2013-06-25, 09:01
Medlem
EckiEckis avatar
Hej!

Lång historia kort: Vår tomt ansluter till en kommunal allmänning, och där håller kirskålen på att löpa amok. Allmänningen består av en skogsbrant och några hundra meter nedför slänten finns ett elljusspår och ett industriområde (inte för att dessa beskaffenheter spelar någon juridisk roll)

Sambon vill "gräva upp det &(¤))¤& ogräset" för att förhindra att vi får in det i vår trädgård. Problemet är att en av fastighetsägarna tillhör den skara människor som gladeligen anmäler allt och alla till alla (o)lämpliga instanser. Så i just detta fall är inte "gräv och var tyst" en lämplig väg, utan jag vill få reda på vilka lagar och lokala föreskrifter som kan vara aktuella i detta fall.
Citera
2013-06-25, 12:56
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Hej!

Lång historia kort: Vår tomt ansluter till en kommunal allmänning,
Problemet är att en av fastighetsägarna ...
Delas marken mellan kommunen och andra? Eller menar du att du har en hispig granne som har åsikter om er?

Ta en stilla kvällspromenad med en sprayflaska Round-Up -> ingen kirskål..
Citera
2013-06-25, 13:03
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Delas marken mellan kommunen och andra? Eller menar du att du har en hispig granne som har åsikter om er?

Ta en stilla kvällspromenad med en sprayflaska Round-Up -> ingen kirskål..

Nej, marken delas inte med andra. Utan det är en kommunal allmänning som gränsar mot samfällighetens friköpta mark. Mången granne har så att säga planterat en och annan blomsterrabatt på sagda allmänning.

Grannen har väl lite åsikter om alla ärligt talat. (Läs: Av nästan 150 fastigheter i samfälligheten så var det inte en jävel som erbjöd sig att hjälpa honom att ta ut soptunnan, skotta snö eller handla när han låg hemma efter en höftledsoperation i vintras...)

Min poäng är att oavsett om vi skulle gräva upp skiten, eller förgifta den så är jag ute efter om man FÅR göra det. Alternativt, vem sjutton pratar man med om det. Vi försökte kontakta kommunkontoret, men de hade ingen aaaaaning.
Citera
2013-06-25, 16:50
Medlem
felstavadds avatar
Förslag:
Skriv ett brev till kommunen där ni ber om lov att få "vidta åtgärder" mot kirskålen, redogör lite kortfattat för hur ni önskar göra, gräva upp, förgifta (kanske inte så lämpligt kanske, anlägga rabatt.

Skriv att ni sen önskar svar snarast från berörd förvaltning och att berörd tjänsteman eller chef kontaktar dig för att berätta vart det hamnat så ni kan ha en fortsatt dialog, lämna kontaktuppgifter så de kan nå er bara.
Gå sen eller posta det till kommunens reception/servicecenter/medborgarkontor så får de reda ut vart det ska, ta en kopia och datera det när du lämnade in det ifall "det skulle komma bort". Kommunen har en skyldighet att ta emot och se till att rätt papper kommer till rätt person/förvaltning, inget du ska behöva lägga energi på.
Citera
2013-06-25, 21:59
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det är kommunens mark, om jag fattat rätt. i så fall är det exakt som där jag bodde en gång.

Vi klippte allmänningen med motorgräsklipparen. Snyggt och prydlig, och ingen kirskål. Det räcker med några klippningar per sommar för att hålla kirsen borta.

I princip kunde någon ha anmält oss. Men för vad då? Skulle kommunen ha tagit oss till tinget för "förskönande av allmänning"?

Alla var nöjda, och vi fick en gräsmatta som vi inte betalade fastighetsskatt för.
Citera
2013-06-26, 00:26
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Min poäng är att oavsett om vi skulle gräva upp skiten, eller förgifta den så är jag ute efter om man FÅR göra det. Alternativt, vem sjutton pratar man med om det. Vi försökte kontakta kommunkontoret, men de hade ingen aaaaaning.

Spontant så låter det inte OK, för du gör åverkan på någon annans (kommunens) mark. Känns dock som att skadeståndet för kirskål inte blir så högt, om nu kommunen skulle välja att driva en process.

Lättas torde dock vara att prata med kommunen igen. Du ska prata med den person som ansvarar för grön områden, brukar vara Tekniska förvaltningen, Park & Natur, Teknik & Natur eller liknande (svårt att ge ett exakt svar utan att veta vilken kommun det rör sig om). Säg att du är villig att gratis hålla området vårdat och gräset klippt. Finns garanterat ingen kommun som tackar nej till ett sådant erbjudande.
Citera
2013-06-26, 03:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hej!

Lång historia kort: Vår tomt ansluter till en kommunal allmänning, och där håller kirskålen på att löpa amok. Allmänningen består av en skogsbrant och några hundra meter nedför slänten finns ett elljusspår och ett industriområde (inte för att dessa beskaffenheter spelar någon juridisk roll)

Sambon vill "gräva upp det &(¤))¤& ogräset" för att förhindra att vi får in det i vår trädgård. Problemet är att en av fastighetsägarna tillhör den skara människor som gladeligen anmäler allt och alla till alla (o)lämpliga instanser. Så i just detta fall är inte "gräv och var tyst" en lämplig väg, utan jag vill få reda på vilka lagar och lokala föreskrifter som kan vara aktuella i detta fall.
Har en komunal allmänning i anslutning till ett av mina hus med.
Jag brukar ringa till kommunen och påpeka att lite trädröjning eller klippning av marken vore på sin plats. Innom en vecka är det åtgärdat. Så ring och snacka med dem, min erfarenhet ger att de är väldigt lätta att ha att göra med.
Citera
2013-06-26, 08:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Förslag:
Skriv ett brev till kommunen där ni ber om lov att få "vidta åtgärder" mot kirskålen, redogör lite kortfattat för hur ni önskar göra, gräva upp, förgifta (kanske inte så lämpligt kanske, anlägga rabatt. .

Jo, jag vet hur man torde kunna kontakta kommunen. Men jag är fortfarande lite nyfiken på vilket regelverk som faktiskt styr sånt här. Om inte annat av akademisk nyfikenhet.
Citera
2013-06-26, 09:00
Medlem
ApolloGrekens avatar
Liksom dig Ecki är jag en glad amatör som gillar att diskutera juridiska frågor.

Jag håller inte med majoriteten av postare ovan. En god regel är att ibland ska man inte fråga om man inte vet svaret. Vad händer om tekniske chefen säger att kirskålen är kommunens egendom och att man inte vill få icke sakkunning hjälp med att avlägsna den?

Så mitt juridiska svar är att man inte ska blanda in juridiken i detta. Det är klart att du inte får göra åverkan på kommunens kirskål. Lika klart är att ingen kommer att bry sig (alternativt kommer att tacka dig) om du gör det.

Ägna också en tanke åt de medeltida munkar som planterade in kirskålen för att för få en efterlängtad växt i sina örtagårdar.
Citera
2013-06-26, 09:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Vad händer om tekniske chefen säger att kirskålen är kommunens egendom och att man inte vill få icke sakkunning hjälp med att avlägsna den?

Då skulle den tekniska chefen kunna få problem den dagen då rotsystemet från "Hans egendom" korsar min friköpta tomtgräns. Vilket troligen sker om nån vecka
Citera
2013-06-26, 09:14
Medlem
EckiEckis avatar
Jag börjar dock tro att det vettigaste sättet att fortsätta är att (eftersom marken lutar starkt nedåt mot allmänningen) gräva ett litet "branddike" utmed tomtgränsen, vara frikostig med Roundup och låta gravitationen göra resten...

Grannen torde inte kunna ha så mycket att säga då i ärlighetens namn... och kommunen kan väl näppeligen ha synpunkter på ogräsbekämpning... och om de HAR synpunkter så borde det inte kunna bli så kraftiga påföljder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in