LAN-spel kräver tillstånd från Lotteriinspektionen

flashback.se

Lotteriinspektionen har beslutat att den som arrangerar spel där datorer är ihopkopplade i så kallad LAN-miljö eller mot internet ska ansöka om tillstånd, och betala en avgift på upp till 35 000 kronor.

Läs hela artikeln
2013-06-28, 01:04
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttfisk
Verkar vara förvånansvärd få som förstått att det här INTE drabbar källarlanet med polarna, datorerna på bibblan eller ens dreamhack.

Det handlar om lokaler, likt Inferno Online, som är en kommersiell verksamhet vars syfte är att köpa in datorer, ställa iordning och koppla upp, och användas för att spela spel. Det handlar inte om vinst, lika lite här som i flipperspelen, utan det handlar om att du går till en lokal, betalar pengar, har roligt. Denna lokal ska numera inneha tillstånd för att få göra så.

Personligen tycker jag liksom många andra att det är urbota dumt, och tycker det är helt fel sätt att påverka de sk. dåliga miljöerna eller inbjudan till kriminalism. Skillnaden mellan mig och de flesta i tråden är att jag iallafall förstår hur de har utformat tillståndet samt vilka som numera behöver söka tillstånd, men framförallt vilka som inte behöva det, dvs DU!

Håller med om detta. Det är förbannat jobbigt varje gång något sånt här avhandlas på Flashback så har ungefär hälften av tråddeltagarna inte ens itts läsa och förstå artikeln som TS baseras på.

Hur som helst, detta lagtolkande är så förbannat korkat att man liksom bara suckar...

Från artikeln:
Många skulle hävda att datorspel har mer gemensamt med sport än med hasardspel.
– Det här handlar inte om e-sport, det förstår vi ju att det inte är några lotterier. Men nu har vi den här lagen. Vill man ändra på den så får man prata med politikerna, säger Johan Röhr.

Aha, så bara för att vi har en korkad lag från moralpanikens 80-tal måste vi använda den på ett helt nytt fenomen, som inte ens fanns när den (redan då) förbannat korkade lagen kom till. Heja Sverige.

"Bakgrunden till införandet av automatspelslagen var att olämpliga ungdomsmiljöer hade uppkommit i de spelhallar där spel på flipperspel och liknande automatspel bedrevs. Med en olämplig ungdomsmiljö avsågs i första hand miljöer som kunde vara skadliga för ungdomars sociala utveckling och mindre lämpliga utifrån social- och kulturpolitiska utgångspunkter. Det kan t.ex. röra sig om passiviserande och kommersialiserade miljöer med brist på meningsfull sysselsättning.
Kritiken riktades inte främst mot automaternas utformning eller konstruktion utan snarare mot miljön som spelhallarna utgjorde. Det konstateras dock i propositionen att även spelandet i sig skapade ett pengabehov som kunde utlösa viss kriminalitet såsom snatteri och häleri. Mot den bakgrunden ansågs fog finnas för att samhället skulle ha inflytande över etableringen av sådan verksamhet. Tillståndsprövningen skulle i första hand grundas på sociala överväganden (prop. 1981/82:203, s. 9 ff.). Automatspelslagen är således en social skyddslagstiftning med det övergripande syftet att undvika att olämpliga ungdomsmiljöer uppstår"

Den ursprungliga lagen handlar alltså om skydda ungdomar från "olämpliga ungdomsmiljöer". Vilket jävla skitsnack... Skulle en spelhall/lanlokal vara en mer olämplig miljö än någon annan miljö som ungdomarna vistas i?

"Det konstateras dock i propositionen att även spelandet i sig skapade ett pengabehov som kunde utlösa viss kriminalitet såsom snatteri och häleri. "
Jag synar att arkad/flipper/lanspel skulle vara en drivkraft som "tvingar" ungdomar in i kriminalitet.

"Social- och kulturpolitiska utgångspunkter" Vad betyder det på ren svenska? Att ungdomar minsann inte ska hålla på med sånt som inte fanns när de nu styrande politikerna var yngre?

Har lotteriinspektionen börjat få lite att göra så att man är rädd att förlora jobben, eller vad är det frågan om?

Om det är någon spel eller lanverksamhet som borde granskas så är det ju de större lanen, t.ex Dreamhack som ju faktiskt lockar med prispengar (som de sen ofta är sena med/inte betalar ut alls).
Citera
2013-06-28, 01:13
Medlem
Lag (1982:636) om anordnande av visst automatspel
Citat:
1 § Denna lag tillämpas på sådana spel på mekaniska eller elektroniska spelautomater som anordnas för allmänheten eller som i annat fall anordnas i förvärvssyfte och som inte ger vinst eller endast ger vinst i form av frispel på automaten. Lagen skall tillämpas också på uppställning av automater av detta slag i lokaler eller på platser till vilka allmänheten har tillträde.

Det går inte ihop då en dator inte alls är samma sak som en spelautomat, då får man vrida på det lite

Är det inte en annan sak om man tar med sig sin egna dator också? då lånar man bara platsen och nätverket.
Varför tillämpa det på just LAN borde det inte räcka att det finns en dator som man kan använda detta till för att man måste begära tillstånd?
Eller svarade jag på första frågan själv, då nätverket antagligen ägs av ägaren till lokalen så blir det som så att ägaren är ansvarig för *host*automaterna*host*
Citera
2013-06-28, 01:29
Medlem
Citat:
– I lagens ögon är det här spelautomater. Det är ingen skillnad, säger Johan Röhr, chefsjurist på Lotteriinspektionen, till idg.se.

Har verkligen jurister noggrant undersökt miljöer där LAN förekommer? Lagen är sinnessjuk. Det går absolut inte att jämföra ett LAN med spelautomater. Skillnaden är väldigt stor. Som privat aktör om man bedriver lotteri behöver man tillstånd. Att koppla ihop datorer via routrar/switch/ nätverk i sig är inte att bedriva lotteri. Grund principen är ju att staten kommer tjäna pengar när folk spelar t.ex WOW, Battle field. Precis som när någon skrapar en trisslott hos svenska spel. Skillnaden är bara för grov. Spel på internet är i grunden förprogrammerade parametrar som gör att man förlorar pengar och är beroendeframkallande.

Att spela t.ex WOW är ett intresse där man köper en produkt av en annan part.
Lagen är sinnessjuk, den är inte granskad och hur den kommit till är nog svaret på att människor med högre ställning håller på att spåra ur.

Offentliga nätverk LAN kommer garanterat försvinna och vara stängda istället. Politikerna borde följa strömmen istället för att försöka stoppa den bara för de själva är beroende av hasardspel
Citera
2013-06-28, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orre_
Helt riktigt beslutat.

Lag (1982:636) om anordnande av visst automatspel
Citat:
1 § Denna lag tillämpas på sådana spel på mekaniska eller elektroniska spelautomater som anordnas för allmänheten eller som i annat fall anordnas i förvärvssyfte och som inte ger vinst eller endast ger vinst i form av frispel på automaten. Lagen skall tillämpas också på uppställning av automater av detta slag i lokaler eller på platser till vilka allmänheten har tillträde.
Du arbetar måhända inte på lotteriinspektionen?
Citera
2013-06-28, 07:00
Medlem
KillarBees avatar
Vet inte om man skall skratta eller gråta

Undrar vad som kan komma härnäst?
Vad ska man betala för? Socialskatt? Betala för att umgås med vänner för då kan kortspel förekomma? Och har man en kortlek så kan man spela harpan..
Citera
2013-06-28, 07:08
Moderator
memymos avatar
Radio tv tjänst klassar datorer som att den är skapad för att se på TV. Lotteriinspektionen klassar datorer kopplade i LAN som ett lotto spel.

Går inte detta lite emot varandra då 2 myndigheter klassar samma sak som 2 olika saker men samtidigt måste det betalas en avgift åt båda hållen?

Måste bredbandsbolaget med flera som erbjuder internet genom LAN betala denna avgift? För om jag skapar ett spel på t.ex starcraft 1 i LAN så kan min granne hitta det spelet. Även sett det i andra spel.
Och testat detta medvetet. För då är ju alla lägenheter med LAN tjänst (även kallat fiber) ett enda stort LAN som våra internet leverantörer erhåller.

Kanske dillar för mycket i nattmössan då jag bara sovit 3 timmar på 2 dagar nu.

Men kanske dags att skaffa namninsamling på att våra kära politiker tittar på en lag som inte hänger med tiden.

Men å andra sidan blir det ju mer pengar till staten så dom kanske inte bryr sig.
Citera
2013-06-28, 07:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defactoretard
Joakim Rönngren, kommunikationschef på Lotteriinspektionen säger i aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle17034386.ab

Så bara för att Inferno Online betalar en avgift så blir det helt plötsligt en bra miljö för ungdomar? Skulle det inte vara det utan avgiften? Bara sjukt allt detta. Dessa spel handlar, som i artikeln, inte om hasardspel utan om nöjesspel! Ingenting spelar man om, förutan ära och berömmelse. Förstår inte hur en avgift skulle ge något positivt för samhället. Tvärtom, många "spelhallar" är redan pressade som dem är och en avgift på 35k skulle snarare förhindra utveckling av samhället, än gynna det.

Sjukt ändå att man bara stormar in på Inferno Online och begär att dem betalar avgift, annars så skulle de få betala vite och dra till med juridik.

Borde inte alla biografer få betala en avgift på 35k/året för att man har fastmonterad duk redo att visa film för allmänheten? Exakt samma filosofi.

Hade väl varit en sak om det bara hade behövts ett tillstånd (dvs att nån kontrollant kollar att stället är shysst) men i kombination med den ganska saftiga avgiften så blir det lite annat.
Citera
2013-06-28, 07:19
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defactoretard
Joakim Rönngren, kommunikationschef på Lotteriinspektionen säger i aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle17034386.ab

Så bara för att Inferno Online betalar en avgift så blir det helt plötsligt en bra miljö för ungdomar? Skulle det inte vara det utan avgiften? Bara sjukt allt detta. Dessa spel handlar, som i artikeln, inte om hasardspel utan om nöjesspel! Ingenting spelar man om, förutan ära och berömmelse. Förstår inte hur en avgift skulle ge något positivt för samhället. Tvärtom, många "spelhallar" är redan pressade som dem är och en avgift på 35k skulle snarare förhindra utveckling av samhället, än gynna det.

Sjukt ändå att man bara stormar in på Inferno Online och begär att dem betalar avgift, annars så skulle de få betala vite och dra till med juridik.

Borde inte alla biografer få betala en avgift på 35k/året för att man har fastmonterad duk redo att visa film för allmänheten? Exakt samma filosofi.
"Ge mig pengar tack, annars bedömer jag det som farligt för barnen". Rena beskyddarverksamheten.
Citera
2013-06-28, 07:53
Medlem
Tervetas avatar
Citat:
Gäller samma regler för alla internetcaféer?
– Nej.

Varför inte det?
– Det gäller bara datorer som är särskilt iordningsställda för att spela spel på. På ett internetcafé är de ju till för att surfa med, eller för att kolla e-post.

Hur avgör ni vad datorerna är till för?
– Jag vet inte exakt hur det går till. Jag tror att vi tittar på vad för program som finns installerade.

Men om jag sitter på ett internetcafé och där besöker en webbsida där jag kan spela spel. Vad händer då?
– Ja... Det blir ju krångligt om man letar efter sådana här gränsdragningsfall.

Om ni tittar på frågorna här ser ni då också att dom tittar om det finns spel installerade och avgör därifrån om datorn är klassificerad som en "spel-maskin"?

Citat:
• Jag undrar vad dom har för befogenhet att klampa in och kolla i alla datorer vilka program som är installerade, det är väl ändå bara polisen som får göra detta, eller har jag fel?

• Om det finns ett eller två spel som till exempel cod och bf3 installerat på en surf dator på ett ställe som matrix eller inferno ska dom då betala en avgift för detta, för att dom har ett eller två spel installerade?

• Ska platser betala lotteriinspektionen för att ha spel som kanske till och med är gratis installarerada på sina datorer?
Senast redigerad av Terveta 2013-06-28 kl. 07:56.
Citera
2013-06-28, 09:05
Medlem
Gratulerar till Flashback.

Nu ser ni det som jag har sett i flera år: Att vår regering och riksdag oavsett dominerande färg inte är något annat än maktgalna svin som vill motverka all form av njutning och underhållning i lilla landet lagom.

Några fler exempel som styrker ovanstående (OT, men ser ni åt vilket håll det barkar?)

Alkohol får knappt drickas någonstans. Inte ens en lugnt sällskap på ett par personer som delar en vinflaska i parken accepteras, utan böter ges och vinflaskan töms i gräset.

Tobak ska göras så dyrt att brukare blir utfattiga. Oavsett om rökarna/snusarna är hårt arbetande människor precis som alla andra och förmodligen bidrar med mer till samhället än de kostar.

Cannabis är en livsfarlig dödsdrog som gör att 11-åringar äter sina småsyskon med sås och potatis.

Sex är snart klassat som våldtäkt om man inte skriver på ett kontrakt.

Mobiler och datorer blir avgiftspliktiga oavsett om man använder dem för att titta på tv-program eller inte.

Och nu detta.

Ja du, medelsvensson. Det är ditt fel att det ser ut på det här viset. För du vågar inte höja din röst mot vansinnet.
Citera
2013-06-28, 10:08
Medlem
Haajibs avatar
Så om man spelar spel på en maskin med rörliga delar måste man betala skatt, tar man bort den "rörliga fläkten" i en pc klassas den enligt dessa avskum inte som en spelmaskin, utan ett elektroniskt föremål.
Citera
2013-06-28, 11:47
Medlem
Sprutmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Så nu är en dator en tv, och en enarmad bandit? det här börjar bli snurrigt. jag blir sugen på att våldsbeskatta någon för något.

Du glömde att det är en maskin avsedd att kopiera Per Gessles cd-skivor också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in