2013-06-28, 21:09
Medlem
District9s avatar
Hallå Flashbacks matlagnings experter, vapen avdelningen behöver lite tips.

Har några flaskor NATO Pepparspray kvar - sådan där från Tyskland som man sprejar på invandrare man inte gillar.

Hur som helst så har jag 3 flaskor med utgångsdatum om 6 månader. Det är väl i princip peppar skulle jag tro i dom flaskorna. Jag vill krydda till maten de närmaste sex månaderna,

Har ni tips på rätter jag kan använda sprejen i? Hur man ska tillaga mat med pepparspray etc? Är det som vanlig peppar och salt liksom?

Diskutera fritt om hur man använder pepparspray i mat!

Tack så hemskt mycket! Jag är inget vidare i köket...

Flashback Brothers 4 Life! Vi borde samarbeta oftare vapen o mat delarna!
Citera
2013-06-28, 21:31
Medlem
DingusMcDucks avatar
Om det är capsaicinbaserad pepparsprej (det finns tydligen någon syntetisk variant också), så bör det väl funka att använda för att dramatiskt öka chilihettan i det du lagar. Såvitt jag förstått det är det i princip mer eller mindre utspädd ren (rent?) capsaicin i sprejen, så det lär inte ge någon annan smakmässig effekt än att det blir starkare mat. Jag skulle vara försiktig med doseringen, då det kan vara någon storleksordning starkare än de starkaste chilifrukterna.

Utgångsdatumet gissar jag har att göra med hur effektivt det är som vapen, snarare än att det blir oätligt när datumet har passerats, förutsatt att det är ätligt från början vill säga. 500 000 Scoville istället för 2 000 000 eller 16 000 000 är fortfarande väldigt starkt.

Tillägg: Enligt Wikipedia krävs vapenlicens för att inneha/använda pepparsprej som enligt artikeln ligger mellan 2 000 000 och 5 300 000 Scoville, men på t ex extremefood.se kan vem som helst köpa pepparextrakt som enligt sajtens utsago ligger på 7 100 000 Scoville.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-06-28 kl. 21:41.
Citera
2013-06-29, 10:37
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat, vapendelen får ni ta på annat håll.
//mod
Citera
2013-06-29, 12:12
Jag har lagat tacos som jag sprayade pepparspray på för att få de riktigt starka. Testade dock bara på en taco. Jag kunde äta upp den, men det var inte gott. Nu har jag ingen pepparspray hemma längre, men ska testa att spraya på korv, för att jag har lovat att äta "harakiri-korven" nästa gång jag är i Göteborg. Förbereda sig i lugn o ro hemma, så att säga.
Citera
2013-06-29, 14:27
Medlem
morkfromorks avatar
Känns ju lite som att innehållet både är ohygeniskt samt kan innehålla tillsatser som inte var avsedda att förtäras
Citera
2013-08-02, 00:27
Medlem
Snirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Känns ju lite som att innehållet både är ohygeniskt samt kan innehålla tillsatser som inte var avsedda att förtäras
Exakt vad jag funderade på.
Vad innehåller det i övrigt? Är det något du verkligen vill äta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in