kommit ihåg dom.

Men det vita heterosexuella kristna mannen är stark så han gnäller inte över det...

Jag vill minnas att Pussy Riot började redan 2011 och höll på ett ganska bra tag innan Putin arresterade dem, med en jublande svensk PK-vänster i släptåg.

Så berätta nu: varför hyllar man en feministisk grupp men inte en annan?
Citera
2013-07-03, 13:17
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Jag vill minnas att Pussy Riot började redan 2011 och höll på ett ganska bra tag innan Putin arresterade dem, med en jublande svensk PK-vänster i släptåg.

Så berätta nu: varför hyllar man en feministisk grupp men inte en annan?

För att ryssar är vita och religionen är uttalat patriarkalisk i Ryssland?

Femen visade bara brösten för en tom lokal, Pussy Riot vandaliserade kyrkan. Om något så var Femen snällare, så jag förstår inte kalabaliken? Dock antar jag att det här är droppen för mig personligen vad gäller Sveriges medier, jag har förlorat all respekt till dem. Det är hjärntvätt och förföljelse på hög nivå.
Citera
2013-07-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Kanske protest för någon kvinnoförtryckar sak.. Frågan om det var muslimer som visade tuttarna eller om Svenska sliddjur.. Svenska sliddjur se muslimerna bara något som man våldtar lite random.

Två av kvinnorna var muslimer, från Tunisien respektive Egypten om jag minns rätt, en var svenska.

Budskapet handlar om att de själva ska få bestämma över sina kroppar och är en stark kritik mot islamisternas behandling av kvinnor.

Personligen älskar jag att se nakna kvinnor, men att protestera mot auktoritära islamistiska regimer i mellanösterrn och nordafrika genom att kränka svenska muslimer är både missriktat och reapektlöst. Bättre hade varit om de gjort det utanför de aktuella ländernas ambassader.
Citera
2013-07-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Inte ett skit kommer hända. Möjligtvis om det finns något mot att blotta sig men inte mot religion fattar du väl?

Att protestera är inte olagligt vilket jag antar att de gjorde

De kan bli åtalade för olaga intrång och förargelseväckande beteende. Det lär dock inte som i Pussy Riots fall handla om långvariga fängelsestraff utan möjligtvis böter och samhällstjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in