Citat:
Verkar vara förvånansvärd få som förstått att det här INTE drabbar källarlanet med polarna, datorerna på bibblan eller ens dreamhack.
Det handlar om lokaler, likt Inferno Online, som är en kommersiell verksamhet vars syfte är att köpa in datorer, ställa iordning och koppla upp, och användas för att spela spel. Det handlar inte om vinst, lika lite här som i flipperspelen, utan det handlar om att du går till en lokal, betalar pengar, har roligt. Denna lokal ska numera inneha tillstånd för att få göra så.
Personligen tycker jag liksom många andra att det är urbota dumt, och tycker det är helt fel sätt att påverka de sk. dåliga miljöerna eller inbjudan till kriminalism. Skillnaden mellan mig och de flesta i tråden är att jag iallafall förstår hur de har utformat tillståndet samt vilka som numera behöver söka tillstånd, men framförallt vilka som inte behöva det, dvs DU!
Det handlar om lokaler, likt Inferno Online, som är en kommersiell verksamhet vars syfte är att köpa in datorer, ställa iordning och koppla upp, och användas för att spela spel. Det handlar inte om vinst, lika lite här som i flipperspelen, utan det handlar om att du går till en lokal, betalar pengar, har roligt. Denna lokal ska numera inneha tillstånd för att få göra så.
Personligen tycker jag liksom många andra att det är urbota dumt, och tycker det är helt fel sätt att påverka de sk. dåliga miljöerna eller inbjudan till kriminalism. Skillnaden mellan mig och de flesta i tråden är att jag iallafall förstår hur de har utformat tillståndet samt vilka som numera behöver söka tillstånd, men framförallt vilka som inte behöva det, dvs DU!
Håller med om detta. Det är förbannat jobbigt varje gång något sånt här avhandlas på Flashback så har ungefär hälften av tråddeltagarna inte ens itts läsa och förstå artikeln som TS baseras på.
Hur som helst, detta lagtolkande är så förbannat korkat att man liksom bara suckar...
Från artikeln:
Många skulle hävda att datorspel har mer gemensamt med sport än med hasardspel.
– Det här handlar inte om e-sport, det förstår vi ju att det inte är några lotterier. Men nu har vi den här lagen. Vill man ändra på den så får man prata med politikerna, säger Johan Röhr.
Aha, så bara för att vi har en korkad lag från moralpanikens 80-tal måste vi använda den på ett helt nytt fenomen, som inte ens fanns när den (redan då) förbannat korkade lagen kom till. Heja Sverige.
"Bakgrunden till införandet av automatspelslagen var att olämpliga ungdomsmiljöer hade uppkommit i de spelhallar där spel på flipperspel och liknande automatspel bedrevs. Med en olämplig ungdomsmiljö avsågs i första hand miljöer som kunde vara skadliga för ungdomars sociala utveckling och mindre lämpliga utifrån social- och kulturpolitiska utgångspunkter. Det kan t.ex. röra sig om passiviserande och kommersialiserade miljöer med brist på meningsfull sysselsättning.
Kritiken riktades inte främst mot automaternas utformning eller konstruktion utan snarare mot miljön som spelhallarna utgjorde. Det konstateras dock i propositionen att även spelandet i sig skapade ett pengabehov som kunde utlösa viss kriminalitet såsom snatteri och häleri. Mot den bakgrunden ansågs fog finnas för att samhället skulle ha inflytande över etableringen av sådan verksamhet. Tillståndsprövningen skulle i första hand grundas på sociala överväganden (prop. 1981/82:203, s. 9 ff.). Automatspelslagen är således en social skyddslagstiftning med det övergripande syftet att undvika att olämpliga ungdomsmiljöer uppstår"
Den ursprungliga lagen handlar alltså om skydda ungdomar från "olämpliga ungdomsmiljöer". Vilket jävla skitsnack... Skulle en spelhall/lanlokal vara en mer olämplig miljö än någon annan miljö som ungdomarna vistas i?
"Det konstateras dock i propositionen att även spelandet i sig skapade ett pengabehov som kunde utlösa viss kriminalitet såsom snatteri och häleri. "
Jag synar att arkad/flipper/lanspel skulle vara en drivkraft som "tvingar" ungdomar in i kriminalitet.
"Social- och kulturpolitiska utgångspunkter" Vad betyder det på ren svenska? Att ungdomar minsann inte ska hålla på med sånt som inte fanns när de nu styrande politikerna var yngre?
Har lotteriinspektionen börjat få lite att göra så att man är rädd att förlora jobben, eller vad är det frågan om?
Om det är någon spel eller lanverksamhet som borde granskas så är det ju de större lanen, t.ex Dreamhack som ju faktiskt lockar med prispengar (som de sen ofta är sena med/inte betalar ut alls).