På The Guardians hemsida skapades i juni undersektionen ”The NSA files”, där läsaren kan läsa hemligstämplade dokument som de fått tillgång till av Snowden. Det är just den undersektionen som armépersonalen inte kommer åt. Anledningen är risken för att personal skulle kunna ladda ner hemligstämplat material på arméns datorer.
Låter väl korrekt antar jag. Det är ju arméns datorer.
Vill dom flumma runt på internet och ladda ned privat saker så får dom väl ta med en egen dongle och en laptop och göra det på rasten eller bara göra det på sin fritid som resten av oss.
hade usa stavats nordkorea, kina, iran eller liknande så hade det kallats brott mot mänskliga rättigheter, censur, regim, stasi med mera.
nu heter det näthygien...
Hur är det censur att armén blockerar vad personalen kan gå in på för sidor på arméns egna datorer?
I så fall så har firman jag jobbade på förra året youtube censur.
Skillnaden är att man blockerat en del av en hemsida, vilket är ganska tveklöst ett sätt för armén att försöka hindra information från att nå personalen. Att din arbetsgivare däremot blockerar Youtube är knappast i syfte att mörklägga utan för att förhindra att anställda lägger arbetstid på att slösurfa.
Huruvida detta är rätt eller fel vete fan vad jag ska tycka. Att arbetsgivare inte vill att anställda porrsurfar och skriver skit på sin facebooksida under arbetstid är väl de flesta ok med. När man som i detta fall blockerar viss information på en nyhetssajt känns det väl lite Nordkorea för mig.
Dock är jag helt säker på att oavsett vad jag tycker kommer detta bli mycket vanligare inom överskådlig framtid.
Jag har för länge sedan inte bara ifrågasatt det som skrivs utan mer och mer ifrågasätta det som inte skrivs.
Skillnaden är att man blockerat en del av en hemsida, vilket är ganska tveklöst ett sätt för armén att försöka hindra information från att nå personalen. Att din arbetsgivare däremot blockerar Youtube är knappast i syfte att mörklägga utan för att förhindra att anställda lägger arbetstid på att slösurfa.
Materialet är fortfarande hemlighetsstämplat och Armén vill begränsa spridningen I den mån dom kan. Dom säger dock rätt ut att personalen är fria att ladda ner informationen privat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!