2013-06-25, 07:23
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spjuverns
Det är någonting väldigt vanligt förekommande och som jag finner ganska intressant. Hur användare försöker låta så larvigt smarta hela tiden. Använder ord de själva inte förstår. Hur de uppenbarligen inte fattar ett argument motdebattören hävdar och istället börjar peta ut särskrivningar för att få h*n ur fokus.

Varför är det egentligen så viktigt? Tar man en finspråkig och ren-skriven text mer seriöst än en mindre begåvad skribent trots att budskapet är exakt densamma? Visar det på något sätt att skribenten skulle ha lägre intellekt än dig själv som lägger ner mycket mer tid på ett fint inlägg med instänkta 'svåra ord' du själv knappt förstår?

I extremfall har jag förståelse, när folk inte använder styckesindelning i längre texter så det blir en enda stor ord-smet och man kan inte läsa den utan att behöva stanna upp otaliga gånger och tänka 'vart fan var jag?'. Då blir det lätt att man avfärdar texten.
Eller när folk använder stora och små bokstäver vid varje eller varannat nytt ord, då känns det bara ironiskt och ser barnsligt ut.

När en användare inte hanterar svenska språket korrekt och ni offentligt rättar felaktigheterna. Gör ni det då för att själva känna er malliga och 'överintellektuella' eller för att ni känner empati och vill hjälpa?

Jag kanske är ett undantag men jag bryr mig i regel inte om att folk har stavfel eller felaktig meningsuppbyggnad m.m. i deras texter och kommenterar således aldrig sådant förutsatt att deras text är någorlunda läsbar och man förstår vad personen menar.

Däremot kan det hända att jag förtydligar vad de egentligen vill ha sagt med sin skrivna text så att andra lättare skall kunna förstå vad de menar, dock är det väldigt sällan det sker och i regel bara om folk (o)medvetet feltolkar det TS skriver.

Angående det här med språkbruk så väljer jag i många fall att använda ett enklare språk än jag kan hantera istället för att skriva med facktermer alternativt förklarar inom parentes vad vissa ord betyder om facktermer ändå används. Syftet med det är inte att dumförklara andra utan tanken är förenkla för folk att förstå det man skriver utan att behöva slå upp olika ord, jag anpassar alltså språkbruket till de som läser på forumet och som inte har så stora kunskaper inom vissa områden.

Skriver man t.ex. i forumet medicin och hälsa så är det många som inte är så insatta i diverse latinska termer som är standard att använda inom vården, då är det bättre att använda vanlig svenska så folk snabbt kan förstå vad man menar.

Jag ser ingen mening i att använda svåra ord för att framhäva sig som smart det kan precis som vissa skriver slå tillbaka och istället få en att framstå som okunnig eller rent av tolkas som att personen är en översittare som ser ner på andra. Att folk ändå gör det och anmärker på andras stavning m.m. beror ofta på att de inte har mer argument i en diskussion och börjar de ägna sig åt personangrepp istället för att diskutera sakfrågan.
Senast redigerad av v50 2013-06-25 kl. 07:32.
Citera
2013-07-02, 17:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
När en användare inte hanterar svenska språket korrekt och ni offentligt rättar felaktigheterna. Gör ni det då för att själva känna er malliga och 'överintellektuella' eller för att ni känner empati och vill hjälpa?

Känner inte igen vad du säger.
Användare som säger direkta dumheter brukar bli rättare. Det är ett sätt att få nya användare att rätta sig till forumets underförstådda regler. OM användaren inte tycker om detta brukar han försvinna för då är forumet inget för han. De flesta sitter bakom en datorskärm och får tid att tänka igenom vad som skrivs. Då blir det så här i kombination med att vi inte har "familjelivs" användare som målgrupp.
Citera
2013-07-02, 21:26
Medlem
teflonpannan69s avatar
Det handlar givetvis om att vinna debatten.
Citera
2013-07-03, 01:04
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Det är någonting väldigt vanligt förekommande och som jag finner ganska intressant. Hur användare försöker låta så larvigt smarta hela tiden. Använder ord de själva inte förstår. ...
Vilket ord förstår du inte nu då? Slå upp i wikipedia om du har problem. Kolla att söka på ordet idiot om du vill testa wikipedias sökmotor så att du får mer kunskap om den.

Vilken planet bor du föresten på? Jag bor på jorden och jag anser de flesta inlägg på FB är larvigt dumma och de flesta gör idiotiska PK-inlägg inom PK-boxens snäva och intoleranta ramar utan substans och intelligens .

Men du kanske bor på Mars där andra lagar gäller….

PS! Det är ju inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst (och alltid har rätt).
Senast redigerad av girlsinmydream 2013-07-03 kl. 01:07.
Citera
2013-07-03, 13:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Det är någonting väldigt vanligt förekommande och som jag finner ganska intressant. Hur användare försöker låta så larvigt smarta hela tiden. Använder ord de själva inte förstår. Hur de uppenbarligen inte fattar ett argument motdebattören hävdar och istället börjar peta ut särskrivningar för att få h*n ur fokus.

Jag delar inte din bild. Jag tycker att påfallande många medlemmar skriver ganska korkat och därmed låter ganska korkade.

Tack och lov så finns det undantag.
Citera
2013-07-03, 14:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag delar inte din bild. Jag tycker att påfallande många medlemmar skriver ganska korkat och därmed låter ganska korkade.

Tack och lov så finns det undantag.
Det hänger väl oftast ihop med vilka avdelningar man besöker. I exempelvis 'Språk' eller 'Historia' är "genomsnittsinläggen" av rätt hög kvalitet.
Citera
2013-07-03, 14:26
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
Vilket ord förstår du inte nu då? Slå upp i wikipedia om du har problem. Kolla att söka på ordet idiot om du vill testa wikipedias sökmotor så att du får mer kunskap om den.

Vilken planet bor du föresten på? Jag bor på jorden och jag anser de flesta inlägg på FB är larvigt dumma och de flesta gör idiotiska PK-inlägg inom PK-boxens snäva och intoleranta ramar utan substans och intelligens .

Men du kanske bor på Mars där andra lagar gäller….

PS! Det är ju inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst (och alltid har rätt).
Haha Substans- och intelligenslösa inlägg finns även utanför "PK-boxens snäva och intoleranta ramar". Det kryllar av dem.

-----

Vissa användare försöker sig förstås på ett språkbruk som de inte nödvändigtvis behärskar, men det är ju så det går till när man får ett mer "akademiskt" språk. Man vaknar ju inte upp en morgon, känner växtvärk i hjärnan och kan massor av nya ord. Man utvecklar språket genom att använda det.
Sedan finns naturligtvis de som vräker på för att låta kloka. Det brukar inte vara så svårt att genomskåda, och det blir mest bara löjligt.
Senast redigerad av roboman 2013-07-03 kl. 14:48.
Citera
2013-07-03, 14:38
Medlem
empe3rs avatar
Det är väl på något sätt att visa sig överlägsen i en debatt också. Att hitta det ordet som exakt beskriver det man vill uttrycka är ju betydligt lättare än att formulera en hel mening.
Citera
2013-07-03, 16:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det hänger väl oftast ihop med vilka avdelningar man besöker. I exempelvis 'Språk' eller 'Historia' är "genomsnittsinläggen" av rätt hög kvalitet.

Så är det naturligtvis, du har rätt. Nivån på de olika forumdelarna varierar mycket.
Citera
2013-07-03, 17:14
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Så är det naturligtvis, du har rätt. Nivån på de olika forumdelarna varierar mycket.
Det viktigaste att komma ihåg är dock i slutänden att det som spelar roll är vad folk säger, inte hur de säger det.
Citera
2013-07-03, 22:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det viktigaste att komma ihåg är dock i slutänden att det som spelar roll är vad folk säger, inte hur de säger det.

I en perfekt värld har du naturligtvis rätt. I den, inte helt perfekta, värld vi faktiskt lever i så har det en viss betydelse hur folk säger (eller skriver) sitt budskap.

Det är väl knappast speciellt kontroversiellt att påstå att dom som skriver eller talar bra lättare och bättre når ut med sitt budskap.

Jag är väl knappast den ende som glatt hoppar över illa skrivna inlägg oavsett om det är en trådstart eller inte.
Citera
2013-07-03, 22:45
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
I en perfekt värld har du naturligtvis rätt. I den, inte helt perfekta, värld vi faktiskt lever i så har det en viss betydelse hur folk säger (eller skriver) sitt budskap.

Det är väl knappast speciellt kontroversiellt att påstå att dom som skriver eller talar bra lättare och bättre når ut med sitt budskap.

Jag är väl knappast den ende som glatt hoppar över illa skrivna inlägg oavsett om det är en trådstart eller inte.
Så länge folk håller sig inom regelverket kvittar det hur de väljer att uttrycka sig. Att man sen har större chans att bli hörd och nå en bredare publik ifall man uttrycker sig på ett engagerande sätt är något den enskilde skribenten får välja att anpassa sig efter. Personligen tycker jag tankarna, idéerna och informationen är viktigare än ett polerat språkbruk, så jag har hellre någon som är insatt med dyslexi och problem att uttrycka sig än en språkvetare som bara svamlar utan någon egentlig substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in