2013-06-27, 14:38
Medlem
Jirenes avatar
Lite bakgrund:

Min sambos lunga kollapsar år 2000, eftersom han är folkbokförd i Danmark (men vistas dagtid i Sverige då han jobbar för ett svenskt företag), så måste han själv stå för operationen som utförs här i Sverige (slutnota ca 47.000kr). Det Svenska företaget erbjuder sig att betala fakturan som står i min sambos namn, och de tar alltså denna faktura och allt är frid och fröjd - trodde vi.

I förra veckan fick min sambo hem ett brev från Gothia Inkasso. De påstår att han är skyldig dom 120.700kr. Detta är alltså första gången på 13 år som han hört något från dom!? Han kontaktar Gothias kundtjänst, och enligt den lite snutiga damen som svarar på email så är detta inte preskriberat alls. Hon påstår att de skickat ut påminnelser och utmätningsbrev 1 gång varje år, hon säger också att min sambo gjort en avbetalningsplan med dom på 80.000kr år 2010, och hon säger t.om att JAG gjort en avbetalningsplan med dom på min sambos skuld? Min sambo ber då dom att skicka ut originalfakturorna till honom som de påstått ha skickat, han ber också om eventuella inspelningar från de påstådda telefonsamtalen. De skickar ut kopior (via email) på fakturor, den första fakturan de har är från 2005, alltså 5 år efter operationen. Sedan är där kopior på en faktura varje år fram tills nu i mitten av juni då vi fick den. Vi ser också att där är kopior från januari i år och från början av juni i år, men dessa har vi inte heller fått. De visar också upp en sk avbetalningsplan, men där det saknas min sambos underskrift? Några inspelningar har de inte, faktum är att de har inget bevis alls för att min sambo ens ska ha fått alla dessa brev eller ingått någon avbetalningsplan.

Vi började bli oroliga, min sambo försökte få tag på sin fd arbetsgivare. Dock är inte företaget i Sverige längre, och arbetsgivaren vet vi flyttade till Holland under 2001, mer än så vet vi inte och vi har inte kunnat spåra honom mer än att vi fick veta att han gift sig med en Holländska och tagit hennes efternamn någongång 2003. Jag kontaktar sjukhuset där min sambo blev opererad, men de har inte längre kvar hans journal eller någon faktura och kan inte hjälpa oss.

Nu till min fråga; operationen skedde år 2000, 2005 var enligt inkasso första gången min sambo skulle ha fått något brev ifrån dom, så borde inte skulden ha preskriberats redan 2003? Min sambo har frågat dom ifall de har fakturor mellan 2000 och 2005, men den frågan har de ignorerat och svarar bara bestämt att skulden i allra högsta grad är aktuell.
Han har aldrig erkänt skulden, eftersom han hela tiden ju har trott att företaget betalat fakturan, han har ju heller inte fått någon påminnelse eller krav förrän nu 2013.

Så, vad gör man nu då? Vad KAN man göra?
Måste man ha skriftligt på att skulden är preskriberad, och så länge man inte har det skriftligt så kan inkasso höra av sig när sjutton de vill? Det räcker så att säga inte med att man inte hört ett ljud på 5 år för att skulden ska preskriberas?

Tacksam för svar!
Citera
2013-06-27, 14:42
Medlem
Twatssons avatar
Eftersom det rör sig om en omfattande summa rekommenderar jag att lägga ut några tusen på en jurist som får kika närmare på ärendet.
Citera
2013-06-27, 14:50
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jirene
Måste man ha skriftligt på att skulden är preskriberad, och så länge man inte har det skriftligt så kan inkasso höra av sig när sjutton de vill?

Nej, preskription sker "automatiskt".

Jag undrar om det är inte är den tioåriga "normalpreskriptionen" som gäller här, enligt 2 § preskriptionlagen. Jag är tveksam till att Landstinget ses som en sådan näringsidkare som i andra stycket.

Jag tycker att ni ska kontakta en jurist, för här finns det mycket tveksamheter. Har fordran preskriberas? Om nej, har preskriptionavbrott verkligen skett? Hur ser bevisningen ut att ni har skrivit under avbetalningsplanen och så vidare. Har ni skriftligt på att företaget lovade att betala fakturan kan ni säkert få pengar av dem, regressvis.
Citera
2013-07-03, 01:47
Medlem
nej det där ska ni inte betala,

låt en jurist slå en kik och låt han även bestrida detta,

ni kan vara lugna,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem