2013-06-27, 12:21
Medlem
Ter-minators avatar
Tjena! Börjar bli dags att köpa bil, ska skriva upp om 3 veckor och bilarna vi har hemma används av föräldrarna mina, har då kommit överens med mina föräldrar att vi ska köpa bil direkt när jag tagit kortet.

Har länge varit sugen på en Audi A4 2.0 TFSI (nya modellen som kom 2005/2006) då en polare hade en sådan, efter att ha kört den ett flertal gånger så fastnade jag! Har också kollat runt lite på blocket efter Audi A6 3.0 TDI och A6 3.2 FSI (dock ingen turbo), är ju lite större och tyngre bilar, men vilken bil har bäst prestanda? Vet ju att diesel bilar är starkare på låga varv, drar inte lika mycket osv. Men vilken av dessa 3 bilar har bäst drag och vilken kommer jag tjäna mest på? TFSI motorn går väldigt väldigt bra tycker jag, svarar bra vid gaspådrag och så, men verkar vara rätt törstig om man är lite gasglad. Kan tillägga att Quattro och Kombi är ett måste!

Har tänkt lägga ut max 100 - 110 tusen.. Vet att man inte får en ny bil för dessa pengarna, men finns bra bilar att hitta som inte är slut.

Tack på förhand
Senast redigerad av Ter-minator 2013-06-27 kl. 12:26.
Citera
2013-06-27, 12:28
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ter-minator
Tjena! Börjar bli dags att köpa bil, ska skriva upp om 3 veckor och bilarna vi har hemma används av föräldrarna mina, har då kommit överens med mina föräldrar att vi ska köpa bil direkt när jag tagit kortet.

Har länge varit sugen på en Audi A4 2.0 TFSI (nya modellen som kom 2005/2006) då en polare hade en sådan, efter att ha kört den ett flertal gånger så fastnade jag! Har också kollat runt lite på blocket efter Audi A6 3.0 TDI och A6 3.2 FSI (dock ingen turbo), är ju lite större och tyngre bilar, men vilken bil har bäst prestanda? Vet ju att diesel bilar är starkare på låga varv, drar inte lika mycket osv. Men vilken av dessa 3 bilar har bäst drag och vilken kommer jag tjäna mest på? TFSI motorn går väldigt väldigt bra tycker jag, svarar bra vid gaspådrag och så, men verkar vara rätt törstig om man är lite gasglad. Kan tillägga att Quattro och Kombi är ett måste!

Har tänkt lägga ut max 100 - 110 tusen.. Vet att man inte får en ny bil för dessa pengarna, men finns bra bilar att hitta som inte är slut.

Tack på förhand
För 100 - 110 tusen så lovar jag dig att du får en riktigt fin Audi med bra drag i

Det är bara att kolla in på deras modell RS4
Citera
2013-06-27, 12:32
Medlem
Ter-minators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanceCars
För 100 - 110 tusen så lovar jag dig att du får en riktigt fin Audi med bra drag i

Det är bara att kolla in på deras modell RS4
Var du ironisk nu? Finns ju inga rs modeller alls för dom pengarna
Citera
2013-06-27, 12:38
Medlem
RuleBritannias avatar
Finns många fina Audi-bilar på begagnatmarknaden runt 100k-sträcket.

Här har du ett exempel på en A6:a som ser fin ut:

http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_A6_3_2_quattro_06_47640528.htm?ca=11&w=3
Citera
2013-06-27, 12:42
Medlem
Ter-minators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuleBritannia

Jo den var fin. Glömde tillägga att jag måste ha manuell och att jag helst köper ifrån någon bilfirma!
Citera
2013-06-27, 18:06
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Var du ironisk nu? Finns ju inga rs modeller alls för dom pengarna
Haha! Driver bara Finns en del lite mer risiga RS4 för de pengarna.
Citera
2013-06-27, 20:16
Medlem
Ter-minators avatar
Haha ja precis..men finns ju några nice S-modeller att hitta!
Kom igen, ingen som har några tips om de modellerna jag skrev?
Citera
2013-06-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuleBritannia

Var det inte 3,2orna som rasade stup i kvarten? Eller var det 3,0orna?
Citera
2013-06-28, 17:39
Medlem
P55s avatar
Citat:

Tack på förhand

Antar att du är rätt ung och inte har egen familj än, så varför köpa en A6? Den är stor och relativt dyr i drift. Dessutom har många A6-modeller elektronikproblem och de större motorerna har kamremsproblem.

A4 med den motorn du nämner är trevlig, men varför inte köpa en A3 med samma motor?
Har själv haft en Sportback 2,0 TFSI Quattro och ångrar verkligen att jag bytte bort den.
Citera
2013-06-28, 23:26
Medlem
Ter-minators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Antar att du är rätt ung och inte har egen familj än, så varför köpa en A6? Den är stor och relativt dyr i drift. Dessutom har många A6-modeller elektronikproblem och de större motorerna har kamremsproblem.

A4 med den motorn du nämner är trevlig, men varför inte köpa en A3 med samma motor?
Har själv haft en Sportback 2,0 TFSI Quattro och ångrar verkligen att jag bytte bort den.
Jo jag är bara 19, är inte så speciellt sugen på A6 utan var mer att jag ville ha lite information på skillnaden mellan de olika motorerna som finns.

Min polare har en rätt ny A3 med TFSI motorn, går riktigt bra och är väldigt snygg men är dock sugen på en kombi så får bli en A4. Får räkna bort A6.
Har en annan fråga, har du kört en TFSI med 220 hästar? Alltså en S-line, visst det är ju 20 hästar mer men hur stor skillnad är det egentligen? Sett några fina som inte är allt för dyra och som inte gått för långt. Undrar hur stor skillnad de är mellan dessa?
Citera
2013-06-29, 05:03
Medlem
Daineas avatar
Nej, bara nej! Brorsan och hans kompisar har varit Audifantaster länge, och lyckats hålla kostnaderna nere genom att skruva mycket själva (som han sa: "skulle aldrig vågat om jag inte var mekaniker!") men nu verkar dom ha tröttnat; brorsan satsar på Toyota efter fyra Audis och hans kompis på Subaru efter lika många (även han tidigare mekaniker).

http://www.funnyjunk.com/funny_pictures/3939308/Macgyver/
Citera
2013-06-29, 09:39
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Var det inte 3,2orna som rasade stup i kvarten? Eller var det 3,0orna?

3,2 och 2,4 och det brukar handla om kamkedjor med sträckare som inte håller. Någon av kvällstidningarna(aftonbl?) hade en stor artikel för några månader sedan, en ledsen farbror som fått tre ras på sin v6 och sista gången ingen hjälp av audi.

Vän av audi brukar med emfas skrika att det minsann beror på att servicescemat inte hållits men det ser ut som även de som kostat på extra mellanservice får problem.

Med reservation att detta har jag läst mig till, har ingen v6 utan åker en annan modell från vag.

Aftonblodet var det: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in