2013-06-27, 11:24
Medlem
MrOaikis avatar
Den ersattes av Patientsäkerhetslagen som jag förstått det. Men hur kommer det sig att man tillåter örtbehandlingar, atlaskotekorrigering, kiropraktik, akupunkut, kinesisk massage, magiska kristaller och allt vad det är som påstås bota åkommor. Hur kan dessa behandlingar vara lagliga att ta betalt för?
Citera
2013-06-27, 15:35
Medlem
Nakishs avatar
Det är helt enkelt inte samma sak - det betraktas inte som sjukvård utan som hälsovård och personerna som praktiserar detta lyder inte under samma bestämmelser.
Citera
2013-06-27, 16:25
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakish
Det är helt enkelt inte samma sak - det betraktas inte som sjukvård utan som hälsovård och personerna som praktiserar detta lyder inte under samma bestämmelser.

Så jag kan påstå att jag botar cancer med magiska stenar utan att råka ut för myndigheterna?
Citera
2013-06-27, 20:17
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Så jag kan påstå att jag botar cancer med magiska stenar utan att råka ut för myndigheterna?

Nej, det finns vissa begränsningar för icke-hälso och sjukvårdspersonal i patientsäkerhetslagen också. Inga andra än hälso- och sjukvårdspersonal får exempelvis behandla cancer eller undersöka bar under 8 år.
Kika igenom lagen du: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Patientsakerhetslag-2010659_sfs-2010-659/
Citera
2013-06-28, 18:30
Medlem
akupunktur är faktiskt ett ämne som är mycket forskat på med vetenskapliga studier så att det inte skulle ge effekt har jag svårt att tro. Bara att gå in på pubmed och sök så hittar du massa vetenskapliga artiklar/forskningar som gjorts på området. Som med allt annat får man vara lite självkritiskt och tänka att låter det för bra så är det nog det, men att det inte skulle funka har jag svårt att tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in