2013-06-29, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
nej
läs de som stod innan, jag skrev inte att någon skulle skjuta från helikopter
Ber om ursäkt, är lite halvbakis och trött.
Citera
2013-06-29, 10:14
Medlem
Dr.Spins avatar
grg spräng med temperering är ju t.ex ett vettigare alternativ, eller prickskyttegevär, eller en fjärrutlöst FL21.

Oavsett vad man väljer så kräver det sin skytt och det är inte helt trivialt att fixa, särskilt om man vill undvika skador på tredje part. Själv skulle jag nog välja ett tillfälle när han håller tal i någon annan stad än Stockholm.
Citera
2013-06-29, 10:58
Medlem
skunkjobbs avatar
För det första tycker jag det är en otroligt dålig idé. Vad har kungen eller någon annan i hans familj gjort för att förtjäna något sådant? Spara du ammon till någon som förtjänar det bättre.

Skyddet kring vår kung (betingat av den måttliga hotbilden) är ju inte precis som det kring USA:s president, inte på långa långa vägar. Att få skottläge vore nog inte jättesvårt, att sedan komma undan med brottet blir betydligt värre men förövaren kanske skiter i om han får livstids fängelse.

Hur som helst så vore ju Granatgevär m/48 ett ironiskt "kul" val av vapen då det kallas Carl Gustaf.
Citera
2013-06-29, 11:43
Medlem
Som påpekat så är det ytterst tveksamt om ett P-skott ens skulle tända vid träff i mjukt mål.
En person tar man nog ut vid en bra träff men jag tror inte på mer effekt än så.

Det finns som sagt betydligt bättre prylar om man ska bekämpa mjuka mål
Citera
2013-06-29, 15:14
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
hahaha alla hustak i hela området runt slottet.

det är nog en del byggnader runtomkring
Fast det krävs inte mycket mer än några prickskyttar på de högsta byggnaderna, sedan kan de kontrollera alla byggnader som är lägre genom att se om det finns någon där, och om det gör det så har de prickskyttegevär som kan ta hand om det problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Vill minnas att nån av mcgängen sköt pansarskott på motståndarna när hells angels etablerade sig i sverige. Vill åxå minnas att det mest bara blev hål i väggen, och det inte blev nån pang alls, för pansarskottet träffade tegel och inte pansar.

Man kan ju sikta på vickans haka, förstås...
MC-gängen var ena riktiga klåpare.
Deras kunskaper var så låga att det var nästan en 50-50 chans att de hade vänt vapnet åt fel håll.

Bland annat hade de skurit upp gummi/plast-propparna som sitter i båda ändarna på p-skottet eftersom de inte lyckades klura ut hur de skulle få av dem.

Sedan så sköt de ett pansarvärnsvapen mot ett mjukt mål.

Pansarskott m/86, och liknande vapen, har en RSV-laddning, vilket vid träff ger en "stråle" som penetrerar målet, med tanken att det ska träffa något på andra sidan som kan ge effekt i målet.
De flesta ryska fordon körde med ammunitionskarusell, alltså att det fanns ammunition längs med hela innerväggen på tornet, så chansen för ammunitionsbrand var väldigt hög vid träff.

På ett hus, eller på personer som står på en balkong, så kommer det inte att finnas något sådant, och p-skottet kommer därför vara ungefär lika effektivt som ett jaktgevär, fast mycket mer spektakulärt med oväsende och blixt och dunder. Och med betydligt sämre träffsäkerhet och större risk att upptäckas.

P-skottet har dessutom inte någon särskilt imponerande träffsäkerhet. Eller ens särskilt imponerande sikten, såvida man inte har en siktesmodul till, som jag aldrig har sett i svenska försvarsmakten även om amerikanarna har det. Och har man tillgång till amerikanska varianter så kan man köra med deras CS-variant (confined spaces), så behöver man inte ens vara på ett tak.
Jag tror de har en variant som dessutom är gjord för mjuka mål, med en högexplosiv laddning med splitter istället för RSV, vilket naturligtvis är mycket bättre för ändåmålet.
Citera
2013-06-29, 19:32
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Ska du nödvändigtvis döda någon som inte uppehåller sig i ett bepansrat fordorn så finns det typ 2000 alternativ som är bättre än ett pskott.
Det går ju självklart att döda folk med ett pskott men vapnet är ju inte direkt utvecklat för det och resultatet lär bli därefter.

på wiki står det att p skott används mot fordon och människor. om det är pansarbrytande dödar det väl människor med. men som du sa, finns nog mer effektiva vapen mot människor
Citera
2013-06-29, 19:34
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Vad fan är detta för tråd egentligen?

Tänk inte ens i sådana banor!

vadå tänk inte ens i såna banor, jag skrev tydligt , jag skall inte utföra detta, skulle aldrig kunna tänka mig göra nåt sånt här.

men man är ju fri att diskutera om saken.
Citera
2013-06-29, 19:40
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För det första tycker jag det är en otroligt dålig idé. Vad har kungen eller någon annan i hans familj gjort för att förtjäna något sådant? Spara du ammon till någon som förtjänar det bättre.

Skyddet kring vår kung (betingat av den måttliga hotbilden) är ju inte precis som det kring USA:s president, inte på långa långa vägar. Att få skottläge vore nog inte jättesvårt, att sedan komma undan med brottet blir betydligt värre men förövaren kanske skiter i om han får livstids fängelse.

Hur som helst så vore ju Granatgevär m/48 ett ironiskt "kul" val av vapen då det kallas Carl Gustaf.

jag har aldrig sagt jag skall utföra detta, det skrev jag tydligt, hota kungen är brottsligt men man är fri att diskutera i sverige ink yttrandefrihet.

men hahahaha tänk om det står på löpsedlarna dagen efter, Carl gustav blev dödad av Carl gustav. ja lite ironiskt är det.
Citera
2013-06-29, 21:25
Medlem
SilentVictorys avatar
Lugn nu, detta är inte USA.
Visst kanske säpo står och kikar någonstans, men lär nog inte vara mer än så.

Inte precis så det ligger krypskyttar på taken och 10 tals helikoptrar som cirkulerar i luften.
Citera
2013-06-29, 23:44
Medlem
Dr.Spins avatar
Som sagt, grg är ett betydligt bättre val. Tom barlastgranaten.

Pskottet dödar naturligtvis vid träff, det är trots att över kilot stål med vassa vingar (iofs korta) som kommer flygandes i överljudsfart. Det finns varianter av AT4-familjen som duger mot mjuka mål men det är inte vad vi har här i armén.
Citera
2013-06-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Som sagt, grg är ett betydligt bättre val. Tom barlastgranaten.

Pskottet dödar naturligtvis vid träff, det är trots att över kilot stål med vassa vingar (iofs korta) som kommer flygandes i överljudsfart. Det finns varianter av AT4-familjen som duger mot mjuka mål men det är inte vad vi har här i armén.

finns det inte personnelgranater till carl gustav? isf skulle en sån väl funga ..
Citera
2013-06-30, 11:51
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
finns det inte personnelgranater till carl gustav? isf skulle en sån väl funga ..
Får du träff så kan du använda barlast (betong), är du osäker på förmågan att träffa så kan du lobba en eller två tempererade spränggranater.

Fortfarande så är ett prickskyttegevär överlägset. Eller AG90.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in