Citat:
Det är någonting väldigt vanligt förekommande och som jag finner ganska intressant. Hur användare försöker låta så larvigt smarta hela tiden. Använder ord de själva inte förstår. Hur de uppenbarligen inte fattar ett argument motdebattören hävdar och istället börjar peta ut särskrivningar för att få h*n ur fokus.
Varför är det egentligen så viktigt? Tar man en finspråkig och ren-skriven text mer seriöst än en mindre begåvad skribent trots att budskapet är exakt densamma? Visar det på något sätt att skribenten skulle ha lägre intellekt än dig själv som lägger ner mycket mer tid på ett fint inlägg med instänkta 'svåra ord' du själv knappt förstår?
I extremfall har jag förståelse, när folk inte använder styckesindelning i längre texter så det blir en enda stor ord-smet och man kan inte läsa den utan att behöva stanna upp otaliga gånger och tänka 'vart fan var jag?'. Då blir det lätt att man avfärdar texten.
Eller när folk använder stora och små bokstäver vid varje eller varannat nytt ord, då känns det bara ironiskt och ser barnsligt ut.
När en användare inte hanterar svenska språket korrekt och ni offentligt rättar felaktigheterna. Gör ni det då för att själva känna er malliga och 'överintellektuella' eller för att ni känner empati och vill hjälpa?
Varför är det egentligen så viktigt? Tar man en finspråkig och ren-skriven text mer seriöst än en mindre begåvad skribent trots att budskapet är exakt densamma? Visar det på något sätt att skribenten skulle ha lägre intellekt än dig själv som lägger ner mycket mer tid på ett fint inlägg med instänkta 'svåra ord' du själv knappt förstår?
I extremfall har jag förståelse, när folk inte använder styckesindelning i längre texter så det blir en enda stor ord-smet och man kan inte läsa den utan att behöva stanna upp otaliga gånger och tänka 'vart fan var jag?'. Då blir det lätt att man avfärdar texten.
Eller när folk använder stora och små bokstäver vid varje eller varannat nytt ord, då känns det bara ironiskt och ser barnsligt ut.
När en användare inte hanterar svenska språket korrekt och ni offentligt rättar felaktigheterna. Gör ni det då för att själva känna er malliga och 'överintellektuella' eller för att ni känner empati och vill hjälpa?
Jag kanske är ett undantag men jag bryr mig i regel inte om att folk har stavfel eller felaktig meningsuppbyggnad m.m. i deras texter och kommenterar således aldrig sådant förutsatt att deras text är någorlunda läsbar och man förstår vad personen menar.
Däremot kan det hända att jag förtydligar vad de egentligen vill ha sagt med sin skrivna text så att andra lättare skall kunna förstå vad de menar, dock är det väldigt sällan det sker och i regel bara om folk (o)medvetet feltolkar det TS skriver.
Angående det här med språkbruk så väljer jag i många fall att använda ett enklare språk än jag kan hantera istället för att skriva med facktermer alternativt förklarar inom parentes vad vissa ord betyder om facktermer ändå används. Syftet med det är inte att dumförklara andra utan tanken är förenkla för folk att förstå det man skriver utan att behöva slå upp olika ord, jag anpassar alltså språkbruket till de som läser på forumet och som inte har så stora kunskaper inom vissa områden.
Skriver man t.ex. i forumet medicin och hälsa så är det många som inte är så insatta i diverse latinska termer som är standard att använda inom vården, då är det bättre att använda vanlig svenska så folk snabbt kan förstå vad man menar.
Jag ser ingen mening i att använda svåra ord för att framhäva sig som smart det kan precis som vissa skriver slå tillbaka och istället få en att framstå som okunnig eller rent av tolkas som att personen är en översittare som ser ner på andra. Att folk ändå gör det och anmärker på andras stavning m.m. beror ofta på att de inte har mer argument i en diskussion och börjar de ägna sig åt personangrepp istället för att diskutera sakfrågan.
Senast redigerad av v50 2013-06-25 kl. 07:32.
Senast redigerad av v50 2013-06-25 kl. 07:32.
Substans- och intelligenslösa inlägg finns även utanför "PK-boxens snäva och intoleranta ramar". Det kryllar av dem.