Citat:
Ursprungligen postat av
Torp
Frga 0:
Att sga nr datorn uppfanns beror vldigt mycket p din definition av en dator. Men jag frstr din tanke med frgan och jag skulle sga att innan 1945 s fanns det 0 datorer alt. N/A (Not Applicable, Inte applicerbart, odefinerat).
Jag ndrade lite i min trdstart.
Jag ndrade
"Frgan r : Fanns det 0 datorer i rummet fre, sg, 1940?
Eller r det s, att i och med uppfinnandet av datorn
tillkom frekomsten av 0 datorer som en av husets mnga charmiga egenskaper?"
till
"Fanns det 0 datorer i rummet fre, sg, 1940,
eller r det s, att i och med uppfinnandet av datorn
tillkom frekomsten av 0 datorer som en av husets mnga charmiga egenskaper?".
Frskte f ihop det till en, och endast en, frga. Lyckades vl inte s bra. Men kom kanske lite nrmare en nskeuppfyllelse.
Jag var medveten om det mjliga problematiserandet av frgan om tidpunkten fr datorns uppfinnande. Jag avstod frn att frska vara exakt p den punkten.
Jag r glad att du frstod min tanke trots det. Det var precis vad jag hoppades att lsaren skulle gra.
Sjlva spikhuvudet i frgan tycker jag dremot var huruvida huset hade egenskapen "innehller 0 datorer" fre cirka r 1940,
det vill sga om uppfinnandet av datorn kan sgas ha frndrat husets egenskaper?
Det r mjligt att hela frgestllningen bara r snurrig.
Dock frefaller frgestllandet ha lett mig till tminstone den tanken
att till ett externt objekt tillskriva egenskapen "innehller 0 stycken"
krver nrvaron av ett subjekt.
Det vill sga, om jag hittar huset, och upptcker 0 datorer i det,
s har huset egenskapen "innehller 0 stycken datorer",
och dr jag sedan pltsligt,
frsvinner husets egenskap "innehller 0 stycken datorer" i samma gonblick som mitt medvetande slocknar.
Huset (och alla de i huset ingende freml vars antal r strre n noll), dremot, frsvinner inte.
Mer allmnt :
Fr nrvaro av 0 objekt krvs nrvaro av fler n noll subjekt.
Citat:
Frga 1:
Det beror p vilket urval du skdar ver. Sett ver hela mnskligheten s hnder inget om negern blev av med sitt eventuella sommahus i afrika, men skaffades ett nytt i Sverige (genom ngon integrationspolitisk manver kan vi ltsas, Lex Husby?)
En lmplig frga att svara p fr en som heter Torp.