2016-02-19, 11:12
Medlem
Svenskar alt finlandssvenskar är inte hatade i Finland, de är bara djupt föraktade

Fascist-Sverige slickade Adolf:s *nus så knip o skäms
Citera
2016-02-20, 14:36
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Svenskar alt finlandssvenskar är inte hatade i Finland, de är bara djupt föraktade

Vilken tur! Vi gillar inte finnar heller. Knivviftande, asocialt folkslag med ryska gener. Att ni maste dricka alkohol for att orka med livet maste vara ett tecken pa ett hemskt land. Inte ens med alkohol i kroppen kan ni beharska er.
Citera
2016-05-17, 21:08
Medlem
Ördögs avatar
Åter dags att tillföra språkdebatten lite bränsle ... Själv har jag aldrig råkat i trubbel på grund av mitt modersmål, men att läsa vittnesbörd från andra finlandssvenskar som drabbats av fennomupparnas rasism och hat gör mig beklämd.

Folktingssekreterare: Finlandssvenska unga vågar inte tala svenska
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/17/folktingssekreterare-finlandssvenska-unga-vagar-inte-tala-svenska
Citat:
Språkliga rättigheter förverkligas ganska dåligt i Finland och språkklimatet har blivit hotfullt. Det framkom när justitieministeriet höll ett seminarium i samband med statsrådets redogörelse om tillämpningen av språklagstiftningen.

Politikerna måste göra mer för att trygga minoritetsspråken i Finland.

Det budskapet var tydligt då språkliga minoriteter fick komma till tals på seminariet om hur språkliga rättigheter tryggas i praktiken. Det har nämligen funnits ett starkt missnöje bland de språkliga minoriteterna när det gäller politikernas vilja att göra detta.

Arbets- och justitieminister Jari Lindström från Sannfinländarna ansträngde sig i alla fall lite extra och talade svenska för första gången i ett tal.

- Jag hoppas att ni förstod, sa Lindström efter en mening på lite knagglig svenska och publiken applåderade berömmande.

Kommentarer:
Citat:
Granntanten är helt svensk och har dessutom både nersatt syn och rörelseförmåga. När hon x flera varit in på sjukhus blir hon missförstådd och förstår ej själv vad dom säger åt henne. Stackars lilla gumma. Kan ej vara kvalitativ vård om inte vårdförhållandet fungerar alls.
---
Det är sånt här uppförande som får mig att undra varför Sverige över huvudtaget ska samarbeta med Finland om det finns så mycket antisvenska tendenser, och inte bara det utan uppenbarligen sådana starka aversioner emot allt som uppfattas som "utländskt". Fennomanerna borde gå ur EU, skippa all språkundervisning förutom på finska och sedan bygga en betongmur runt hela landet, montera ner finnair, förbjuda utländska flygbolag inresa samt finländska rederier och bussbolag som har destinationer utanför Finland, slänga ut de utländska företaget så att man kan odla upp sin ugriska urkultur och rena den från allt vad globalism heter, så kan finnen sitta i sin bastu och sura.
Senast redigerad av Ördög 2016-05-17 kl. 21:13.
Citera
2016-05-18, 20:50
Medlem
SS-Nordosts avatar
Citat:
Vilken tur! Vi gillar inte finnar heller. Knivviftande, asocialt folkslag med ryska gener. Att ni maste dricka alkohol for att orka med livet maste vara ett tecken pa ett hemskt land. Inte ens med alkohol i kroppen kan ni beharska er.
Svenskar är väl mer genetiskt besläktade till ryssar än vad finnar är?

Citat:
Åter dags att tillföra språkdebatten lite bränsle ... Själv har jag aldrig råkat i trubbel på grund av mitt modersmål, men att läsa vittnesbörd från andra finlandssvenskar som drabbats av fennomupparnas rasism och hat gör mig beklämd.
Finlandssvenskar har ju ställt till det ganska mycket i Finland så att de blir får utstå gliringar är inte helt omotiverat.
För övrigt så är Finland finskt och inte svenskt, alltså borde finnar bestämma över sitt eget land och inte influeras av svenskar eller Sverige.
Citera
2016-05-19, 10:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn

Vänta lite, är du finnlänsk?

Jag tänkte bara lite på fortsättningskriget
Citera
2016-05-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vänta lite, är du finnlänsk?

Nej
Citera
2016-05-19, 12:22
Medlem
Orm Ondes avatar
Ack, så sorgligt att läsa denna tråd.

Finland, tvåspråkigt sedan flera hundra år, har klarat sig väl, överlevt svält och krig och blivit ett framgångsrikt land trots svåra omständigheter. Både finlandssvenskar och finnar har bidragit till detta. Svensk- och finsktalande slogs tillsammans i vinterkriget, fortsättningskriget och lapplandskriget och mot alla odds lyckades de bevara ett självständigt Finland. Det är sorgligt att vårt broderfolk i öster skall splittras av språkfrågan och all den konstlade bitterhet denna för med sig.

Man skulle kunna önska att språkfrågan fick avgöras med utgångspunkt från de demografiska förhållandena. Om finlandssvenskan dör ut på grund av att finlandssvenskarna assimileras med finnarna, så må så ske. Om svenskan är livskraftig, fortlever den.

Jag har ingen patentlösning på språkstriden i Finland men varje gång jag läser om den slår det mig hur oerhört tragisk den är.
Citera
2016-05-19, 16:59
Medlem
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/19/inget-fullskaligt-joursjukhus-i-vasa
Då var det beslutat och klart, både Vasa och Karleby sjukhus tappar sina fulljourer och den Österbottniska befolkningen hänvisas istället till Seinäjoki. Kommer nog bli succé det här när patienter från i stort enspråkigt svenskspråkiga kommuner ska åka till Seinäjoki istället för Vasa eller Karleby, det känns väl som en lågoddsare att möjligheterna att få vård på svenska är betydligt sämre där än i Karleby och Vasa.

Nåja, med lite tur dör tillräckligt många patienter på vägen dit så man slipper oroa sig över att trygga servicen på svenska.
Citera
2016-05-27, 11:30
Medlem
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/27/forslag-ersatt-vart-land-med-finlandiahymnen-som-nationalsang
Samlingspartiet vill byta nationalsång till Finlandiahymnen med motiveringen att den skrevs på finska ursprungligen och inte på svenska som den nuvarande.

Måste vara jobbigt för finnarna att hysa såna mindervärdeskomplex mot de fem procenten av befolkningen som egentligen åstadkommit allt i skapandet av den finska nationalkänslan att man till och med måste ändra nationalsången för att den först skrevs på svenska.

Ironiskt nog är ju även Finlandiahymnen skriven av en finlandssvensk...
Citera
2016-05-27, 17:49
Medlem
SS-Nordosts avatar
Citat:
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/0...m-nationalsang
Samlingspartiet vill byta nationalsång till Finlandiahymnen med motiveringen att den skrevs på finska ursprungligen och inte på svenska som den nuvarande.

Måste vara jobbigt för finnarna att hysa såna mindervärdeskomplex mot de fem procenten av befolkningen som egentligen åstadkommit allt i skapandet av den finska nationalkänslan att man till och med måste ändra nationalsången för att den först skrevs på svenska.

Om den svenska nationalsången hade varit skriven av en dansk och den svenska befolkningen önskat byta den sång, hade det och räknats som "mindervärdeskomplex"?

Poängen var väl inte att den finska nationalsången måste vara skriven av en finne utan att den skulle vara skriven på finska.

Bra förslag men ändå inte, jag har personligen aldrig gillat Finlandia.
Citera
2016-05-27, 19:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Bara kanske, så borde samtliga finländare sluta kivas inbördes och istället koncentrera sig på det hot som den ryska "ny"imperialismen innebär för Finland.

Jo, jag kan vara ganska hård emot finnar, men bara då de attackerar svenskar i allmänhet. Egentligen så gillar jag vårt östra brodersfolk och önskar er all lycka.

Dock borde ni samarbeta ännu mera med NATO och utgå ifrån att inte hela omvärlden kommer att lämna er i sticket. För en sådan känsla kan verka som en självuppfyllande profetia. Jo, ni kanske klarar er även denna gång, (även om det var på håret sist). Men bäst är ändå om den ryska björnen kan avskräckas från militära äventyrligheter gentemot Finland.
Citera
2016-05-27, 22:12
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/27/forslag-ersatt-vart-land-med-finlandiahymnen-som-nationalsang

Som jag skrev under yle-artikeln. Finlandiahymnen är slätstruken och melankolisk.
Jag föreslår i stället Jägarmarschen, här på finska.
https://www.youtube.com/watch?v=D7b8E2lgLY4
I kommentarerna klagas det en del på engelska texten.
Svenska texten: http://www.nykarlebyvyer.nu/sidor/texter/poesi/div/jagarmarsch.htm

Även detta har finlandssvensken Sibelius tonsatt men texten skriven av Heikki Nurmio. Bägge språkgrupperna med där då också. Fin melodi och en något frän text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in