2013-06-24, 21:14
Medlem
Barbapappan89s avatar
Undrar om detta går.

Sitter just nu på en dator med win 7 , men tänkt att köpa mig en ny dator och ge denna till min kära mor.

Så tänkte köpa mig en samsung 250gigs ssd disk till den nya.

Så nu tänker jag: Att man kopierar över windowset från den gamla datorn till den nya disken i den nya datorn. Och morsan kan fortfarande använda denna dator utan problem och jag min.

Eller att på denna dator jag nu sitter på , laddar ner en pirat windows och stoppar in ssd disken i denna datorn och lagrar det på ssd och sen kör in den i den nya.

Eller hur funkar detta? är lite utav en amatör inom detta
Citera
2013-06-24, 21:19
Medlem
Vet faktiskt inte hur man kopierar över windows till en ny hårddisk. Däremot är det inga problem att installera windows på den nya hårddisken. Ladda ner det, bränn det på en skiva/lägg över det på ett USB minne och installera det.
Citera
2013-06-24, 21:30
Medlem
Nakishs avatar
Jag skulle föreslå att du bara sparar dina viktiga filer och installerar windows på nytt. Om du är nybörjare blir operationen du nämner inte enkel
Citera
2013-06-24, 21:34
Medlem
Barbapappan89s avatar
Så lättast blir att koppla klart hela den nya datorn, ladda ner ett windows 7 och dra över på ett usb och sen att den nya datorn ska bota på usb:t?
Citera
2013-06-24, 21:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappan89
Så lättast blir att koppla klart hela den nya datorn, ladda ner ett windows 7 och dra över på ett usb och sen att den nya datorn ska bota på usb:t?

Varför inte bränna ISO-filen på en DVD-skiva som då blir bootbar?
Citera
2013-06-24, 21:58
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Om du ska köpa en ny dator så köp en med färdig W8 så slipper du krångla , bara tuta och köra
Citera
2013-06-24, 23:10
Medlem
TorrentLovers avatar
Dock låser sig Windows till moderkortet, så det går inte riktigt så. Du kan i och för sig köra Daz Loader på den nya datorn och på så sätt komma runt aktiveringen och köra en illegal version.
Citera
2013-06-25, 21:44
Moderator
Protons avatar
Jag har mycket dåliga erfarenheter av att byta datorkomponenter i datorn och sen ska man intala sig att windows startar som det ska efter bytet.

Förslaget här är nog att du sparar undan det du vill ha kvar nån vettig stans och sedan installerar om datorn efter det att du bytt hårdvara i den, iaf om det handlar om mer än att bara lägga till en hårddisk eller nytt graffekort eller så.

Att få en klon av ditt system att starta på annan hårdvara är väl så gott som hopplöst som bäst skulle jag gissa på.
Citera
2013-06-25, 23:22
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Jag har mycket dåliga erfarenheter av att byta datorkomponenter i datorn och sen ska man intala sig att windows startar som det ska efter bytet.

Förslaget här är nog att du sparar undan det du vill ha kvar nån vettig stans och sedan installerar om datorn efter det att du bytt hårdvara i den, iaf om det handlar om mer än att bara lägga till en hårddisk eller nytt graffekort eller så.

Att få en klon av ditt system att starta på annan hårdvara är väl så gott som hopplöst som bäst skulle jag gissa på.
I alla fall med Windows. Windows låter sig rätt bra till den hårdvara man har. Windows läser inte av hårdvaran och tar de drivruiner som fungerar, utan den läser från registret vilken den ska ta...
Att ha en separat partition med sin data kan vara en bra idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in