2013-06-25, 10:39
Medlem
szabos avatar
Har tomatplantor som är ca 50cm. Då de blev så stora så planterade jag om några av de i en annan kruka så det kunde bli mer plats för rötterna. Någon dag efter började alla tomatplantor vissna! Jag vattnar de regelbundet, så torka är det inte. Har nu satt de i skugga och googlade just fram något som kallas "vissnesjuka". Hittar ingenting om behandling mot denna bakterie som orsakar sjukdomen. Alla plantor verkar vara drabbade. Är det helt kört eller? Vad kan man göra åt saken?
Citera
2013-06-25, 12:01
Avstängd
Melange5738s avatar
Gissar att du planterade med utomhusjord som var kontaminerad av nematoder eller någon parasitsvamp.
Citera
2013-06-25, 15:29
Medlem
szabos avatar
Planterade med plantjord avsedd för utomhusbruk + naturgödsel.
Citera
2013-06-25, 15:30
Medlem
szabos avatar
Skumt dock att det hände efter när jag särade på plantorna, fast iofs då tryckte jag i lite jord från rabatten... Den kanske hade bakterierna i sig? Vet du om man kan bota detta?
Citera
2013-06-26, 13:40
Medlem
ICanHass avatar
Hobby -> Bostad
//Mod
Citera
2013-06-27, 10:25
Medlem
Har du varit försiktig när du separerat den från varandra? Ordentligt misshandlade rötter kan ev göra att de inte tar upp vatten som de ska?

Bara en gissning dock.
Citera
2013-06-27, 14:34
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Har du varit försiktig när du separerat den från varandra? Ordentligt misshandlade rötter kan ev göra att de inte tar upp vatten som de ska?

Bara en gissning dock.

Kanske blev problem där bland rötterna? De satt ju alla väldigt nära så det kan möjligen vara så D: de har fått stå i skugga om dagarna för att senare få kvällssol och de verkar de ha gillat då de ser normala ut igen så det kanske var något med rötterna eller så fick de för mycket sol? Är iaf så jäävla glad över att de mår bättre
Citera
2013-06-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av szabo
Kanske blev problem där bland rötterna? De satt ju alla väldigt nära så det kan möjligen vara så D: de har fått stå i skugga om dagarna för att senare få kvällssol och de verkar de ha gillat då de ser normala ut igen så det kanske var något med rötterna eller så fick de för mycket sol? Är iaf så jäävla glad över att de mår bättre

Om de har rotskador och inte kan förse sig med tillräckligt med vatten blir de ju också känsligare för sol då de torkar ut och kan se vissna ut. Så jag skulle låta dom skuggas ett tag så de får etablera sig i sin nya miljö och läka rätterna innan de får full sol. 1-2 dagar ska räcka bra gissar jag om de redan börjar repa sig.

Hejja tomaterna
Citera
2013-06-27, 18:44
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Om de har rotskador och inte kan förse sig med tillräckligt med vatten blir de ju också känsligare för sol då de torkar ut och kan se vissna ut. Så jag skulle låta dom skuggas ett tag så de får etablera sig i sin nya miljö och läka rätterna innan de får full sol. 1-2 dagar ska räcka bra gissar jag om de redan börjar repa sig.

Hejja tomaterna

Ja, det låter rimligt! Hade aldrig tänkt på att det kunde vara rötterna haha Tack så jättemycket för svaren!
Citera
2013-06-27, 19:07
Medlem
Ceborgias avatar
Vad är det för tomatplantor och hur stora ska de bli?

Funderade lite på det där du nämnde om att plantera om dom i krukor. Hur stora är krukorna?
Man brukar få plantera om tomatplantor till större krukor ett par gånger innan de får stå ifred.
Beroende på vad för sorts tomater det rör sig om är utrymmet olika. Men är det plantor som kommer växa sig 1.5-2 meter höga, så lär du nog hitta en kruka som är större än en hink. Plantor av det slaget behöver rätt mycket utrymme.

Att bara flytta dom utomhus på direkten från blombrädan inomhus kan också få dom att reagera. min erfarenhet är att de behöver förhärdas lite. Ha dom ute i skuggan på dagen och sedan inne på kvällen/natten under en veckas tid. Sedan brukar de vara redo för att stå ute dygnet runt.
Citera
2013-07-03, 18:04
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceborgia
Vad är det för tomatplantor och hur stora ska de bli?

Funderade lite på det där du nämnde om att plantera om dom i krukor. Hur stora är krukorna?
Man brukar få plantera om tomatplantor till större krukor ett par gånger innan de får stå ifred.
Beroende på vad för sorts tomater det rör sig om är utrymmet olika. Men är det plantor som kommer växa sig 1.5-2 meter höga, så lär du nog hitta en kruka som är större än en hink. Plantor av det slaget behöver rätt mycket utrymme.

Att bara flytta dom utomhus på direkten från blombrädan inomhus kan också få dom att reagera. min erfarenhet är att de behöver förhärdas lite. Ha dom ute i skuggan på dagen och sedan inne på kvällen/natten under en veckas tid. Sedan brukar de vara redo för att stå ute dygnet runt.

Har dumt nog slängt fröpåsen där namnet var på. Tomatplantorna är nu ca 70-80cm höga och två tomater är på väg Har nu två krukor, en är lika stor som en hink och den andra är 50cm i diameter och 30-40cm hög.
När plantorna var små och våren var här så vande jag plantorna med att från fönsterbräda låta de stå ute i solen 2h, sen 4h osv...
Citera
2013-07-05, 11:04
Medlem
Ceborgias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av szabo
Har dumt nog slängt fröpåsen där namnet var på. Tomatplantorna är nu ca 70-80cm höga och två tomater är på väg Har nu två krukor, en är lika stor som en hink och den andra är 50cm i diameter och 30-40cm hög.
När plantorna var små och våren var här så vande jag plantorna med att från fönsterbräda låta de stå ute i solen 2h, sen 4h osv...

Kul att det börjar hända lite grejer.
Hink går bra, jag har gjort så många gånger själv. Men vill man vara petnoga ska man ha de i lite större utrymme men är absolut inget måste.

Du kan också binda upp plantorna om du ser att de sticker iväg åt sidorna. Det finns olika sätt att förhindra det redan från början, men i nuläget kanske det kan vara bäst att binda upp vissa grenar så de inte knäcks senare.

Sen kan du börja ge plantorna lite extra näring en gång i veckan i samband med vattning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in