2005-06-10, 23:00
Medlem
Queen Ls avatar
Pizzasallad/råkost står ju sig ok i en vecka.
Citera
2005-06-11, 00:00
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snut
Vafaan, har du läst på salladsuniversitetet eller???

Ja, det var då en riktigt avancerad sallad det där...
Citera
2005-06-11, 10:24
Medlem
pimmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefvul
Ett par dagar iaf.

Hm... hur smakar det? Jag tycker sallad blir vattnig och tappar det mesta av smaken redan efter ett dygn i kylen.
Citera
2005-06-11, 11:17
Medlem
OliTs avatar
Det fungerar relativt bra då man oftast använder någon form av syra som hindrar salladen från att oxidera, i pizzasalladens fall alltså. Vitkål har också fördelen att den inte släpper så stora mängder vätska, trots att den får stå lite. Texturen förändras dock eftersom vinägern påbörjar nedbrytningen av cellerna, den krispiga vitkålen blir lite mjukare att tugga på. Ett litet tips till pizzasalladen kan vara att ha i ett äpple, en syrlig variant, t.ex. granny smith fungerar väldigt bra.
Citera
2005-06-11, 14:25
Medlem
ZätaGustavs avatar
Mitt tips är grönsaker. Kokta grönsaker.

Visst, man får vibber från skolköket men ärligt talat: kokta bönor eller broccoli är riktigt, riktigt gott och konkurrerar ut sallad med hästlängder. Dessutom är det billigare (framförallt under årstider då tomater har ett kilopris som motsvarar oxfilen)
Citera
2005-06-12, 22:59
Medlem
vagators avatar
Om du har tänkt att låta salladen räcka ett par dagar är det bättre att ha på dressingen allt eftersom du äter den. Om du blandar sallad/grönsaker med vinäger/olja så blir den snabbt ofräsch, salladen börjar slokna och grönsakerna tappar spänsten fortare.
Citera
2005-06-13, 12:01
Medlem
alrunans avatar
Physalis (små runda gula bollar liggande i sina löv förpackade i små nätkorgar av plast) och melon är goda tillskott i salladen.

Glöm inte att salta o peppra din sallad!
Citera
2010-06-25, 20:19
Medlem
brainfluids avatar
Jag skulle behöva lite tips på en god sallad till maten, vi tänkte köra på grillad oxe imorgon så något som passar till det hade varit kanon. Vi vill testa något annat, vi brukar köra på vår standardiserade sallad innehållandes, ruccola/maché, rödlök/purjo, tomater, champinjoner, fetaost o lite olja på det. Jättegott men blir tråkigt i längden.

Kanske något med nötter i? Sockerärtor?

Hjälp mig!
Citera
2010-06-25, 22:27
Medlem
ABrownies avatar
Här kommer en väldigt god sallad som även fungerar som en liten lyxig förrätt; filea en blodgrape på tallriken, skiva upp en halv avokado, några oliver på toppen, strö över lite Basilika (torkad går alldeles utmärkt), en skvätt god olivolja och riv lite parmesan på toppen.
Jag brukar ha två Grissini till som jag krossar över allting när jag ska äta de.

Det blir en väldigt god och lite ovanlig sallad som brukar bli en bra omväxling till den vanliga salllad, gurka, tomat.
Citera
2010-06-25, 22:44
Medlem
tomtemaskinens avatar
Skiva tomater och avokado och lägg i en skål. Finhacka rödlök och lägg ovanpå. Toppa med färsk basilika, olivolja och balsamvinäger. Om du vill kan du även lägga till oliver, ruccola och kidneybönor.

Dela en avokado på två och fyll hålet som blir med något gott.

Testa olika groddar.
Sockerärtor är jävligt gott och somrigt, dessutom lätt att odla själv.
Citera
2011-11-04, 12:54
Moderator
evilhoneys avatar
Jag blev i somras serverad en väldigt god sallad på en lunchrestaurang som innehöll äpple och selleri och den skulle jag gärna vilja äta igen men det verkar kört att få fram något recept.
När jag googlar får jag bara fram varianter på waldorffsallad men den här ska inte innehålla varken majonnäs eller nötter och ska ha en sötsyrlig "genomskinlig" marinad och inte en "slaw"konsistens..
Någon som brukar tillaga något liknande?
Citera
2011-11-04, 13:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag blev i somras serverad en väldigt god sallad på en lunchrestaurang som innehöll äpple och selleri och den skulle jag gärna vilja äta igen men det verkar kört att få fram något recept.
När jag googlar får jag bara fram varianter på waldorffsallad men den här ska inte innehålla varken majonnäs eller nötter och ska ha en sötsyrlig "genomskinlig" marinad och inte en "slaw"konsistens..
Någon som brukar tillaga något liknande?
Detta är ett mellaneuropeiskt recept. Det finns många varianter som brukar ha en sak gemensam, nämligen att de innehåller en variant på italiensk dressing.

Om du söker på: Apfel + Selleri + Salat så lär du hitta otaliga recept.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in