2016-08-31, 18:40
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finskfinskfinne
Får jag 38,5 graders feber, rusar jag inte till sjukhuset bums! Visserligen ville privatläkaren bevisa att han hade gjort någonting för sitt arvode, och därför rådde han patienten att omedelbart åka till Salo.

Vi skulle ha sett RUBRIKER, om det hade visat sig att gubben hade någonting alvarligare på gång, men tystnaden om den saken talar för sig.

Fullständigt irrelevant hur du hade handlat och har ingenting med artikeln att göra. Doktorn beordrade in honom till sjukhuset och i den situationen är det enbart idioter som protesterar. Och om du läser artikeln så hävdar överläkare Teemu Elomaa att mannen handlat helt rätt och sjuksystern fel.

Så var i ligger egentligen ditt problem? Varför invända? Eftersom han hade en remiss hade det kunnat vara allvarligt, och då hade sjuksysterns beteende kunnat resultera i allvarliga konsekvenser för hans hälsa. Är det verkligen rätt att en tribal "Finland stronk"-inställning ska kosta människor livet?
Citera
2016-08-31, 20:13
Medlem
Privatläkaren pratade med honom i telefon. Han hade inte sett honom. Kanske var han så duktig, att han kunde höra från hans röst, att nu är det allvar.
Citat:
- Feber är ofta ett symptom på en ofarlig sjukdom, men visst kan det vara fråga om ett livsfarligt tillstånd. Personalen bedömer ändå alltid ifall det finns behov för sjukhusvård, säger Elomaa
Personal i detta falla var sjuksjöterskan.
Citat:
Efter ett samtal med den privata läkaren stod det klart att Fromholz måste ta sig till Salo sjukhus för blodprov. Han fick en remiss från sin läkare och började ta sig mot sjukhuset.
Han hade ju remiss för blodprov, och den vården fick han.
Citera
2016-09-01, 00:12
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Privatläkaren pratade med honom i telefon. Han hade inte sett honom. Kanske var han så duktig, att han kunde höra från hans röst, att nu är det allvar.
Personal i detta falla var sjuksjöterskan.

Han hade ju remiss för blodprov, och den vården fick han.

Feg är vad du är. Försök inte blanda bort korten med mig. Ifrågasättande av läkarens bedömningar har ingenting med ämnet att göra och jag har svårt att tro att du kan göra det med någon som helst trovärdighet ens om du så vore överläkare eftersom du inte är det minsta insatt i hur kommunikationen mellan mannen och läkaren har varit, tidigare sjukdomshistoria etc. Så om du vill behålla någon som helst sorts heder rekommenderar jag dig att lägga ner det spåret direkt. Utöver det fick han rätt vård efter att den nämnda incidenten utspelades, och det är incidenten som bland annat jag reagerar över, och som du har svårt att acceptera. Kognitiv dissonans är ett uttryck som brukar användas i dessa sammanhang, den obehagliga känslan som uppstår när man inte klarar av att hantera dubbeltänket. I det här fallet har du visst problem med behandlingen mannen fick utstå; du hade knappast själv mått bra i hans situation ej heller blivit glad om folktillhörigheten varit ombytt. Samtidigt använder hon samma resonemang som du själv gör vilket bland annat exemplifieras med uttrycket "I Finland talar vi finska". Lösningen blir alltså att ifrågasätta huruvida han ens behövde vård, läkaren är säkert inkompetent och mannen hypokondrisk. Dessutom fick han ju rätt vård, och det var ju inget allvarligt den här gången.

Allt för att slippa konfronteras med den obehagliga frågan:

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Så var i ligger egentligen ditt problem? Varför invända? Eftersom han hade en remiss hade det kunnat vara allvarligt, och då hade sjuksysterns beteende kunnat resultera i allvarliga konsekvenser för hans hälsa. Är det verkligen rätt att en tribal "Finland stronk"-inställning ska kosta människor livet?
Citera
2016-09-01, 01:30
Medlem
Det jag reagerade emot var hela artikeln. Det blåstes upp en storm i vattenglaset av praktiskt taget ingenting.

En mellanrubrik löd:
Citat:
Livsfarligt att bli hemskickad med feber
Skrattretande!

En annan komment till artikeln
Citat:
Tycker nog rubriken verkar missledande. Alla intelligenta människor förstår nog att man inte kan belasta sjukvården på ett kvällsskift med 38grader feber. Jag hade också skickat hem honom med en burana.

Citat:
du hade knappast själv mått bra i hans situation ej heller blivit glad om folktillhörigheten varit ombytt
Jag har aldrig gått till läkaren första fölkylningsdagen, och motsvarande behandling känner jag mer än väl till från den tiden jag bodde i Sverige. Det hjäpte mig att inse vikten av att kunna landets huvudspråk.
I stället för att tycka hemskt synd om stackars lilla mig eller gråta till tidningar gjorde jag slag i saken och på ett par år pratade jag hyfsat svenska och om ytterligare ett par år jobbade jag som tolk till mina finska arbetskamrater.
Skillnaden mellan mig och den här stackars patienten som den elaka tanten var så dum mot är att jag hörde inte till världens mest priviligierade minoritet.
Citera
2016-09-01, 07:52
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Det jag reagerade emot var hela artikeln. Det blåstes upp en storm i vattenglaset av praktiskt taget ingenting.

En mellanrubrik löd:

Skrattretande!

En annan komment till artikeln

Jag har aldrig gått till läkaren första fölkylningsdagen, och motsvarande behandling känner jag mer än väl till från den tiden jag bodde i Sverige. Det hjäpte mig att inse vikten av att kunna landets huvudspråk.
I stället för att tycka hemskt synd om stackars lilla mig eller gråta till tidningar gjorde jag slag i saken och på ett par år pratade jag hyfsat svenska och om ytterligare ett par år jobbade jag som tolk till mina finska arbetskamrater.
Skillnaden mellan mig och den här stackars patienten som den elaka tanten var så dum mot är att jag hörde inte till världens mest priviligierade minoritet.

Återigen visas prov på samma feghet. En läkarremiss och order blir plötsligt en förkylning i den kognitiva dissonansens magiska värld. Och det enkla faktum att läkaren beordrade honom att bege sig in till sjukhuset direkt tycker man ju borde vara ganska talande för hur farlig situationen potentiellt var. För vi talar inte om feber i största allmänhet här, vi pratar om en enskild person med en egen sjukdomshistorik. Men visst går det alltid att hitta personer som bekräftar din bild i kommentarsfälten, alltså måste du ju ha rätt, eller?

Nej, jag kan garantera att du inte blivit utsatt för samma situation i Sverige. Ingen snäste av dig där med motiveringen att "I Sverige talar vi svenska", sånt händer inte. Tvärtom fanns där viljan men kanske inte möjligheten att förstå, men nog behandlas du med en grundläggande respekt som finskspråkig i Sverige. Vilket verkar vara mer än man kan säga att svenskar görs i Finland, iaf. av personer som dig som avfärdar en person som blir avsnäst i en potentiellt farlig situation med att han ändå tillhör världens mest "privilegierade" minoritet.

Och därför får jag inget svar på min väldigt, väldigt enkla fråga:

Citat:
Citera
2016-09-01, 23:17
Medlem
Citat:
Nej, jag kan garantera att du inte blivit utsatt för samma situation i Sverige. Ingen snäste av dig där med motiveringen att "I Sverige talar vi svenska", sånt händer inte. Tvärtom fanns där viljan men kanske inte möjligheten att förstå, men nog behandlas du med en grundläggande respekt som finskspråkig i Sverige.

Sicken garant, han har aldrig hört, han vet

Tråden handlar inte om den utdöende minoritetens förkylningar o behov av att tala med ngn, ensamhet. Influensan varar en vecka utan ngn behandling, men bara sju dagar om tar medicin
Citera
2016-09-14, 19:19
Medlem
Ördögs avatar
Språkbarometern: Relationen mellan finsk- och svenskspråkiga försämrats
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/14/sprakbarometern-relationen-mellan-finsk-och-svensksprakiga-forsamrats
Citat:
Relationerna mellan språkgrupperna har försämrats i de tvåspråkiga kommunerna. Enligt den färska Språkbarometern upplever både svensk- och finskspråkiga att de språkliga relationerna inte är lika goda som tidigare.
----
Bland de svenskspråkiga har andelen av dem som upplever att relationen mellan finsk- och svenskspråkiga är god minskat med åtta procentenheter, från 59 till 51 procent.

Andelen kommuninvånare som betecknar relationen mellan språkgrupperna som dålig har inte ökat. Däremot anser allt fler att relationerna är ”varierande”. Överlag kan man alltså tala om en förändring till det sämre jämfört med 2012.

Språkklimatet bäst i Grankulla, sämst i Jakobstad - se läget i din kommun!
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/14/sprakklimatet-bast-i-grankulla-samst-i-jakobstad-se-laget-i-din-kommun
Citera
2016-09-17, 12:25
Medlem
Slackoffs avatar
En del Finnar gillar ryssar bättre,de säker viljat leva i ett oblast istället.

https://dninews.com/gallery/two-finnish-volunteers-pyatnashka-during-training
Citera
2016-10-04, 21:18
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Fennomupparna samlar sig till en ny omgång.

Nytt medborgarinitiativ mot obligatoriska skolsvenskan

http://hbl.fi/nyheter/2016-01-26/787098/nytt-medborgarinitiativ-mot-obligatoriska-skolsvenskan

Stackars fennomuppar. Det här nya försöket att få bort obligatorisk svenska stöddes inte ens av hälften så många som den första omgången.

Medborgarinitiativ mot svenskan tappar mark
https://www.hbl.fi/artikel/medborgarinitiativ-mot-svenskan-tappar-mark/
Citat:
Det senaste medborgarinitiativet mot skolsvenskan förfaller i dag. Den här gången samlade initiativet bara 21 400 röster.

Initiativet som startades den 4 april kräver att svenskan blir frivillig på alla utbildningsnivåer. Men under de sex månader som initiativet är i kraft lyckades man inte samla mer än 21 400 röster enligt kansalaisaloite.fi. I dag förfaller namninsamlingen.

När motsvarande medborgarinitiativ gjordes i fjol nådde man de 50 000 namn som krävs för att riksdagen ska behandla initiativet. Men hos riksdagen blev förslaget nedröstat med god marginal: 134-48.

På Folktinget tolkar folktingssekreterare Markus Österlund det låga deltagandet som att intresset för saken har falnat.

– Riksdagens tydliga ställningstagande i fjol gjorde att folk tappade tron på att saken skulle behandlas på nytt med annan utgång. Men säkert kommer det att göras flera initiativ om en tid. Det är ändå en rätt liten klick som är mest aggressiv mot skolsvenskan, säger han.

Österlund ser också små glädjande tecken på att språkklimatet förbättras.

– En orsak är att många – också finskspråkiga – just nu flyttar till Sverige där arbetsmarknaden drar bättre än i Finland. Då är det lätt att se den konkreta nyttan med svenskan.
Citera
2016-10-04, 22:48
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Stackars fennomuppar. Det här nya försöket att få bort obligatorisk svenska stöddes inte ens av hälften så många som den första omgången.

Medborgarinitiativ mot svenskan tappar mark
https://www.hbl.fi/artikel/medborgarinitiativ-mot-svenskan-tappar-mark/

Det krävs 50.000 för att medborgarinitiativet tas upp i regeringen. Det tidigare initiativet togs inte ens upp i regeringen, oberoende av 50.000 namn. Du talar nu om det nya - och samma - initiativet, som alla vet att inte går någonstans.

Herregud ändå om 95 % finnar inte tvingas lära sig ert muminspråk så att hela 5 % av er finländare (200.000) inte känner er "kränkta"...

Med samma retorik borde alla svenskar tvingas att lära sig arabiska i skolan.

Enligt EU:s direktiv är ni inte ens en minoritet som har rätt att kräva rättigheter. En minoritet måste bestå av minst 20 % av populationen, inte ynkliga 5 %.

Och ändå kan ni ingenting annat än klaga och klaga. Svenskarna vet inte att alla får prata svenska precis så mycket och högt som dom vill, ingen finne lyfter ett finger.

Men den svenska pressen tar gärna emot era lögner och skriver artiklar om hur "dåligt" ni blir behandlade.

Ni har mera rättigheter än finnarna, ändå klagar ni från morgon till kväll.

Man riktigt väntar på den dagen då Finland drar en ny gräns där ni hamnar i Sverige, hela Västra Finland och alla svensktalande orter.

Undrar hur bra era "rättigheter" tas i beaktande i Sverige, lol
Citera
2016-10-05, 03:31
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Det krävs 50.000 för att medborgarinitiativet tas upp i regeringen. Det tidigare initiativet togs inte ens upp i regeringen, oberoende av 50.000 namn. Du talar nu om det nya - och samma - initiativet, som alla vet att inte går någonstans.

Herregud ändå om 95 % finnar inte tvingas lära sig ert muminspråk så att hela 5 % av er finländare (200.000) inte känner er "kränkta"...

Jag skulle råda dig i att ge FAN i att nedvärdera det svenska språket på en sida som är så svensknationalistisk som Flashback.

För övrigt är Muminböckerna fantastiskt bra - så det var ett illa valt glåpord.

Citat:

Enligt EU:s direktiv är ni inte ens en minoritet som har rätt att kräva rättigheter. En minoritet måste bestå av minst 20 % av populationen, inte ynkliga 5 %.

Och ändå kan ni ingenting annat än klaga och klaga. Svenskarna vet inte att alla får prata svenska precis så mycket och högt som dom vill, ingen finne lyfter ett finger.

Men den svenska pressen tar gärna emot era lögner och skriver artiklar om hur "dåligt" ni blir behandlade.

Man riktigt väntar på den dagen då Finland drar en ny gräns där ni hamnar i Sverige, hela Västra Finland och alla svensktalande orter.

Nu är det ju många Svensknationalister som menar att Sverige är just världsmästare på att ta till rätta på minoriteters rättigheter, till ogagn för majoriteten, så det skulle väl enligt dessa gå alldeles förträffligt...
Citera
2016-10-05, 08:11
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf

Dumheter som vanligt. Det är fennomupparna som klagar. Det är fennomupparna och yksi kieli ahdas mieli-folket som oavbrutet gnäller, skriker, överdriver, drar på sig offerkoftan, hycklar, friserar statistik och förfalskar historien. En hoper fräcka, dumdryga, humorlösa, okunniga, oborstade narrar - det är vad fennomupparna är.

Jag brukar ibland roa mig med att läsa Rolf Lagerborgs bok Ord och inga visor om de hatkampanjer som fennomupparna på 20- och 30-talen förde mot svenska språket, Sverige och det nordiska samarbetet. Retoriken var dråplig. Finland måste upphöra att bete sig som "Sveriges lydland". Att man i de andra nordiska länderna protesterade mot planerna att göra Helsingfors universitet rent finskspråkigt var "oerhört fräck inblandning i Finlands inre angelägenheter", och så vidare. När så året 1939 kom upphörde de här jeremiaderna mycket snabbt, då märkte även majoriteten av fennomupparna att Sverige dög till annat än att skälla på.

Att svenskarna under kriget hjälpte Finland så mycket de förmådde, med tusentals frivilliga, leveranser av krigsmateriel och mottagning av krigsbarn (en åtgärd som nog hade sina skuggsidor också) visar hur mycket goodwill Finland trots allt åtnjöt i Sverige, trots fennomupparnas draksådd. Och att de flesta svenskar förstod att det var skillnad på Finlands folk och på den lilla klicken av fennomuppar.

I en tid som vår, full av våld, ångest och kaos, islamistisk fanatism och västerländsk villrådighet, är det fullkomligt obegripligt att fennomupparna orkar rasa mot svenska språkets ställning. Jarl Hemmers dikt, uppläst på Svenska dagen 1934, är beklämmande aktuell även idag.

Citat:
Vårt svenska svar
(Till dem som hoppas på vår undergång)

Så har du oss äntligen sagt vad du vill,
du landsman med sinnet i svallning:
vårt urbota brott är att än finnas till
och att icke vi dö på befallning.
När samman vi smakade österns dolk,
då blödde vi båda med ära,
men se sig förrådd av sitt eget folk,
det ödet är bittrare bära.

Där brinna två lågor i Finlands gård.
Och stryper du ena ljuset,
hur mycket du ägnar det andra din vård,
var säker: det mörknar i huset.

Där växer ett vårdträd på tvillingrot.
Och kapar du ett av dess fästen,
för sent är vid stormfallet träd göra bot,
och masken och rötan tar resten.

Den blomning, som mognat ur knoppens tvång,
har kanske du ensam den skapat?
Skall Nemesis tvingas att dikta en sång
med dystrare slut på det drapat?
Ju mer det blir grovt i vårt land och vrångt,
dess finare mala Guds kvarnar.
Så tumla ditt högmod ej alltför långt!
Jag hotar icke. Jag varnar.

Riv icke ifrån oss det land som är vårt!
Då springer det blodskuld i jorden.
Kränk icke den rätt, som vi murat så hårt!
Då rasar ett fäste i Norden.
Var såg du ett splittrat folk som bestod,
när gränsmolnen tändas och dundra?
En dag skall du ropa i armod och blod
på brodern, som nu du vill plundra!

Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
För övrigt är Muminböckerna fantastiskt bra - så det var ett illa valt glåpord.

Helt riktigt. Men jag avskyr kommersialiseringen av muminfigurerna.
Senast redigerad av Ördög 2016-10-05 kl. 08:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in